Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 11:32 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Helikopterkveld
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 12:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter å ha ryddet hobbyrommet i 2 timer, så fikk jeg endelig en ryddig arbeidsbenk slik at jeg kunne sette meg ned med noe nødvendig arbeid på noen helikopter.

Først ut var T-rex 600, der tok jeg av den gamle potta, sjekket litt over mekanikken, og monterte på ny. Har litt lyst til å kjøre i stykker dette helikopteret nå, slik at jeg kan begynne på total overhaling. Jeg synes det er litt lettere å ta fatt etter en kræsj :mrgreen:

Det andre jeg fikk sett over var Outrage G5. Det hadde et nesten-uhell sist gang vi var i hallen. Det ene støttestaget til halebommen løsnet, så det kunne ha gått skikkelig galt. Men det løsnet heldigvis ikke inverted, så det gikk greit. Måtte bare være litt forsiktig under landing. Uansett, jeg fikk limt på plass delen som løsna, og festet delen i ramma med ny bolt og låsemutter. Jeg tok meg også en runde med låselim over hele helikopteret. La en liten mengde låselim slik at den holder på plass skruehodene i forhold til ramma. Det er en liten ekstra sikkerhet som motvirker at skruene forsvinner.

Imorgen (fredag) skal jeg få begynt på T-rex 700. Da skal gyroen og haleservoen av, og en ny kombo skal prøves midlertidig. Når jeg får råd skal jeg kjøpe Spartan DS760 og Futaba BLS251 på halen, men det må nok vente litt. I mellomtiden skal jeg nå prøve Align GP750 og Align DS620 på halen. Etter at jeg har prøvd den på T-rex 700 så skal den ende sin ferd på min nye T-rex 500esp når jeg får tid til å bygge denne.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Helikopterkveld
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 1:47 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Imorgen (fredag) skal jeg få begynt på T-rex 700. Da skal gyroen og haleservoen av, og en ny kombo skal prøves midlertidig.

Jeg har ikke greie på heli, men er det ikke fornuftig å prøve å bytte en av delene først, for eks. prøve en annen servo på halen uten å røre gyroen.? for å avsløre en mulig feil på en av de.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Helikopterkveld
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 2:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Joda, det er en fin måte å gjøre det på. Jeg er personlig stor fan av elimineringsmetoden, og bruker den omtrent til alt. Men her er det litt andre ting som spiller inn. Jeg har ikke lyst til å bruke mye tid på å lete etter feil, og samtidig har jeg lyst til å prøve andre gyrokomboer. Den jeg skal teste nå er en gyrokombo jeg allerede har i hus. Så gyrokomboen jeg har på T-rex 700 skal uansett av, for jeg skal ha en modell som er enklere å ha med å gjøre. Jeg kommer til å kjøre GY611 tilbake til fabrikkstille og prøve det på et annet helikopter før jeg eventuelt selger det. Men jeg orker ikke bruke opp dyrebar tid og fuel på å eksperimentere på T-rex 700. Der vil jeg bare sette på det som fungerer, og komme meg ut å fly :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Helikopterkveld
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 2:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En annen ting er at jeg ikke kan bruke hva som helst sammen med denne gyroen fra Futaba, så jeg føler at det hadde blitt en litt amputert elimineringsmetode.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Helikopterkveld
InnleggSkrevet: Lør Mai 02, 2009 1:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått testa ut litt etter alt som ble gjort, og er dessverre dritskuffa. Har hatt en kjip dag med helikopter. Tok en kort tur til nesjane for å teste ut litt, og det gikk stort sett til helvete med det meste.

Jeg fyrte opp T-rex 600 for en runde, og det fungerte forsåvidt greit. Har en merkelig lyd i det helikopteret som jeg forventer en smell på snart. Jeg skulle så prøve meg på T-rex 700 med ny gyrokombo, men der var noe feil i oppsettet, så jeg gav faen. Fant også ut at batteriene jeg har i rotostarten har begynt å bli dårlige. De ble rett og slett tomme for juice når de ble brukt på 700'n. Lipo next :D

Jeg tok også en tur med T-rex 600 elektro, og det funket også greit, men etter at jeg skjønte at det ikke ble noe action med T-rex 700, så begynte jeg å deppe littegrann. Da var liksom ingenting moro lenger....

Jeg skulle så trøstefly litt med T-rex 600 nitro, og det resulterte i halv tank og motorstopp. Fikk da en ufrivillig autorotasjon, men det gikk fint. Det er første gang jeg har autorotert helikopteret dit jeg ville sette det, og er fornøyd med det.

Men alt i alt var det startproblemer, regnbyger, støv, skitne helikopter og lite flyvning. Utstyret er like helt enda, men det er bare fordi at jeg lot det leve. Hadde veldig lyst til å grave ned alt som hadde med rc å gjøre der og da, men klarte såvidt å la være. Imorgen bytter jeg tilbake til Futaba GY611, og tar heller bryderiet med å leite etter feilen. Tenkte litt på det, og fant ut at jeg ikke kan spy ut unødige kroner på ny gyro helt enda. Så da må jeg finne ut av feilen på halen.

Men det blir nok litt skruing på helikopter fremover ja....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC