Dato/klokkeslett: Lør Apr 27, 2024 5:38 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: TRF 415
InnleggSkrevet: Ons Jun 13, 2007 12:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her må det vel komme litt info snart....?

Hint, hint Pett4 :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jun 13, 2007 12:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Oioi! HBX- killer på gang? :D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jun 14, 2007 9:48 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
HBX`n er vel snart pensjonert:)

Er begynt bygging av en enkel TRF415 nå og godteposen var litt morsom å åpne :D

Morsomt å bygge bil fra småbiter og må vel innrømme at det er litt interessant også.
Virker som en solid bil dette, eller hva tror dere?

Tar byggingen oppimellom alt annet nå, så blir liksom ikke ferdig på 1-2-3 men det går framover heldigvis :lol:

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jun 14, 2007 10:22 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 184
Bosted: Florø
Bilde? Link?

_________________
Henrik Grotle (1978 modell)

Biler: Traxxas 4-Tec Nitro (2000 modell), Kyosho Mini-Z (2002 modell), HPI Savage X (2007 modell), Team LOSI Mini Baja (2007)
Heli: Twister Medevac (2007)
Seilbåt: Thunder Tiger 1M ETNZ/NO.5555 (2008)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jun 14, 2007 11:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er ikke sikkert bilen er noe særlig mer solid enn de andre, men fy faen så mye bedre den er :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 9:26 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Tror det blir kjekt å prøve.

Ettersom det er belte-drift blir det jo litt spesiellt, håper bare jeg greier å bygge den skikkelig da :?

Link: http://www.tamiyausa.com/product/item.p ... t-id=49419

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 10:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Når skal du kjøpe Børsteløst til denne da, regner med du ikke kjører HBX motoriseringen så lenge..? :P :D

Beltedrift er vel mest for å ikke få den gyroeffekten en drivaksel har? At man har like mye krefter som virker utover i en høyresving som en venstresving. Merker selv på TT-01 at den har lettere for å spinne rundinger ene veien.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 11:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Lurer litt på det er med gyroeffekt og akslinger. Jeg er ingen ekspert på området men gir ikke hjulene vesentlig mer gyroeffekt enn akslingene?? Så lenge alle akslingene er så og si horisontale, og bilen roterer plant horisontalt, så gir vel hjulene og akslinger gyrokrefter i samme retning?

Dersom det er snakk om å redusere gyroeffekt, er det vel lurt å begynne med lette hjul pluss at en dermed får mindre uavfjæret vekt.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 11:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hmm, drivakslene ut til hjulene roterer jo likt med hjulene, men 4WD shaft'en roterer jo sidelengs. Dermed får man et drag til ene siden, etter hva jeg har blitt fortalt.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 17, 2007 12:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
sier hmmm jeg også.....

Kan aldri tenke meg at gyroeffekten av akslene er noe å snakke om. Men jeg er iallefall sikker på at reimdrift gir en annen kjørefølelse. "smooth" liksom :D
Og en har jo mer justeringsmuligheter på reimene med tanke på konkurranseoppsett. Du kan vel ikke justere noe forhold mellom framdiff og bakdiff når en har en solid midtaksel

Det at bilen går lettere rundt til en side enn en annen side kan vel ha med camber og slike innstillinger å gjøre. Er det en halv grad forskjell, så kan det være nok til å gi forskjell på hvordan bilen reagerer. Og du har vel neppe tyngdepunktet så bra at bilen går likt begge veier? Batteripakker har jo forskjellige vekttall, og plassering av slikt har vel mye å si på hvordan bilen oppfører seg?

Du kan jo prøve å holde et kulelager med en aksel i, og snurr på akselen når en vrir på lageret. Da får du et inntrykk av gyroeffekten, som sannsynligvis ikke er noe å snakke om før det blir snakk om litt "masse i bevegelse". Til sammenligning så kan du holde på hver side av et løst sykkelhjul når det snurrer, og så prøve å vri på det.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 17, 2007 10:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har søkt litt på Rcuniverse.com. Har ikke funnet noe "Topic" på shaft og gyroeffekt. Virker ikke som dette er noe tema. Siden det ser ut som et "ikketema" på verdens største forum, så er det noe ikke noe tema heller....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jun 18, 2007 12:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Det er sikkert fordi de proffe kjører rundt med skikkelige biler uten mid-shaft. Og så er det vel ingenting å diskutere når eneste logiske tingen å gjøre med det om det skulle vere et problem er å skaffe seg en bil med beltedrift :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jun 18, 2007 12:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kan aldri tenke meg at det er noen merkbar gyro effekt av shaft drive på 4wd. Det er allerede så skeivt fordelt vekt i bilene at en slik effekt ville forsvinne blant alt annet av tyngdepunkter, camber, toe-in/out etc. Beste for å få en stabil bil vil vel være å skaffe seg grad måleren for å sette opp camber på toe på bilen korrekt, og deretter kanskje sjekke om det er noe man lett kan gjøre for å forandre tyngdepunktet på bilen slik at det blir mer senterstilt. Deretter justere fjøring slik at de fungerer korrekt i forhold til tyngdepunktet. Har ikke gjort noe slikt selv, men sjekk ut litt oppsett på løpsbiler, og det som justeres for hvert løp er stort sett camber, toe, fjøringer og dekktype. Alt etter underlaget. Finnes dessverre ikke noe universalt oppsett som fungerer bra på alle underlag, så det eneste er å lære bilen å kjenne og så sette den opp etter hvor man skal kjøre.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2007 1:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Enig. Er ganske interessant å se på hvordan de gjør det innen bilsport. Har dere sett oppsettet på en Nascar? De kjører jo baner med bare venstresvinger, og der har de jobbet en del med tyngdepunkter og slikt. For eksempel så mener jeg å huske at dekka på samme aksel har forskjellig bredde :roll:

Så hvis vi skal leke proffe, så kan vi jo lage en bane med 6 venstresvinger og 2 høyresvinger, og så bygger vi bilene etter det. Kunne jo vært artig å prøvd, siden vi da kanskje burde tenkt nytt på tyngdepunktet i bilen og oppsettet ellers :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jul 11, 2007 8:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hvordan står det til her egentlig? Er det bare helikopter for tiden? :P Regner med den er klar til 29.juli ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC