Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 12:21 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mot alle odds!
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 8:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Har tenkt litt i det siste, at det begynner å bli en stund siden jeg luftet savagen min. Tenkte jeg skulle få tatt en tur nå i uka, og i dag var egentlig en veldig fin dag for å få gjort dette..

Etter lyset har forsvunnet og sjansen for å få kjørt er over for i dag tenkte jeg at jeg måtte i alle fall ut å få litt liv i den. Uten å ha ladet opp glødere eller mottakerbatteri gikk jeg ut på trappa. Tappa den fulle tanken som har stått i et halvt år, og fyllte på "ny" fra min halvfulle gamle fueldunk. Prøvde et par glødere før jeg fann en som var noe som helst liv i, og det var bare såvidt... Begynte å dra, og fant fort ut at enveislageret absolutt ikke var villig. Tukla litt med svinghjulet for å få tak på enveislageret med snora. Etter hvert som jeg fikk dratt litt fuel inn i motoren var lageret litt mer sammarbeidsvillig. Men da skulle såklart snora ryke! Heldigvis forsvant den ikke helt, og jeg fikk dradd opp snora, tvinna den rundt en kvist og nappet forsiktig videre.

Dette er en ganske så lettstartet motor når den er kald(får ikke start på den når den er varm), så derfor hadde jeg troen på å fortsette.. Men jeg begynte å få dårlig tid, gløderen var sikkert tom tenkte jeg men jeg drog litt til. Og DER sveiv motoren rundt en tur før den stoppa og jeg viste at nå var det bare et par drag med riktig gasspådrag på fjernkontrollen og det var liv. Jeg drog til, og jaggu kom det ikke liv i bilen! Brente på, og pressa den opp i turtall :D For en HERLIG lyd, tenkte jeg fornøyd med meg selv, og det tenkte sikkert naboen også :P

Jeg kjørte en liten runde, og lot motoren stoppe på tomgang. Nå vet jeg at den lever enda, så vi får håpe værgudene er snille en dag i uken, og aller helst i helga! Fantastisk godt å få litt Savage-Eksos i lufta, det bringte mange fine minner ;)



Fin historie eller? :P Jeg er i alle fall ganske så imponert over at den tilslutt kom til live, var ikke mye tak i det enveislageret! Noen som vet om dette er noe som er standard over flere motorer slik at det lett kan skaffes? Det er av typen som sitter inni motoren. Fant ikke noen Lager for SH sine motorer på de sidene jeg har sett på i alle fall.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Sist endret av djupevik den Tor Feb 21, 2008 2:39 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 8:51 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Kjekt at du fikk liv i den igjen iallefall......

Hva med Hellfire`n da? Den har jeg ikke hørt snakk om på LENGE!!!!!


Skulle hatt min igang oftere, men dessverre rekker ikke tiden til, og været har vel ikke akkurat vært på vår side i det siste.

Ang enveislageret, kan vel kanskje Stressballen hjelpe deg??

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 8:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hmm, ja kanskje han kan det? Jeg får vente til han logger på og se om han har noe fornuftig å si. Jeg vet det er samme patenten med enveislageret i Hellfiren også, men vet ikke om de passer over... Kanskje vector har noe fornuftig å si, eller kanskje et enveislager fra en gammel SH med råden ut bunnen? :P

Hellfiren ja, hva tror du? :D Hehe, står å samler støv den. Har alt av deler til den... Nytt karosseri, SS vingen montert.. Tenkte å overhale drivverket og dempere, men jeg har ikke radioutstyr til den, så den blir nok ikke brukt med det første. Har bare herjeplasser rundtomkring her, og da har jeg savagen. Er rett og slett så sjeldent at jeg får kjørt at det ikke er vits å ha mer enn Savagen å konsentrere seg om. Kanskje vist jeg får meg et lengre opphold hjemme denne sommeren at jeg får satt den i stand ;)

Interessert i en delebil kanskje? :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 9:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
grattis med å få start på savagen da!!!

skal heim til bångs i mårra, og da skal eg lade opp alle batteriene mine, og lade opp gløderen over natta og håpe på å få kjørt til helga weeee.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 9:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe. Ikke verst! Får se om det blir Nesjane på søndag da? Hadde vore fett! Skal se å få fiksa snorstarten min, slik at jeg har noe å dra i til da :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 9:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Er det en SH 28 motor du har eller? Enveislager er ikke nødvendigvis noe standard lager som passer på alle motorer, der er mange forskjellige typer ute og går. Noen passer om en annen og noen ikke. Det greieste er nok å bestille et orig lager til akkurat den motoren man har.
Det er jo ikke sikkert at lageret ditt er gåent da. Jeg er mest glad i lager av den typen du har som ligger inni motoren bakerst i veivhuset. For å vaske lageret reint gjør jeg som følgende: ta av fuelslangen som går inn på tuned pipa og blås hardt i den mens man holder forgasseren åpen. Da flommer det fuel til forgasseren og inn i motoren. Vend så bilen slik at fuelen renner dit lageret sitter og rist litt frem og tilbake. Ta ut pluggen og dra noen ganger i snora for å blåse ut all den overskytende fuelen. Sett i pluggen og start bilen. Dette tar toppen ett minutt og da er enveis lageret vasket reint for gammel seig olje og gugge og pleier å bli som nytt igjen.
Easy peasy

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 9:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Aha! Godt tips Vector! :) For jeg merker det pleier å komme seg når jeg får dradd gjennom litt fuel ;)

Jeg skjønner det er forskjellige. Har av den typen som sitter inni motoren både på savage og Hellfire, men på gatebilene mine har jeg enveislageret på akselen som stikker ut av motoren bak.

Hva som var fordelen med enveislageret som sitter inni motoren sier du? Er en SH28 motor ja, har ikke helt kontroll over hvor jeg kan få tak i deler til den, men fant i alle fall ikke orginalt lager verken på ebay eller hos rcmushroom...

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 10:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Selger ikke Elefun SH 28 da? Jeg mener det, kanskje har de lager???
Men det er jo ikke sikker du trenger å bytte det da, selv nye lager kan glippe når de er fulle av seig gammel olje etter at bilen har stått en stund.

Fordelen med innvendig lager er jo nettopp den at du da kan vaske det reint med fuel uten å demontere noe som helst (unntatt pluggen da) og det går kjappt. :D
Med lager som ligger inni plasthuset til pullstarteren må man demontere skiten og fysisk plukke ut lageret og gjøre det reint for så å sette sammen igjen. Dette tar tid og suger hardt :(

Sjekket nettopp hos Elefun: http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produ ... riID=10000

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 10:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Du mener jeg skal ha ny motor? :P Jeg tror jeg skal prøve det trikset ditt! Har aldri renset det slik før, har bare dradd til det har komt nok fuel, og da starter jo motoren, og da legger det vel seg endamer olje og dritt i lageret?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 10:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det var bare for å vise at de selger SH 28 og da bør de ha noen enveislager liggende og :wink:

Men test ut den metoden først og se, det er godt mulig du klarer deg med det lageret du har

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2008 10:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeppjepp, skal bare fikse snora jeg så klarer jeg meg fint intill videre. Tenkte bare å ha i backup. Litt seint å finne ut at man trenger nye deler NÅR de har røket når man endelig har sullet seg til å kjøre litt :P

Sendte en mail til elefun for å spørre 8-)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC