Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 1:12 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 12:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kjekt å se når gammel og gul plast får et strøk med farge, selv om det bare er grunning. En får liksom et helt nytt perspektiv over prosjektet. Har forøvrig selv brukt spraysparkel noen ganger, og den er veldig fin på mindre riper og sår, ingen tvil om det. Til grovere saker er det nok best å sparkle på normal måte.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Mar 04, 2012 12:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Overbygget har som sagt fått et strøk sprayputty, og det meste er pusset på. Må gå over noen punkter, men stort sett ser det bra ut. Skal få tørket av resten av støvet og sett over de store flatene de neste par dagene og utbedre dem. Når jeg har fått tettet de siste sprekkene og hullene regner jeg med å være klar for grunning.

Jeg laget også til to ekstra avstivere på badeplatformen for å ha noe mer å legge plankene på når jeg kommer så langt.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Mar 04, 2012 12:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Se der ja....nå synes jeg båten begynner å se direkte fet ut :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Mar 04, 2012 12:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja det kommer seg. Sitter å prøver å finne nok treverk til å lage til batteri og elektronikk bokser/holdere slik at jeg kan begynne å bli ferdig nede i skroget, men ser jaggu ut til at kryssfiner lageret mitt er gått tomt. Stort sett alle restene er for små. Så det spørs om jeg ikke må øke bestillingen du har avgårde nå til å ta med ei plate til.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Mar 04, 2012 12:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, du får sende en mail :wink:
PS, gjerne en samlet, slik at det er mulig å få oversikt over alle småmailene dine :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Mar 04, 2012 4:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ser ut til at jeg greier å snekre sammen noe uten mer kryssfinerplater. Laget ene batteriboksen i plast i stedenfor, og ved å bruke diverse kapp fikk jeg til en løsning på resten også. Det blir 2 x 2,9 Ah 12V batterier som blir brukt for å fordele vekta på best mulig måte. Ett helt bak ved rorene (plastboks) og ett rett forran motorene. Forran det framste batteriet har jeg laget en plate til mottaker og batteripakke. Skal også frese inn tre spor til av og på bryterene. Linja på veggen bak brettet til mottaker indikerer hvor den ene fartsregulatoren skal moteres. Det blir plassert en på hver side av skroget. Platene for disse er vist i siste bilde. Limes på veggen og regulator stripses fast. Ledninger skal få føringsveier mellom alle steder de trenger å gå. Tror dette blir en ryddig og fin løsning der jeg får vekta lavt plassert i båten med jevn spredning.

Alt treverk har nå fått seg et lag epoksy, derfor er motorer og styreservo ute for øyeblikket. Snart er det meste av det jeg har tilgjengelig klart for montering i båten.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 4:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fant en flott video i HD kvalitet av en annen Jaguar. Inspirasjon :)



Denne kjører 2 stk Graupner 700 BB Turbo som er oppgitt til 15750 RPM ved 9,6V unloaded. Jeg synes denne gikk et lite hakk for fort i videoen, så jeg tror mine 12000 RPM motorer vil passe ypperlig.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 1:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, steike, nå trodde jeg at du hadde vært på vannet med din båt :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Mar 07, 2012 8:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Litt mer batteri rom og plassering til radio på plass. Fant ut at jeg skal kjøre et eget 6V batteri til baugpropell og belysning, så dette ble plassert rett over akslingene. Ny flytetest med mer korrekt vekt i dag. Simluerte en del utstyr jeg ikke har fått ennå. Det meste av dette kommer forran i baugen, og det var her jeg hadde en del å gå på mtp fribord. Målte 8 cm bak og 9 cm framme i dag, så det går nok fortsatt bra.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Mar 08, 2012 7:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
En liten tanke om nating av dekk. Det er jo ikke uvanlig å legge dekksplanker på en tynn kryssfiner plate før man legger den på båten for tilpassing. Hva om man bruker f.eks brun eller svart Tek-7 som lim og lar dette tyte litt opp mellom plankene? Når det er tørket er det bare å skrape vekk overflødig lim og lakkere det. Ville tro at dette gir et uniformt og fint resultat med mindre jobb enn det vil være å legge tråd i alle sprekker.

Noen som ser noe negativt som jeg kan ha oversett med denne metoden?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Mar 08, 2012 7:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er bare grisete å jobbe med i mine øyne. Liker ikke komboen med svart tec-7 i sammenheng med trematerialer som skal være uberørte og rene. Personlig ville jeg heller ha limt på plankene med tomme mellomrom, og latt dette stivne skikkelig. Så ville jeg ha påført en slags fugemasse i ettertid, slik at jeg kunne ha skrapa vekk overflødig masse umiddelbart, og "vaska" overflata før fugemassa er stivnet. Så hadde jeg nok pussa over til slutt. Ganske likt med å legge fliser egentlig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Mar 08, 2012 8:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jo tenkte på den, men hva skal man bruke som ikke vil sette farge? Tanken var tynt lag Tek-7, så presser man plankene sammen slik at man kan styre hvor mye som kommer opp. En mørk sparkel kunne funket siden man kunne pusset vekk et tynt lag om det ble litt til overs etter vask. Kanskje fargesette en vanlig sparkel?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Mar 10, 2012 2:48 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
I dag fikk jeg masse deler til Jaguaren!

Bilde

Etter at jeg var ferdig med radiopult moddingen gikk jeg i gang med å lime på akterdekket. Begynte med plastlim og forsterket noen steder fra innsiden med epoksy. Det var noen ujevnheter i kantene som ble kuttet bort og fylt med sparkel før alt ble pusset. Det er ikke kritisk at dette er 100% jevnt siden det skal dekkes med treverk.

Bilde

Etter dette gikk jeg i gang med å montere baugpropell. V'en i front er veldig smal, så det var vanskelig å få den langt ned. Jeg bruker veldig lite av de utstikkende tunnellene når alt er slipt ned, kun noen mm på hver side i toppen. Når båten ligger på sitt dypeste regner jeg med at baugpropellen vil være minst 2-3 cm under vannoverflaten, så det burde ikke bli noe problem med å trekke luft.

Bilde

Bilde

Videre må jeg få grunnet og lakket skroget slik at jeg kan gå i gang med planking av dekket. Før dette må jeg også lage til rammen rundt hullet i dekket slik at overbygget får noe å settes på. Det er litt ujevnheter i plasten her så det blir litt dillete å lage dette til.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Mar 10, 2012 12:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Da kom jaggu propellene og de siste fitting bitene i posten i dag, så da tror og håper jeg at jeg har det jeg trenger for å bli ferdig i første omgang. Jeg bestilte kontraroterende propeller på 35 mm, noe som burde være ca i skala størrelse til båten, men det kan hende de er hakket for små. Dette får jeg bare teste. Er ikke plass til noe mye større her uansett. Fått fungerende kompass til flybridge og doble horn som ser ut til å være laget i stål, utrolig lekre!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Mar 10, 2012 10:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Skrog og overbygg grunnet! Nå skal det få tørke over natta, så blir det pusset ned og fikset et par detaljer før hovedstrøkene med maling skal på. Fikk et par merkelige renninger selv om jeg tok det veldig med ro og brukte god avstand, men det ordner seg når jeg pusser. Fant ut at jeg ikke hadde noe passende hovedmalinger stående, så dette må fikses neste uke.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC