Dato/klokkeslett: Ons Apr 24, 2024 1:16 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 12:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
I kveld påbegynte jeg bygging av min Datsun 510, det var vel egentlig på tide. Jeg skal prøve å lage en bra tråd på denne bilen, for vi planlegger litt action med Cup Racers etterhvert :D

Jeg vil først komme med en anbefaling. Sorter ut skrueposene i skåler eller lignende. Selv bruker jeg bokser fra futabaservoer, og bruker både boks og lokk til oppbevaring. Jeg klipper også ut posenavnet og legger det oppi boksen. (eksempelvis A, B, C osv..)

Når det gjelder delebrettene, så vil jeg faktisk anbefale å legge disse utover i nummerert rekkefølge. Da vet en hva som ligger hvor, og det blir enkelt å finne delene.

Jeg legger alltid frem et fast utvalg verktøy. Unbrakotrekkere av god kvalitet (ikke vinklet) i størrelsene 1.5,2 og 2.5mm, stjerneskrujern i 2 størrelser, 1 flatt skrujern, et lite hjulkryss, en vinklet nebbtang, en presisjonshammer, 1 saks, 1 spesialavbiter for plast, anti-wear grease, vanlig grease, 2 typer låselim, tynn superlim, en håndduk å bygge på, og en pose til søppel. Tror jeg fikk med alt nå, men stort sett så glemmer jeg ett eller annet :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 12:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har ikke gjort så mye i kveld, bare forseglet carbonplatene. Dette gjør bilen mer holdbar over tid, og unngår at væsker trekker inn i carbonen og sveller den opp.

Noen bilder:

Vedlegg:
1.jpg
1.jpg [ 80.94 KiB | Vist 19371 ganger ]
Vedlegg:
2.jpg
2.jpg [ 75.51 KiB | Vist 19370 ganger ]
Vedlegg:
3.jpg
3.jpg [ 57.94 KiB | Vist 19371 ganger ]
Vedlegg:
4.jpg
4.jpg [ 94.27 KiB | Vist 19371 ganger ]
Vedlegg:
5.jpg
5.jpg [ 91.15 KiB | Vist 19371 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 1:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Byggingen går rimelig tregt her, vi sitter med et glass vin og ser på film samtidig med at jeg bygger bil :mrgreen:
Her er iallefall bilder av diffene, denne bilen har tannhjulsdiff foran og kulediff bak. Tannhjulsdiffen har forøvrig en patent som jeg aldri har vært borti før. Diffen kan bygges med 1 av 3 forskjellige fjærer som utøver trykk på tannhjulene. Jeg har ikke avildet diffen innvendig etter bygging grunnet et par hemmeligheter :mrgreen:

Tannhjulsdiffen:
Vedlegg:
1.jpg
1.jpg [ 70.61 KiB | Vist 19356 ganger ]
Vedlegg:
2.jpg
2.jpg [ 77.51 KiB | Vist 19356 ganger ]
Vedlegg:
3.jpg
3.jpg [ 49.82 KiB | Vist 19357 ganger ]



Kulediffen:
Vedlegg:
4.jpg
4.jpg [ 74.23 KiB | Vist 19352 ganger ]
Vedlegg:
5.jpg
5.jpg [ 44.1 KiB | Vist 19350 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 2:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Imorgen skal diffene monteres inn i diffhusene, og sannsynligvis kommer det til å begynne å ligne litt på en bil snart. Hele veien under byggingen kommer jeg til å preppe bilen for kjøring under våte forhold også. Jeg kommer nok til å gå for en Mtroniks Eco20 vanntett fartsregulator, standard sølvkannemotor, og en litt heftig lavprofil styreservo. Dette blir en bruksbil som skal takle det meste :D

Jeg kan forøvrig konstatere at dekk fra M-chassis ikke passer på felgene til Cup Racers. Når jeg får bygget opp et rullende chassis, så skal jeg sjekke om felg/dekk fra M-chassis passer på bilen med tanke på klaring til oppheng og offset.

Foreløpig ser byggesettet veldig bra ut. Har inntrykk av at det er ganske mange deler, og må gi HPI litt pepper for all emballasjen. Makan til misbruk av miljøet skal en lete lenge etter. Her ligger plastposer i plastposer i plastposer, og så er det putta opp i en plastpose igjen. Ganske unødvendig mener nå jeg... :roll:

Edit: jeg avventer med lavprofilservo, og har heller gått for en standard størrelse som jeg har liggende, en Futaba S3305. Denne blir montert liggende.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Tor Okt 22, 2009 1:34 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Litt morsomme differ :)
Blir spennende å se/høre hvordan denne blir. Bra du tenker på miljøet også forresten :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Ons Okt 21, 2009 4:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Litt morsomme differ :)
Blir spennende å se/høre hvordan denne blir. Bra du tenker på miljøet også forresten :P


Ja, det syntes jeg også. Og det er klart vi må tenke litt på miljøet også :D

Her er forøvrig litt flere bilder. Nå er diffhusene montert, og noe av chassis og oppheng. Jeg har bestemt meg for stående støtdempere foran, og liggende styreservo (av økonomiske årsaker). Bilen begynner å ta form. Hvis jeg får tid så tar jeg en liten runde på bilen ikveld også, og satser da på å få den sammen til å bli et rullende chassis.


Vedlegg:
IMG_2941.jpg
IMG_2941.jpg [ 67.2 KiB | Vist 19260 ganger ]
IMG_2938.jpg
IMG_2938.jpg [ 79.68 KiB | Vist 19260 ganger ]
IMG_2937.jpg
IMG_2937.jpg [ 72 KiB | Vist 19261 ganger ]
IMG_2936.jpg
IMG_2936.jpg [ 79.18 KiB | Vist 19262 ganger ]
IMG_2935.jpg
IMG_2935.jpg [ 96.52 KiB | Vist 19262 ganger ]
IMG_2934.jpg
IMG_2934.jpg [ 76.78 KiB | Vist 19262 ganger ]
IMG_2932.jpg
IMG_2932.jpg [ 67.22 KiB | Vist 19264 ganger ]
IMG_2931.jpg
IMG_2931.jpg [ 96.11 KiB | Vist 19264 ganger ]
IMG_2930.jpg
IMG_2930.jpg [ 68.92 KiB | Vist 19265 ganger ]
IMG_2929.jpg
IMG_2929.jpg [ 57.85 KiB | Vist 19265 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Tor Okt 22, 2009 12:46 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk gjort litt til i kveld, men det ble dessverre ikke rullende chassis gitt :D
Tar meg en liten økt imorgen kveld også, og da regner jeg med å få tatt en del. Legger ut noen bilder til, og det første viser hvor mange deler styrespindelen består av. Til venstre er en ferdigmontert, og til høyre er delene. Må også si at til tross for at de enkelte partiene har mange deler, så er byggesettet veldig fint å sette sammen, og det har gått fortere enn antatt. Det er en del løsninger som gjør at alt er veldig lett å sette sammen.


Vedlegg:
IMG_2948 (800 x 533).jpg
IMG_2948 (800 x 533).jpg [ 74.78 KiB | Vist 19226 ganger ]
IMG_2947 (800 x 533).jpg
IMG_2947 (800 x 533).jpg [ 97.75 KiB | Vist 19225 ganger ]
IMG_2946 (800 x 533).jpg
IMG_2946 (800 x 533).jpg [ 87.65 KiB | Vist 19225 ganger ]
IMG_2945 (800 x 533).jpg
IMG_2945 (800 x 533).jpg [ 91.52 KiB | Vist 19226 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Tor Okt 22, 2009 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg gjort ferdig demperene, og da traff jeg på det eneste skikkelige irritasjonsmomentet under byggingen av denne bilen. På selve støtdemperakselen sitter det to e-clips som holder på plass en del som bremser oljegjennomstrømning i demperen. Disse e-klipsene er små, og i tillegg var jeg oljete på fingrene. Og som ikke det var nok så hadde dessverre nebbtanga mi blitt litt magnetisk etter all bruken. Det er en easy fix å avmagnetisere tanga, men det hadde fremdeles vært vanskelig, så jeg forbante meg på at jeg skulle få dette til under de omstendighetene jeg hadde. Det førte til mye banning og steiking, men det gikk bra til slutt :D

Resten av arbeidet gikk veldig enkelt og greit. Jeg klipset demperene på, festet støtdemperen, monterte en kjip styreservo og til slutt dekkene. Skulle egentlig plukke en S3305 av Team Losi 8ight, men de var festet litt for godt og ledningene var trukket litt for pent, så jeg orket ikke. Da får jeg klare meg med en Hitec HS-325 til jeg får den jeg vil ha.

Her er noen bilder:


Vedlegg:
IMG_2954.jpg
IMG_2954.jpg [ 83.54 KiB | Vist 19177 ganger ]
IMG_2953.jpg
IMG_2953.jpg [ 101.79 KiB | Vist 19177 ganger ]
IMG_2952.jpg
IMG_2952.jpg [ 88.15 KiB | Vist 19177 ganger ]
IMG_2951.jpg
IMG_2951.jpg [ 74.44 KiB | Vist 19178 ganger ]
IMG_2950.jpg
IMG_2950.jpg [ 93.58 KiB | Vist 19179 ganger ]
IMG_2949.jpg
IMG_2949.jpg [ 93.96 KiB | Vist 19177 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Fre Okt 23, 2009 1:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg begynte å se litt på hvordan jeg skulle feste batteriet, og dro frem lipobatteriene som jeg hadde brukt i blackjack 26 under eikefjorddagene. Dessverre så er begge pakkene ødelagt av saltvannet, det hadde nok trengt inn i pakken. Så jeg kan ikke bruke dem dessverre. Nå Blackjacken er sjødyktig igjen, så skal jeg spandere på 2 vanntette lipo på den. Blir for dumt å utsette kostbare batteri for det våte element på denne måten. Når det gjelder cup racer, så er det en viss fare for at jeg kun kjører lipo når været tillater det...

Men nok om det. Ifølge manual har cup racer godt med monteringsmuligheter for de forskjellige typer batteri, som for eksempel vanlig stickpack, side by side og hardcase lipo (både firkanta og avrundet type). Men problemet er ofte at forskjellige produsenter avviker litt for mye fra "standard" batterimål, så det kan bli trangt innimellom. Jeg gjorde det enkelt, og kommer til å bruke borrelåsreim. Batteriet er festet med 2 reimer og sitter godt fast. I tillegg sitter det litt høyere enn selve bunnplata på bilen, og vil nok ikke ta nedi bakken såvidt jeg ser iallefall. Hvis jeg sikter inn fra siden så sitter tyngdepunktet til batteriet midt på hjulmutteren. Det kunne jo vært lavere, men blir da mer utsatt for skader. I tillegg er bilen så og si flat på oppsiden, og alt ligger forholdsvis lavt plassert. Den stiller ikke i klasse med Tamiya TA05MS, men det er den heller ikke ment for å gjøre.

Jeg tar bilen med på jobb fredag og lørdag. Kan hende jeg tar den med i hallen hvis jeg finner meg en fartsregulator og mottaker :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Lør Okt 24, 2009 12:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Skal bli spennande å sette fingrane i en sånn en :D

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Lør Okt 24, 2009 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Kva er forresten førsteinntrykket av denne bilen?

Er den så omfattande med tanke på justeringer som f.eks tamiya sine modeller, eller er det litt meir "allemannsbil?"

Er den bygd for fart eller svingete baner? Kor mykje kan man egentlig justere av ting og tang? Må man ha 5års mekanikerutdanning + et halvt liv erfaring fra motorsport, eller kan en enkel gutt i andre etasje på mega klare å forske seg fram til et godt løpsoppset? :mrgreen:

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Lør Okt 24, 2009 12:51 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Håvard skrev:
Kva er forresten førsteinntrykket av denne bilen?

Er den så omfattande med tanke på justeringer som f.eks tamiya sine modeller, eller er det litt meir "allemannsbil?"

Er den bygd for fart eller svingete baner? Kor mykje kan man egentlig justere av ting og tang? Må man ha 5års mekanikerutdanning + et halvt liv erfaring fra motorsport, eller kan en enkel gutt i andre etasje på mega klare å forske seg fram til et godt løpsoppset? :mrgreen:



Bilen er avansert samtidig som at den er lett å bygge, og jeg vil tro at den er lettere å justere enn eksempelvis TA05MS. Føler at dette er en kjempeflott allemannsbil som du kaller det. Hva den er beregnet for kommer litt an på hvordan den bygges. Jeg tror nok du vil klare å sette opp bilen ganske bra, og det er jo bare å spørre om det er noe veit du :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Lør Okt 24, 2009 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Håvard skrev:
Skal bli spennande å sette fingrane i en sånn en :D


Jeg har min stående på jobben nå, så det er bare å stikke innom hvis du har lyst til å klå litt (på bilen altså :mrgreen: )

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Tor Nov 12, 2009 2:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har omsider fått på plass en grei styreservo. Det er av typen lavprofil, den er passelig sterk og tåler forhåpentligvis en vannsprut også. Dessverre var den en halv millimeter for bred, så jeg måtte bruke dremelen litt, og klippe av noen plastbiter for å få den til å passe, men nå er den iallefall på plass. Nå må jeg bare få meg en vanntett fartsregulator og en ekstra mottaker for å montere i ballong, og så er jeg klar med selve bilen. Da gjenstår bare lakkering av karosseriet.

Jeg har også testa noen andre felger, og det ser ut som at vanlige 1/10 felger/dekk passer på selve bilen selv om de er litt større. Jeg har også satt opp et sett dekk i bestilling som kan være greie rallydekk, og også et sett med felger som skal passe til dekkene. Dette er bare for å teste ut alternativ dekkløsning når kjøreforholdene endrer seg. Endelig test skjer når dekselet er klart for å se om større dekk fungerer med hjulbuene til Cup Racer-karosseri.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Cup Racer
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 2:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne bilen har blitt stående en stund nå grunnet manglende bakdiff (gav den til King Hauler, det manglet en del i hans byggesett), men jeg har nå omsider fått på plass ny diff. Jeg venter også på et passende lyssett, for her skal det bli lys :D

Bilen har gode muligheter for belysning, så det må testes ut. Sliter litt med å finne egnede dekk/felger for bruk på glatta, så der må vi tenke litt...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC