Nei, absolutt ikke. Hvorfor tror du det? Ofte har billigbilene dårlig konstruerte og avstivede chassis som har ukontrollert vridning. Det vil si at man f.eks kjører med en rammeskjev bil. Tilfører man upgrades, så kan man selv bestemme hvor stiv rammen skal bli, og kanskje det viktigste av alt, at rammen går tilbake til "senter" etter å ha vridd seg, om du skjønner hva jeg mener. Cup racerene fra HPI er et godt eksempel, hvis man vrir litt på ramma for hånd, så blir den stående i vridd posisjon. En liten kræsj, og bilen var rammeskjev. Neste lille smell, og bilen var rammeskjev motsatt vei. På den måtte jeg til med en sterkere karbonplate, og stramme skruene i en bestemt rekkefølge for at den skulle holde seg som ønsket. Absolutt en god oppgradering som økte ytelsen.
Andre ting å vurdere er diverse aluholdere som står i direkte kontakt med motor eller kulelager som opplagrer differ, for varmeavledning og minimering av vridning. Og så er det ofte selve diffene, selv sverger jeg til viskosediffer. Montering av stabstag, bedre dempere (mye dritt på billigbiler, selv om det kan se tøft ut med lilla alu), drivaksler med doble ledd for mindre friksjon ved styreutslag og så videre, alt dette vil øke ytelsen, og ikke nødvendigvis hvor hardfør bilen er. Men selvfølgelig, noen av oppgraderingene vil også øke hardførheten til bilen. Selv oppgraderer jeg bilene mine der jeg ser nytten, og ikke for hardførheten sin del. Man skal jo ikke kræsje touringbiler...
_________________ Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil
DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
|