slr88 skrev:
nei, har ikke prøvd bilen med stabstag utenom ute da..
3runder = ikke mange mm men ca 2-3mm tror jeg..(har ikke bilen her)
ute med gummy dekka fra hpi.. (t-grip tror jeg de heite)
ute har jeg bra tak på både tør og våt vei..
men med en gang vi er i hallen slenge den i alle svingene..
men har jeg skjønt dette rett?
mykt oppsett = mye grep
stivt oppsett = lite grep
og gjerne litt mykere bak en foran? (for best grep)
Jeg tror at 2-3mm er ganske mye justering på slike dempere. Det er små marginer her, men det er totalbildet som utgjør de store forskjellene.
Tror jeg vet hvilke HPI dekk du har, og de skal være meget bra. Men det viser jo bare at det ikke er lett å få tak i dekk som er bra overalt. Dekkene jeg har fra Tamiya er meget gode både inne og ute, men på asfalt kommer en STOR ulempe frem. Og det er slitasjen. Jeg slet ut et helt nytt dekksett på under 1 time, og det gjør at de ikke blir bra å bruke ute. Men klart, de ble jo brukt på en bil som går ganske greit, og det ble svinget mye. Jeg kommer til å bruke ett sett for innekjøring og ett sett for utekjøring fremover.
Det du skriver om mykt og stivt oppsett er delvis rett, men varierer etter forholdene. Jeg bruker selv en blanding av begge, og synes det fungerer bra. Tenk på det slik at når flere kjører om kapp, og det blir viktig å ta effektive svinger, så vil den bilen som legger seg mye helt sikkert ha godt grep, men sannsynligvis på bekostning av fart. Biler som legger seg voldsomt pleier alltid å "drive" mot ytterkanten i svingen. Hvis en klarer å forhøye grensen for hva bilen tåler i en sving uten å miste fart, så er en godt igang. Det gjelder å plante bilen i veien, men det er ikke alltid det hjelper å ha alt superstivt da.