Poenget er vel at det eksisterer mange fine RTR-pakker med alt inkludert, som ligger på 2-3000,-, og som igjen går bra og gir mye moro for penga. Den vanlige mann/frøken i gata er nok ute etter moro der og da, eller kanskje for sommeren, og da blir det galt av oss å kun prate om de flotteste og hotteste greiene. Det er ingen tvil om det. Ingenting av slikt ble vist frem, sånt sett så var vel Traxxas Slash det nærmeste vi kom, og for mannen i gata er det også en "high-end" sak. De færreste foreldre vil putte 4 laken i en bil til guttungen. De mest populære RTR-bilene ligger på et par lapper, og noen strekker seg litt lenger og går opp til f.eks 4000. Men de som gjør det vokser ikke på trær. Likesinnede er likesinnede, men folk flest er ikke det. Så egentlig burde jeg hatt f.eks en helt stock traxxas rustler eller lignende å vist frem, en bil som kan pløye gjennom vanndammer, og kommer med alt inklusive. Det er da folk tenker "det var ikke så fæla dyrt nei, den tåler jo vann og greier". Da får folk flest et positivt inntrykk både av produkt og kvalitet, og der ligger innsteget til hobbyen. Det er noe med det å se an hvem en snakker til. Om en person oppsøker meg og viser interesse for det litt mer tekniske aspektet, så skal jeg gi ham det. Når vi går i dialog med tilskuere som lurer på ting, så finner en fort ut om dette er folk som kun har holdt på med nikko eller lignende. Og hvis all kjennskap de har til rc er nikko, så blir det feil av oss å bli veldig tekniske og kostbare i praten. Da lukker vi døren. Vi må holde oss på nivå med de vi prater med, det er viktig. For folk flest aner ikke hva greiene koster, og tenker bare at det er leketøy. Da forventer de ikke å høre at greiene koster 10 og 20 000,-. Når noen f.eks spør meg om de store helikopterene, og jeg finner ut at de ikke har kjennskap til det, så tar det ikke lang tid før praten går om nybegynnermodeller fra 500 til 1000,-, og fordelene med det.
Jeg skal se om jeg får råd til å kjøpe inn en demobil eller to etterhvert, helst fra Traxxas grunnet den vanntette elektronikken, for da kan vi involvere tilskuere litt mer i testing også. Først og fremt burde vi nok ha tenkt litt mer på å vise oss frem til Ola Nordmann, så på akkurat det aspektet har vi nok bomma litt. Men ellers synes jeg det har vært veldig bra også. Vi får organisere oss litt bedre neste gang, kanskje ha produkter stående litt mer samlet i grupper, og litt mer fokus på intromodeller. Det er jo der alt starter. Når klubben demonstrerer spesielle produkter så er det jo greit å bruke godsakene, men kanskje disse skal stå litt i bakkant i teltet, og så kan heller innstegsgreiene stå fremst?
_________________ Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil
DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
|