Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 9:28 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Problemer med T-rex 600 nitro
InnleggSkrevet: Tor Mai 01, 2008 10:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg trenger litt tips og gode råd her. Idag når jeg tok opp min T-rex 600, så syntes jeg det oppførte seg merkelig. Hele helikopteret jobbet mye, det liksom slo og vibrerte usammenhengende. Alt dette skyldes nok at det er motoren som går ruskete, men høres symptomene kjente ut for noen? Jeg synes at motoren virker "sluggish" men det lille jeg har prøvd å justere har ikke fungert. Kanskje jeg ikke har justert nok enda, men det er nok uansett greit å høre. Motoren er en Hyper 50.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med T-rex 600 nitro
InnleggSkrevet: Fre Mai 09, 2008 7:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Siden ingen har svart her, så får jeg legge inn et svar selv :)

Det var nok jeg som hadde justert litt for lite. Magret en del til, og justerte litt på gyro. At halen jobbet mye, sammen med det at motoren gikk ruskete, fikk helikopteret til å oppføre seg rart. Men nå virker det som at ting faller på plass, og helikopteret ble mye mer stabilt. Så nå er det ikke lenge til det skal hovre inverted :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med T-rex 600 nitro
InnleggSkrevet: Lør Mai 10, 2008 9:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja jeg tar det en gang til da. Jeg har absolutt null peiling på helikopter og av de to heliguruene her på forumet er den ene ute på en holme uten internett og den andre er ikke innom forumet. Det jeg vet er at en motor som går for rikt vil frembringe mye vibrasjoner (det er det samme i et fly)og i et helikopter vil det sannsynligvis påvirke gyroen negativt og da blir helikopteret litt merkelig i oppførselen. Det er flott at du fant ut av dette, og selv om det ikke er bra å kjøre en motor for magert så er det ikke særlig bra å kjøre den for rikt heller.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med T-rex 600 nitro
InnleggSkrevet: Lør Mai 10, 2008 8:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Interessant. Jeg kjente ikke til at en motor som går for rikt kunne gi mye vibrasjoner, men det høres logisk ut. Den går vel da urytmisk, og det resulterer vel gjerne i vibrasjoner ja. Merker det ikke så mye i en bil, så dette var egentlig en ny problemstilling for meg. Jeg begynte med fly og heli i fjor, så jeg har nok mye å lære der ja :D

Helikopteret har iallefall blitt bra nå, og jeg gleder meg til en ny tur til steindalen. Eneste ulempen der nå er at de har spredd møkk på åkeren. Det gjør jo ingenting hvis en ikke styrter, men sannsynligheten for at jeg kommer til å styrte et eller annet der inne er ganske stor. Er ikke verre enn at det blir nødvendig med litt rengjøring, men det er irriterende å bruke tid på det...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med T-rex 600 nitro
InnleggSkrevet: Lør Mai 10, 2008 8:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, å lande i bæsj er ekkelt. Yepp, been there done that :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med T-rex 600 nitro
InnleggSkrevet: Lør Mai 10, 2008 8:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, hundedrolten på marka? :lol: :lol: :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med T-rex 600 nitro
InnleggSkrevet: Lør Mai 10, 2008 10:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
godt husket :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med T-rex 600 nitro
InnleggSkrevet: Lør Mai 10, 2008 10:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jada, besjeklubben har et par medlemmer den.... :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med T-rex 600 nitro
InnleggSkrevet: Lør Mai 10, 2008 11:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Yes, har visst det. Og det ser ut som at medlemmene samles av og til også :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med T-rex 600 nitro
InnleggSkrevet: Søn Mai 11, 2008 12:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Heli og ruskete hale:
Er et vanlig problem dersom motor er for rik. Spesielt på 401 gyro. Har ikke merket dette på 611 så lenge denne er satt opp i F3C mode. På 611 gyro kan det også tenkes at gain er satt for høyt slik at halen "hunter" dette skjer så med så hurtig frekvens at det er vanskelig å se. Lettest å høre om gain er satt opp mot grensen er å fly heli'n FFF. Dersom en da hører en markant "piske-lyd", er det nok gain på gyro som er litt høy.

"møkka-klubben" har enda flere medlemmer.... det finst en god representant til her oppe i holten, men det er IKKE meg hehe!!! Stakkaren klarte å fylle flykroppen med nyspraya guffe i løpet av 0,2 sek under en utilsiktet svært "low-(but-no)-pass"... Selvfølgelig klarte han å henge opp flyet til tørk i kjeller'n min hehe ( det ble raskt oppdaget :mrgreen: )

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC