Da har min Mitsubishi Racing Lancer kjørt sin siste konkurranse, det endte med en godkjent andreplass i årets tamiyarally. Er stort sett fornøyd med bilens performance, bortsett fra hvordan motor har fungert. Dette er nok min egen feil, da jeg ikke startet med en ny motor. Topphastigheten har ikke vært tilstede i bilen sammenlignet med annen tilsvarende modell med samme motor. En mulighet er at commutator har vært litt skadet etter fjorårets bruk, og at det har gitt resultat i noe redusert motoreffekt.
Når vi var ferdige med konkurransen idag og skulle ha litt frikjøring før vi pakket sammen, så holdt bilen ikke en hel runde før motor brøt fullstendig sammen. Det forteller egentlig nok om tilstanden som har vært på motor under siste løpet. Bilen fungerte bra de første rundene, men gikk veldig mye tregere på runde 2. Jeg tror det er en kombinasjon av tyngre bil og dårlige børster, siden bilen starter løpet med normal vekt, og samler opp mye slaps på en runde. Hadde børster og commutator vært i bra tilstand, så hadde motoren kanskje håndtert den ekstra vekten bedre. Men med mye vekt og dårlige børster, så får man en bil som ikke yter 100%. Tipper det ble ett kilo ekstra vekt i form av slaps, så det er fullt forståelig at det ble tungt
For min del så blir det børsteløst fremover på det meste av konkurranser, for nå har prisnivået blitt ganske greit på et sensorbasert system. Et par andre lærdommer skal jeg også ta med meg til neste års konkurranse, da begynner jakten på gullet igjen
