Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 2:31 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Man Apr 09, 2012 10:19 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Et lite triks for minimere vibrasjonane frå motor/ledd er å montere motoren med eit stivt rør tredd inn på
motor og propellaksling. Desse blir då i teorien ståande heilt på linje, og det blir minst mulig vibrasjon i overføringa.
Røret må sjølvsagt passe trangt på akslingane, og passer kanskje best der motor og propellaksling har same diameter.
Når motor er festa, tar man bort røret og monterer ledd.

Dekket ser veldig bra ut. Korleis gjer du det langs rekka, legger du eit heilt bord langs heile rekka, for så å felle dekksborda inn mot dette?

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Man Apr 09, 2012 10:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Enn så lenge blir det bord helt ut til kanten. Det skal inn en litt spesiell rekke på denne båten, en todelt sak som er delvis solid.

Angående motorene så er de på plass. Jeg er ikke fan av koblingene jeg måtte bruke, og fant fort ut at vinkel ikke alltid hadde så mye å si på lyd. Når alt så rett og fint ut kunne det være vibrasjoner, mens en ørliten vinkel fjernet det helt. Stor forskjell på de to koblingene også. Den ene demonterte jeg og filte litt på for å få den til å gå lettere, det hjalp mye. Hadde jeg hatt tid og penger nå ville jeg gått for gummikoblinger på disse motorene og, men får heller se på det igjen senere om lyden blir for ille. Ene motoren er hvertfall veldig fin slik den står nå, den andre har litt lyd, men mindre enn jeg noen gang har hatt med denne type kobling.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tir Apr 10, 2012 10:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk tak i mer lim i dag, så det har gått med en del timer på hoveddekket. Ikke ferdig, men litt over halvveis.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tir Apr 10, 2012 10:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Du er visst 1 stk effektiv dude ja... :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tir Apr 10, 2012 11:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Ser meget bra ut :) blir både motivert og samtidig litt demotivert når eg ser tempoet ditt :p skulle ønske eg hadde samme effektiviteten innabords :p

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Apr 11, 2012 12:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Må ha noe å fordrive tiden med. Har sittet et par timer til nå. Hele fordekket og bakdekket er ferdig, ene siden igjen. Sidene er litt tricky, og jeg så en endring jeg skulle gjort på første siden, men nå er det for sent. Må ta opp hele siden om jeg skal fikse det, og det er ikke så synlig. Hvordan det egentlig blir får jeg ikke se før spritbeisingen er ferdig hvertfall. Spent å se om det vil fungere slik jeg vil. Eg egentlig en god del ting så langt jeg skulle gjort litt annerledes, men siden dette er første båten jeg bygger fra bunnen så tar jeg det som lærdom. Stort sett er det bare detaljer og småting som andre kanskje ikke vil legge merke til engang om de ikke begynner å studere for nærmt. Bare passe på å få båten på vannet fortest mulig så ingen får tid til å se på den på nært hold :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Apr 11, 2012 2:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Dekket ferdig lagt. Beis og lakk gjenstår. Nå begynner jeg å se enden på byggingen. Kun en stor del igjen og det er rekkverket. Skal få maskert og malt bunnsmørningen ganske snart. Så er det detaljer og fitting arbeid igjen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Apr 11, 2012 11:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Lakket to strøk på bunnsmørningen i kveld. Tar ett strøk før jobb i morgen. To strøk dekket utrolig godt, men et siste for å være sikker. Så skal dette få tørke noen timer før jeg tar av maskeringen og ser om det er noen blødningsskader. Dette er i tilfelle ikke krise i dette steget siden det skal en stripe over bunnsmørningen, men den stripa må bli perfekt. Må vente litt på skikkelig herding før stripa blir malt. Når den er ferdig er det kun klarlakk av skroget igjen, så er all stormaling ferdig! Det blir noen små detaljer her og der som rekkverk etc som må få noen strøk, men det blir deilig å få denne jobben ut av verden.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Apr 11, 2012 11:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har egentlig ikke noe annet å si enn at båten blir jævla fin :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Apr 12, 2012 12:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Har egentlig ikke noe annet å si enn at båten blir jævla fin :D


Det hele kom liksom litt mer sammen så snart dekket var lagt og pusset. Med bunnsmørning tror jeg den vil se veldig annerledes ut. Gleder meg til å få av maskeringen i morgen!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Apr 12, 2012 4:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Bunnsmørning ligger til herding nå. Ett problem som oppsto var at noe av det hvite gav etter for tapen. Litt usikker på årsak siden jeg både har plastikk primet, grunnet, vasket med skikkelig rensemiddel for lakkering, pusset, etc. Men det meste dekkes av linjen som skal males rundt, og resten får jeg prøve å fikse med en pensel og pusse jevnt før klarlakkingen. Det blå må få seg noen dager å herde skikkelig før jeg tørr maskere over det for å bli ferdig med linjen.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Apr 13, 2012 5:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kjøpte beis for å teste å farge dekket i dag. Hadde håpet på at fugene trakk til seg raskere enn selve planken, men det var ikke mye forskjell. Planken trekker veldig raskt til seg. Bildet viser et par forsøk, og alt jeg gjorde var å pensle på og tørke av med en gang på deler av den. Usikker på om jeg vil ha det så mørkt. Mulig jeg bare kommer til å lakke dekket slik det er.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 14, 2012 9:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Båten så veldig fin ut på videoen du la ut, men hadde vel tålt bittelitt mer hastighet? Klar forskjell fra tidligere iallefall.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 14, 2012 9:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Tåler mer, men er nok på eller over skala allerede. Får se med nye propellene når de kommer, men nå lar jeg disse motorene stå.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 14, 2012 11:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Tok å lakket dekket med vanlig klar Quick pensel lakk. Det ble mye bedre enn forventet! Den klare lakken trakk godt ned i sprekkene og gav egentlig den effekten jeg hadde lyst på, om enn et lite hakk lysere. Storfornøyd med hvordan det ser ut. Må få et strøk eller to til etter hvert, men dette blir bra! Legger og inn videoen i denne tråden for å ha logg.

Bilde

Bilde

Bilde


_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC