Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 2:50 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvor lean kan en justere motorn?
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 4:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Skaffer med en temp sensor for montering på sylindertoppen. Dermed blir tempen på motorn logget under hele turen. Laster etterpå dataene ned på en laptop. (logger turtall, spenning og syl.temp). Ser derfor hvor "lean" jeg kan sette nåla. Er det noen som vet hvor smertegrensen går på bil og helimotorer?

Ser de kjører på normalt 105-130 grader på O.S hyper 50 size, mens 180 grader førte til havari i et tilfelle.

Og bare for å nevne det, det er vel litt avhengi av fueltype...... :?:

(Når jeg skal kjøre fra Vector må forspranget ligge i teknikken :!: )

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 5:21 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 427
Bosted: Førde
Har du slik temp måler? evnt. kor kjøpt du han ? kva ligger prisen på ein slik?

_________________
Bilde
Futaba 10C - Katana 3D - Extra 330 - T-Rex 500ESP - Easy Star


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 6:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Med min Tempgun har jeg fått opp 206 Celsius på en kompis sin 21buggy motor. Min gatebil har jeg kjørt opp til 150-160 og kjørt på det en stund. Dette er på en stor parkeringsplass, så det blir lange strekker med mye tyning på topp.

Jeg har forstått det slik at det ideelle er på rundt 110-130 grader for de fleste fuelmotorer.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 6:56 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 427
Bosted: Førde
eg og har ein tempgun, kor setter du laseren?

_________________
Bilde
Futaba 10C - Katana 3D - Extra 330 - T-Rex 500ESP - Easy Star


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 6:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Toppen av Glødepluggen.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 8:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Dette systemet er med sensor montert rundt kjøleribbe mellom blokka og toppen. Dermed får en langt bedre nøyaktighet enn med IR-måling.

Jeg kjøper først ett komplett system som heter E-logger.

http://www.eagletreesystems.com/

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 9:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ja man får nok mer nøyaktighet i sakene. Er jo ikke alltid man treffer riktig/samme punkt med IR. Dessuten er det jo under drift det er interessant med temp, ikke når du har stoppet den forran deg og fått av kaross. Men det gir i det minste en mer nøyaktig pekepinn på temperatur enn spytt metoden :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 9:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Etter at jeg knallet tempmåleren min i asfalten så bitene haglet (den viste feil verdier) har jeg kun tunet motoren etter hvordan den oppfører seg og ikke ofret tempen en eneste tanke (det er visst slik de store gutta gjør det :wink: ) funker fett 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 10:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Nå er det sånn Vector, at jeg kommer til å logge turtallet ca 10 ganger pr. sek. Det samme med tempen. Dermed kan jeg finne den deriverte av turtallet som = akselrasjonen. Dermed kan jeg tune motoren for maks aks. og eller maks fart. Toppfarten finner jeg ut fra gearingsforholdet og diameter på hjulene.

Tempen blir barefor å være sikker på at jeg ikke går "To lean". Vi da også få målbare data på de ulike typene fuel. Tipper jeg får ulik temp og aks med ulike typer fuel. Blir intressant å se forskjell på Synth olje vs Castor.

Igjen blir dette et priiiiima istrument der jeg kan måle airspeed på flyet, altitude, ampertrekk på motor etc. DERMED FÅR JEG HARDE FAKTA PÅ HVOR MYE FORTER OG HØYERE JEG KJØRER ENN VECTOR :!:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 10:36 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
høyres bra ut proffesor yallaair

_________________
Tamiya TT-01 Type e


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 17, 2007 12:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Den deriverte, hmmm... Det fikk meg til å gå tilbake en del år i tid, til mattetimene jeg ikke likte. Du får regne og kalkulere til krampa tar deg, bare pass på så ikke du får stein og støv fra bakdekkene mine i måleinstrumentene dine når du ligger bak bilen min :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 17, 2007 8:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
oooohhhh så redd jeg ble!!!! :mrgreen:

Men har du noen data på maks head temp? Jeg vet du har noen universites-vekttall i nettsurfing på RC-produkter :mrgreen: Eller kansje jeg ikke bør ta dei talla du gir for god fisk! ender vel bare med å lunke rundt på tomgang med en headtemp på 35 grader :oops:

Men det skal bli gøy å se forholdene mellom ampertrekk, turtall og static thust på EP-modellene. For å ikke snakke om å avlive / bekrefte myten om at propellen får mer belastning i "climbout" fra en manøver i forhold til "static". Det har vært mange diskusjoner "prop myth" RC-universe.com...... 8) Skal også logge litt på fuelflyene for å se turtallsøkning i stup og forskjellig manøvere. Dette naturligvis for å optimalisere propellvalg 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 17, 2007 10:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
dette kan bli interessant det. Tempen på glowmotorer skal optimalt ligge på alt fra 220-280 Fahrenheit. Det varierer fra motor til motor, men generellt er alt fra 200 og nedover for kalt og over 300 for varmt, så et sted midt i mellom pleier å være optimalt. Jeg hadde hyper 21 motoren min oppe i 375 Fahrenheit en gang uten at den tok skade av det, den går som en kule fremdeles, men det anbefales ikke likevel

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 17, 2007 12:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg hadde motoren til LST2 oppi ca 230 grader engang (ca 2min etter at motoren var av, regner med at tempen var litt høyere ved stopp)
12 kubikkeren til EK-4 var engang oppe i godt over 200 grader. Regner iallefall med det siden o-ringene i motoren ble forkullet.....
Og når vi snakker om temp, hvor varm er en clutch-klokke når den gløder som smeltet metall? :D
Men ellers så er vel alt mellom 110 og 150 grader greit?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jun 18, 2007 12:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Blir ikke problemet med en slik logging at selv om du ser hva motoren fungerte fint med på forige kjøring, så vil jo forholdene ha forandret seg til neste kjøring? Temperaturen i seg selv er jo ikke noe å tune etter da denne i seg selv vil variere med temperatur på pluggen, omgivelsene, luftfuktighet, lufttetthet, etc.

Tror jeg sier som mannen i post reklamen, "Njaaaa, skeptisk".

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC