Etter kjøringen i dag har jeg konstantert at jeg har mye å gå på når det gjelder propellen jeg kjører, målte 84 kmt i dag på dårlig kjøring. Den stor oppdagelsen i dag var da Yalla skulle prøve en tilsvarende propell jeg hadde med og det gjorde at båten la seg helt over på siden ved gasspådrag, den rollet omtrent som et fly.
Den samme effekten har den selvsagt på min katamaran også, men her blir det ikke så lett synlig pga den naturlige stabiliteten denne har, men tendens til å ville over på siden ved høy fart er der.
Her må noe gjøres med propellen og nå har jeg nettopp gått agurk på propellen med Dremell, smergelsliper og fil. Jeg kjørte på med nesten alle modsene i boka, backcut, barr back cut, redusert diameter og fjernet de spisse tuppene på bladene.
Det ble fjernet en god del materiale og det hele ser meget lovende ut. Resultatet nå skal være en propell som er lettere å drive (mer turtall) og som ikke lenger gir løft i hekken som bidrar til å presse ned baugen og gir mer vannmotstand. Jeg regner med at båten nå vil komme mer opp av vannet og gå tørrere og fortere, om den nå kommer til å ville flippe ved full gass blir spennende å se.
Gleder meg sykt til å få prøvd ut i praksis