Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 7:10 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 81 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Thomas skrev:
Tar det med ned i morgen når jeg skal handle kulelager. Bare å legge klar 11 10x15x4 lager om du har på lager :P Håper ikke prisen er 179 kr som det står på hjemmesiden!


....øh.....nei :oops:

Dette er helt klart en innforjævlig trykkleif, kanskje derfor dette ikke selger på nettbutikken :mrgreen:
Tror også at jeg ikke har dette lageret inne, jeg fikk feil lager en gang, men jeg venter en pakke i morgen og tror nye lager av denne størrelsen kommer der.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 12:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Bra, ellers hadde jeg forventet diamantkuler som aldri ble utslitt :D

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 4:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Siden stressballen sin måling var uten kjøling på motoren tok jeg å målte min uten også for å få bedre sammenligning. Min ligger på 926 gram nå uten kjøler, så det er ikke store forskjellen.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Lør Apr 30, 2011 2:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Driver å forsker litt på giring for å få bedre effekt ut av bilen på diverse underlag. Her er utregninger for gear ratio for de pinion og spur girvalgene jeg har funnet tilgjengelig så langt.

Kode:
Pinion   Spur   Gearbox ratio   Final Drive Ratio
27       65     2,4375          1,013
28       65     2,4375          1,050
29       65     2,4375          1,088
30       65     2,4375          1,125
31       65     2,4375          1,163
32       65     2,4375          1,200
27       67     2,4375          0,982
28       67     2,4375          1,019
29       67     2,4375          1,055
30       67     2,4375          1,091
31       67     2,4375          1,128
32       67     2,4375          1,164


Formelen er "Final Drive Ratio = (Pinion Gear/Spur Gear) x 2,4375"

Testing må vel bli litt feeling på forskjellig underlag opp mot akselerasjon og toppfart kombinert med batteritid, samt måling av toppfart med nyladet predefinert batteripakke for å få sammenlignbare målinger. Målet må være å få bilen til å gå med en god kombinasjon av overliggende faktorer i et minimum av 5 minutter. Ved gode observasjoner kan man da også raskt gjøre bedre valg av giring for forskjellige oppsett av baner (teknisk mot høyhastighet f.eks).

I 1/10 Touring Car kjøring mener jeg det er regler for FDR. Noe om at den skal være +- noen prosent fra 1, men skal ikke si dette for sikkert. På Cup Racer er standard oppsett i henhold til manual 30 pinion med 65 spur som gir 1,125 FDR. Det å gå ned mot 1 i FDR med Lightly Tuned motor har jeg testet med 27 pinion og 65 spur, men dette gav håpløs toppfart. Bilen ble rett og slett kjedelig å kjøre. Jeg spekulerer i at en FDR mellom 1,05 og 1,15 vil være optimalt for de fleste tilfeller, men det kan være stor forskjell bare med å endre så lite som 0,075 i FDR.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tir Mai 03, 2011 11:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
For de som har problemer med at drive cup som går fra senter aksel inn i front diff knekker tenner har Exotek Racing laget en i metall nå: http://exotekracing.com/EXOTEK_NEWS/Ent ... E_CUP.html, dvs den har vert på markedet siden i fjor :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Ons Mai 04, 2011 2:46 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
En rar ting jeg kom over i kveld/natt når jeg satt og kalkulerte gear ratio og rollout for CRen. I Setup Sheet for CR står det at Final Drive Ratio kalkuleres ved å ta Pinion/Spur x 2,4375. I henhold til alle andre steder jeg leser står det at FDR kalkuleres ved å ta Spur/Pinion x Internal Ratio (2,4375 for CR). Rart om HPI har skrevet feil i Setup Sheet'et sitt må jeg si, men ved å sette dette opp i mitt eget regneark må det være siste måte som er rett. Ved første måte vil rollout bli mindre ved å øke pinion størrelse ved samme spur, og det blir jo totalt motsatt av den virkelige effekten.

I steden for å lime inn og formatere skjemaet igjen har jeg lastet opp regnearket i tilfelle noen andre vil bruke det. Stort sett er det bare å måle hvor store dekkene dine er i diameter og endre dette tallet øverst i regnearket for at resten skal oppdatere seg automatisk. De andre verdiene er basert på tilgjengelige pinion og spur gear jeg har funnet, samt Internal Ratio fra HPI sitt ark. Mine dekk var for øyeblikket 58 mm i diameter så det er skrevet inn, men et nytt dekk skal være ca 60 mm. Ta frem målebandet for å finne din diameter.

PDR = Primary Drive Ratio (Internal Ratio)
FDR = Final Drive Ratio
TC = Tire Circumference (Hjul diameter x 3,14 (PI))
Rollout = Hvor mye hjulet går framover ved en full rotasjon av Pinion gear.

Last ned her: http://stenbakk.no/bilder/rc/cupracer/FDR.xlsx

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Man Mai 09, 2011 1:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jakten på den manglende hastigheten på min Cup Racer over en del av de andre bilene (blant annet målt opp mot stressballens) går videre. Jeg tror jeg endelig har funnet en av hovedfeilene i kveld. Jeg har lenge trodd det har vert kulelager eller differ som gav høy rullemotstand, men etter å ha demontert diffene flere ganger og satt dem sammen med pinlig nøyaktighet og testet flere måter å smøre dem på, samt tatt ut alle større kulelager for sjekk (og byttet noen), tok jeg i dag ut motoren og demonterte den igjen for en rens. Jeg har lenge tenkt på at commutator skulle vert pusset, men vi har vel ikke verktøy for å rette den ut igjen her så vidt jeg vet. Kikket på en commutator truing maskin, men de ligger på vel 2000 kr, og jeg kan jo bytte motor et par ganger for den summen. Det er hvertfall helt sikkert at commutatoren ikke er så effektiv som den skal være. I steden for å være 100% rund er den mer sekskantet i rotasjonsretning, og salformet i lengderetning. Jeg antar ved et grovt overslag at den effektive kontaktflaten er redusert med 20-30% ved høyt turtall (tall trekt ut i fra luften, ikke hold meg ansvarlig for det). Det er også knekt av en liten bit på en av de tre kontaktflatene, helt i kanten. Alt i alt forklarer dette også mye om hvorfor motoren spiser børster som snop.

Spørsmålet er jo da hva det er å gjøre med dette. Alternativene er vel ny motor eller å få commutatoren fikset. Å få den rund igjen krever en truing maskin, men dette vil ikke fikse det lille bruddet i kanten. Blir vel ny motor etter hvert tenker jeg.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Man Mai 09, 2011 1:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvis det uansett ser dårlig ut for kommutatoren, så kan du jo kanskje putte den i en drill og ta en manuell pussing på den? Jeg tenker kanskje noe som en veldig fin fil for å få den rund, og så følge opp med litt pussing/polishing for å smoothe opp overflata litt? Men er nok lurt å ha en ny motor i bakhånd...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Man Mai 09, 2011 1:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja, når jeg har ny motor tenker jeg å prøve å fikse på den manuelt. Fil og veldig fint pussepapir fulgt opp av rensebørste kan kanskje få den tilbake til noe som er mer rundt. Har du flere Lightly Tuned på lager?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Man Mai 09, 2011 9:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hva med å gå sammen om å kjøpe en slik maskin? Eller er det bare du som sliter ut motorene dine? :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Man Mai 09, 2011 10:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Hva med å gå sammen om å kjøpe en slik maskin? Eller er det bare du som sliter ut motorene dine? :P


Nei alle elektro børstemotorer bør egentlig rettes ut en gang i blant. I service manualene til f.eks HPI er det anbefalinger på hvor ofte dette bør gjøres. Jo mer seriøs man er på kjøringa jo oftere.

Ser at maskina ikke kostet 2000 kr engang, men 100£. Dette er eneste jeg har sett mens jeg kikket rundt etter andre ting, så det finnes vel flere andre varianter også vil jeg tro: http://demonpowerproducts.co.uk/product ... ts_id=2997

Mer detaljer: http://demonpowerproducts.co.uk/images/ ... %20HSG.pdf

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Man Mai 09, 2011 3:49 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Når dere kjører med nye børster driver dere da og "kjører inn" børstene på noe vis alla
http://www.rcuniverse.com/forum/m_5628228/tm.htm (dei kontaktflatene må seff være runde før en begynner på dette da, men med en ny motor der den ikke har blitt 6 kantet)

I hodet mitt burde jo noe slikt gjøre at det også blir bedre belastning for resten av motoren også ?

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Man Mai 09, 2011 4:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kjører inn nye børster i henhold til Tamiya sin medfølgende manual.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 3:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Enda en drivkopp på frontdiffen er gåen! Jeg går til bestilling av Exotek Racing sin metall drivkopp, og kan ta med flere om noen vil dele frakt. Kan ta med to til på bestillingen før det blir toll. Sender bestillingen på mandag, gi meg en lyd her om flere vil ha. 12$ pr stk + frakt, lønner seg fort etter min erfaring...

http://exotekracing.com/EXOTEK_NEWS/Ent ... E_CUP.html

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 7:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne går an å modde enkelt for de som vil, men jeg ser problemet med denne. Skal bestille inn noen i metall til butikken også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 81 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC