Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 12:32 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Mar 11, 2012 6:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
35mm propeller hørtes kanskje litt lite ut ja. Ikke plass til 40mm heller? Tror faktisk det er 35mm som står på kystvakta du så i butikken, så da ville jeg tro at det ser litt lite ut på denne båten.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Mar 11, 2012 7:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
35mm propeller hørtes kanskje litt lite ut ja. Ikke plass til 40mm heller? Tror faktisk det er 35mm som står på kystvakta du så i butikken, så da ville jeg tro at det ser litt lite ut på denne båten.


Jo 40 er fullt mulig, kanskje til og med 45, men da begynner det bli lovlig trangt vil jeg tro. Kjører opp 35 først så får vi se, ikke peng til å bestille noe større akkurat nå.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Mar 11, 2012 10:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Andre fase med sparkling og pussing er i full gang. Kan ikke akkurat si at dette er min favoritt siden det krever tålmodighet. Men jeg har bestemt meg for å prøve å få vekk alle små irriterende ting med en gang slik at jeg ikke angrer i etterkant.

Baugpropell tunnellen er kuttet og tilpasset. Sparklet rundt åpningen og pusset ned igjen. Ser bra ut, håper det ser like fint ut etter maling. Eksosene på siden av skroget hadde en bitteliten kant rundt seg som var nødvendig for å få feste til liming. Dessverre så ikke dette så bra ut når man gikk over det i detalj så jeg har laget en overgang med sparkel. Ene siden er pusset ned, men det ble et par dumper som må fylles igjen. Siden som vises på bildet er kun sparklet og ikke pusset.

Overbygget var jo sprayet med spraysparkel tidligere, så dette ble pusset med 400 våtpapir for å få vekk ujevnheter. Veldig fint med den grå sparkelen under som raskt viser ujevnhetene når man pusser bort det hvite. Er et par småting som kommer fram her også, så det blir enda en omgang med sparkel og pussing før jeg går over hele båten med ett lag til med grunning. Håper dette blir godt nok til å starte den endelige lakkeringen.

Når jeg er ferdig med denne omgangen med pussing blir fokuset på å bli ferdig med det elektriske og få båten på vannet for testkjøring før jeg går videre med de endelige lagene med lakk.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 2:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Siste par dagene har gått med til å prøve å få det interne på plass. En del lodding og tilpassing av motorbukker. Har også begynt på feste for ankevinsjen. Lager denne på en plate som står over baugpropellen. Servoen blir festet med dobbetlsidig tape og strips slik at jeg har en mulighet til å få den ut igjen senere om nødvendig. Kuttet hull i dekket der gjennomføringene skal være slik at jeg får det litt lettere når jeg skal lage til rørene som skal føre kjettingen fram. Driver også å ser på hvordan lyssettingen skal bli utendørs. Tenkte å feste to lamper under taket bak, men disse ble litt rare. Så jeg borret to 5 mm hull og utvidet toppen av disse til 6 mm slik at jeg får ned 5 mm leds som lyser ned på dekket. Dette er svake varmhvite 120 graders pærer, så de bør gi god spredning og koselig lys. På toppen er pærene flush med dekket og jeg kommer til å frese ned to spor for ledninger. Når tredekket legges på toppen blir dette ikke synlig.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 2:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser bra ut, ryddig og enkelt. Men bør du ikke få på plass motor til baugpropellen snart? Tilgang på skruene der minker vel fort?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 2:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Ser bra ut, ryddig og enkelt. Men bør du ikke få på plass motor til baugpropellen snart? Tilgang på skruene der minker vel fort?


Det var der jeg trenger kondensatoren jeg har mistet. Men tilgang er ikke noe problem. Vinsj dekket står over tunnellen og kommer ikke i veien for motoren. Radiobrettet er skrudd fast slik at jeg kan fjerne det for å få god tilgang til baugpropellmotoren. Så dette er planlagt :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 2:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser at radiobrettet er skrudd fast ja, tenkte mer på støtten til radiobrettet. På bildet så det ut som at det kunne bli trangt å komme til underste skrue. Fikk jeg pm med deg igår? Tror ikke det, så da må jeg si at jeg har glemt å ta med kondensator til deg :?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 8:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Tok en leterunde til sent på kvelden og glemte å sende. Er ikke noe krise.

Støtten er limt på plass for lenge siden. Det er trangt, men fullt mulig å komme til med et lite stjerneskrujern under motoren. Er laget for at jeg skal kunne ta den ut uten for store problemer senere om det trengs.

Fikk gjort ferdig en jobb i dag som jeg har utsatt pga mye måling og dilling. Kanten rundt åpningen i skroget. Utfordringen er at overbygget bærer preg av alderdom og har begynt å svaie inn mellom støttene. Kanten jeg har laget er beregnet på å dytte dette ut igjen, noe som gjør det litt trangt å få på overbygget. Men det må til for å få det pent. Pusse litt og dille litt mer med det så regner jeg med at det i det minste skal gå greit å dytte det på. Sitter hvertfall rimelig godt fast.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Mar 15, 2012 11:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Klar for vannet! Eller, jeg har hvertfall framdrift :) Strømsatte motorene for første gang nå nettopp, og de oppførte seg prikkfritt under test på land. Har ikke testet baugpropell da jeg ikke har loddet på ledninger på dette batteriet ennå, men alt er koblet og klart. Om været tillater skal båten på vannet snarest mulig for jomfruturen.

Ellers holder jeg på med noen detaljer som må være på før lakkeringen begynner. Jeg skal ha topp og anker lanterne, navigasjonslys og akterlanterne. Topp og akter må det lages fester til. Laget et lite lystre på toppen av en 5 mm messingstump og noe plastik. Dette blir nok et salig dill å få loddet på etter lakkeringen, men satser på at jeg får det som jeg vil. Messingen er loddet på negativ ledning, og to positive ledninger er trukket inne i røret. Akterlanterna skal jeg ha bak på overbygget tenker jeg, og her må jeg kutte ut og lage til en egen lykt. Det blir en av de neste jobbene etter jeg har funnet ut hvordan jeg vil at den skal se ut. Navigasjonslysene har jeg kjøpt ferdig, men bytter pærene til LED. Har borret hullene LEDene skal stå i slik at alt er klart etter lakkering. Dekkslys bak er klare til montering, og jeg må se om det er andre eksterne lys jeg ønsker å putte på. Det er ikke mye plass egentlig siden det er lite overbygg som går over dekket. Det blir nok mer lys når jeg begynner på innredningen helt til slutt.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 1:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
I dag fikk jeg montert inn baugpropellen, så nå er båten vanntett. Jeg var så uheldig å kaste en plastposte under en storrydding, og denne inneholdt o-ringen som skal tette rundt motoren, samt kondensator for støydemping og skruer for montering. Fikk tak i ny kondensator og har smurt inn motorfestet med aqua grease. Det er veldig god passform på festet, så jeg tror dette vil gå greit selv uten o-ring. Har ikke hatt drift på den ennå, men regner med å få testet ut alt det tekniske i morgen slik at det er klart til første test på vannet på søndag.

Og her er et bilde slik båten står i dag. Hullet i dekket er laget for å få bedre tilgang til å lage føringer for kjetting til ankerspillet. Dette blir tettet og dekket over når alt er på plass og tredekket skal legges.

Bilde

Har også laget stang til lys på toppen. Det mangler en liten platform på toppen til ankerlys. Ledninger er trukket ned igjennom overbygget, lamper blir loddet på etter lakkering. Kjøpte også inn lakk til båten i dag. Skal grunne over litt til, pusse lett ned igjen, så blir båten lakket hvit med blågrå metallic detaljer og bunnsmurning. Mulig jeg finner en annen farge til bunnen, men må vurdere dette etter en prøvelakkering for å se hvor dominerende fargen blir.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 2:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser rett og slett jævla bra ut. Jeg digger denne båten, og dette bildet synes jeg viser hvor flott den er. Når det gjelder o-ringen, så kan sikkert en passende gummistrikk med litt grease på gjøre samme nytten. jeg har små gummistrikk i butikken om du vil ha en.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 3:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Første test på Storevatnet, og alt gikk bra!

Vannlinja er fin, baugpropellen fungerte nydelig. Taklet bølgene flott. Ett problem med fart, men det prøver jeg først å fikse med større propeller. Fungerer ikke det bytter jeg motorer etter hvert.

Siden alt gikk bra i dag er alt åpent for å gå videre med maling og detaljer!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 10:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nå har jeg sendt avgårde en mail til Prop Shop i England for å forhøre meg om de kan lage til noen skikkelige propeller til denne båten. Håper jeg kan få det på plass til 1. april!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Mar 21, 2012 1:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
I påvente av svar fra Prop Shop har jeg bestilt et par 45 mm plast propeller for å kunne teste ut hvilke størrelse som er best egnet til båten. Jeg har 50 mm på Pegasus, og jeg greide faktisk å presse disse på, men det ser helt idiotisk ut! Puttet 35 mm propellene på Pegasusen, og tenker å teste disse en gang for å se om de greier å roe ned båten til noen lunde skala fart.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Mar 21, 2012 4:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
I dag fikk jeg svar fra Prop Shop også! Det tok et par dager, men er egentlig imponert over svaret jeg fikk. Legger inn mailen med detaljer jeg sendte, og hva jeg fikk i svar. Her har de tatt høyde for alt jeg har opplyst om og kalkulert seg fram til en propell som skal passe mitt skrog og motoroppsett perfekt.

Sendt mail skrev:
Hi I am building a old Hegi Jaguar C-66 yacht, and need som good props for it. Its a twin engine model about 112 cm long. There is limited space for props, I think 45 mm is what i can get in there. Shafts are 4 mm threaded. I was wondering about some 3 bladers, thinking this might be the best for scale look. I have tried some brass 35 mm from Raboesch, but these where not able to get the boat on plane. I also think they are to soft and in a bad shape generally. The motors are old Robbe Elt-MAX spinning at about 10000-11000 RPM on 12V. Do you have any suggestions for me? Any standard 45 mm props i could use maybe?

Regards Thomas


Svar fra Prop Shop skrev:
Dear Mr Stenbakk,

Many thanks for your enquiry for which I passed onto our technical advisor, Simon Higgins for his suggestion.

Simon recommends our part number 4214/3, you will require a handed pair. This propeller is 42mm racing pitch with 3 blades. This should give about 14 MPH at maximum RPM.

This propeller can be found/ordered on our website under the category of 14E General Purpose Propellers.


Tilgjengelig både i kobber og rustrfritt stål versjon, fra 19 til 22 euro. Dette må prøves :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC