En rar ting jeg kom over i kveld/natt når jeg satt og kalkulerte gear ratio og rollout for CRen. I Setup Sheet for CR står det at Final Drive Ratio kalkuleres ved å ta Pinion/Spur x 2,4375. I henhold til alle andre steder jeg leser står det at FDR kalkuleres ved å ta Spur/Pinion x Internal Ratio (2,4375 for CR). Rart om HPI har skrevet feil i Setup Sheet'et sitt må jeg si, men ved å sette dette opp i mitt eget regneark må det være siste måte som er rett. Ved første måte vil rollout bli mindre ved å øke pinion størrelse ved samme spur, og det blir jo totalt motsatt av den virkelige effekten.
I steden for å lime inn og formatere skjemaet igjen har jeg lastet opp regnearket i tilfelle noen andre vil bruke det. Stort sett er det bare å måle hvor store dekkene dine er i diameter og endre dette tallet øverst i regnearket for at resten skal oppdatere seg automatisk. De andre verdiene er basert på tilgjengelige pinion og spur gear jeg har funnet, samt Internal Ratio fra HPI sitt ark. Mine dekk var for øyeblikket 58 mm i diameter så det er skrevet inn, men et nytt dekk skal være ca 60 mm. Ta frem målebandet for å finne din diameter.
PDR = Primary Drive Ratio (Internal Ratio)
FDR = Final Drive Ratio
TC = Tire Circumference (Hjul diameter x 3,14 (PI))
Rollout = Hvor mye hjulet går framover ved en full rotasjon av Pinion gear.
Last ned her:
http://stenbakk.no/bilder/rc/cupracer/FDR.xlsx