Dato/klokkeslett: Fre Apr 26, 2024 7:50 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 57 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Tir Feb 02, 2010 7:29 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Idag fekk eg fbl til T-rex 500 i hus. Eg må si stressballen hadde rett ang. liten innpakkning. Den var mye mindre enn eg hadde innbilt meg fra å se på bilder. Eg har sett en video for kordan du setter det opp, og det er MYE enklere enn mikado sitt opplegg som eg har på T-rex 700n. Skal bli en sann fryd å prøve! Eg bestillte den pakken med blader. Eg har sett blader som er spesiellt for fbl, men dette er jo samme bladene som eg har fra før: Align CF 425 D. Funker sikkert bra det, men er det noen som vet ka som er forskjellen? :?:

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Tir Feb 02, 2010 9:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
De bladene som følger med FBL-systemene til Align er ikke noe annet enn vanlige blader. Det er bare laget som et pakkealternativ for de som f.eks bruker kjipe blader fra før. Litt greit å ha gode blader når en oppgraderer til flybarless. Hvis en har gode blader selv fra før, så kan en velge å kjøpe settet uten blader for en reduksjon i pris. Forøvrig så er det jo kjekt å ha reserveblader også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Tir Feb 02, 2010 11:21 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
. Forøvrig så er det jo kjekt å ha reserveblader også :D


Alltid kjekt med reserveblader!! Men du missforstod meg litt. Det eg lurte på er ka som er forskjellen mellom vanlege blader og flb blader?

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Ons Feb 03, 2010 12:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Tagbart skrev:
stressballen skrev:
Det eg lurte på er ka som er forskjellen mellom vanlege blader og flb blader?
Flybarless blader har nøytral CG, altså på midten. Vanlige blader har CG lenger ut mot ledende kanten på bladet.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Ons Feb 03, 2010 2:56 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Wulong skrev:
Tagbart skrev:
stressballen skrev:
Det eg lurte på er ka som er forskjellen mellom vanlege blader og flb blader?
Flybarless blader har nøytral CG, altså på midten. Vanlige blader har CG lenger ut mot ledende kanten på bladet.



TAKKER!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: T-rex 500 med G3 flybarless fra Align.
InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 7:58 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Idag fekk eg endeleg prøvd 500 med flybarless. Og eg er helt i skyene. Fy F så kjekt det var å fly. En må prøve det for å forstå. Eg bare gleder meg villt til neste gang. Flybarless er komt for å bli!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 500 med G3 flybarless fra Align.
InnleggSkrevet: Ons Mar 31, 2010 7:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har du fått testa den godt ut? Hva syntes du var de store forskjellene?

PS, hvis du leter ned et par linjer i helikopter-kategorien, så har du en tråd der som er temmelig lik den du har startet her :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 500 med G3 flybarless fra Align.
InnleggSkrevet: Tor Apr 01, 2010 11:52 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
Har du fått testa den godt ut? Hva syntes du var de store forskjellene?

PS, hvis du leter ned et par linjer i helikopter-kategorien, så har du en tråd der som er temmelig lik den du har startet her :wink:



Det må vere ei stund siden eg laga den andre tråden, det er bare å flytte dette over hvis det blir for mye problem. beklager å ikke ha huska det!

Eg har bare flydd 2 batteri, men skal ned igjen no å fly 3 batteri. Gleder meg fælt. Det går ikke ann å forklare det helt når det gjelder fbl. Men det blir faktisk mer som å fly sim. Du har virkeleg noe å glede deg til!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 500 med G3 flybarless fra Align.
InnleggSkrevet: Tor Apr 01, 2010 12:11 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Er en smule flau nå. :oops: Kan admin vere så snill å flytte denne tråden over i den andre. Eg gjekk inn på heli, og så den gammle tråden min med en gang. var jo bare noen linjer under. Eg trykker bare på aktive emner når eg går inn på ting, så den vart helt oversett den gamle tråden!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 500 med G3 flybarless fra Align.
InnleggSkrevet: Tor Apr 01, 2010 1:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, det var ikke for å kverulere, jeg syntes bare det var litt morsomt :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 1:23 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Ser det er ordna no! Takker Admin!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 2:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har du fått testa noe særlig mer? Jeg synes helikopteret er blitt fryktelig sprekt iallefall. Vurderer å roe ned pitchen litt. Jeg vet faktisk ikke hvor mye pitchvandring jeg har nå, har ikke sjekka det enda :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 3:59 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg har flydd 3 batterier til. Det er en del mer power i heliet, det er sikkert. første og andre pakken eg flaug, hadde eg nok alt for høg headspeed. Jonny mener han hørte propell lyd av bladene når eg tok noen ganske kjappe svinger i stor fart. Så eg skrudde ned headspeeden på dei neste pakkane. Det kan virke som det er noe galt med headspeed måleren min(skytech), men skal nok få målt den skikkeleg. Eg er med på det du mener om smooth. Nå har eg nok skrudd for mye på elevator på flybarlessen, for det er litt skjelvete. Lurer og på om eg skal feste sensoren med sånn align borrelåsgreie. Tror kanskje den står litt for bløtt. Korleis festa du den stressen? Håper på å få prøvd litt til idag. Eg dreiv å tok noen slags tic tocs, da det skjedde noe helt forferdeleg. Heliet slapp halen ca 90 grader da eg låg opp ned. Skal love det ga hjertebank. Så da tok eg det ned. Håper det hadde med skjelvingane å gjere. Det står en ds 620 på halen som eg brukte på 700 før eg skifta til ds 650. Men servoen gjorde aldri noe sånnt på 700, så det er nok ikke den som har feilen. Håper å få testa det litt idag som sagt.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 7:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Angående den rare lyden du snakker om, hvilke rotorblader brukte du da dere hørte den lyden?

Når det gjelder halen så har jeg opplevd noe lignende med MSH protosen når jeg hovra den for første gang. Plutselig slo halen ut ca 90 grader i en helvetes fart. Jeg lå heldigvis rett vei med helikopteret, men i mitt tilfelle var spenningsmomentet at det skjedde inne i butikken. Blir fort puls når alt er så nærmt :mrgreen:

Men uansett, jeg tror at det var statisk elektrisitet i mitt tilfelle, så jeg har jorda motorfestet til halebommen. Etter det har noe lignende aldri forekommet. Men Protosen er jo en reim-modell, og jeg vet ikke hvordan dette kan være med torquetube. Har aldri opplevd noe slikt på min T-rex 500esp, så jeg tror at modeller med reimdrift er mer utsatt for dette, men jeg er ikke sikker.

Går ut fra at du har kalibrert gyroen rett med tanke på halen?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 11:34 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
Angående den rare lyden du snakker om, hvilke rotorblader brukte du da dere hørte den lyden?



Går ut fra at du har kalibrert gyroen rett med tanke på halen?



Eg bruker dei som følger med , altså Align cf D425. Mener det er det dei heter. Med tanke på kalibrering av halerotorgyroen, så har eg nok gjort det rett, har jo flydd det ganske hardt. med 4 og ett halvt batteri. Det var da halen slo ut, og i en helvetes fart. Så etter det har det ikke vert i lufta. Eg målte 8m/s vind på Øyrane idag, så eg gadd ikke tenke på å fly engang. Men veldig irriterande når eg driver å forsker på en ting. Eg spør en gang til: Korleis har du festa sensoren til fbl systemet på 500 stressballen? Holdt det med en sånn gyrotape som fulgte med settet? Rekner med du har glemmt å svare på det.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 57 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC