Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 1:39 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 225 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 10:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yess, det skal jeg gjøre. Håper på noenlunde vær i morgen ettermiddag så jeg får kjørt inn motoren og begynne å tune den inn litt 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 10:35 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
Der vi stod på Søndag er det fint siden redningsbåten ligger der. Bare husk å ta med deg åre :shock:

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 11:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hmmm..åre ja. Jeg så noe lurt på RCU. Noen karer lager seg bergingsbåter av disse el. billigbåtene og taper fast en slags gaffel laget av tynne elektrikerrør i front av båten slik at hele innretningen flyter på vannet. Så er det bare å kjøre ut og fange inn havaristen og dytte den til lands. Ser at Elefun har en komplett bå til 299 spenn som burde fungere til dette bruk. Den har to stk 380 motorer så den dytter sikkert greit. Tror nesten jeg må ha en slik og lage bergingsbåt. Da får man jo kjøre båt istedenfor å padle 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 11:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Kan stille med (gummi)redningsbåt dersom eg ikkje er på jobb :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Stressen, har du muligens inne en av disse el cheapo båtene?

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 12:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Stressen, har du muligens inne en av disse el cheapo båtene?


Yes, men disse koster en hundrelapp mer hos meg enn hos elefun. Litt mindre hvis du tar med medlemsrabatten.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 7:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det er ikke sikkert at jeg trenger en slik likevel. Har kjørt nesten en liter fuel nå og fikk kun stopp en gang helt inne med land, og det var min egen feil som slapp tomgangen for langt ned. Ellers gikk det veldig greit og mot slutten leanet jeg ut så båten fikk vise litt av hva som bor i den. Den lå fjellstøtt på vannet og kaviterte nesten ikke og akset avgårde meget pent. Jeg må nok begynne å jobbe litt for å finne optimal høyde på propellen og det blir artig neste gang å teste 45% fuel`n.

Sorry gutter, men internettet mitt lå nede da jeg drog så jeg fikk ikke lagt ut beskjed om kjøringen. Det ble fikset av min datahjelper mens jeg var ved storevannet.

Håper det blir en liten båtsamling i helga :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 7:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Må bare innrømme at den gikk flott i vannet den balja der... hendig størrelse som ikke knekker banken heller :D Et artig avbrekk fra flyene :shock:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 7:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Damn, lovord fra deg er ikke dagligdags :shock: da må båten ha gjort det¨jævlig bra da :lol:

Må tilføye at den er utrolig lettstartet, et kvart sekund med den medfølgende rortostarteren og avgårde, faktisk enklere å ha med å gjøre enn bensinmotor :P

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 8:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Damn, lovord fra deg er ikke dagligdags :shock: da må båten ha gjort det¨jævlig bra da :lol:

Det er bare for å hindre å drepe motivasjonen til nyebegynnere i gamet :P Velkommen etter i båtverdenen, 20 åre etter "proffene" 8) 8) hehe

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 8:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
men må bare tilføye at jeg aldri har eiet en så liten båt før, den minste jeg hadde var med "bare" en motor på usle 7,5cc heheh :P

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 8:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Har jobbet litt mer med båten nå. Jeg hevet propellen ca 4mm (det var så langt det gikk) får se hva det utgjør og muligens senke den litt igjen hvis dette blir for mye. Jeg synes det er greit å etablere ytterpunktene raskt så vet jeg at optimalt stille er innenfor disse et sted. Jeg hevet også pickup`n ca 3-4mm, jeg skal se nøye etter om det kommer kjølevann (det er lett synlig) ut fra skrogsiden neste gang jeg kjører og gjør det ikke det så må den senkes litt.
Jeg fant frem baufila igjen og tok av 5mm til på lengden av roret, så nå har jeg kappet det ned med ca 10mm totalt. Styringen var knallbra i dag så jeg tipper det er safe med enda litt kortere ror, jo mindre som stikker nedi vannet og streker dess fortere vil det gå :twisted:

Det kom en god del vann inn i båten, så jeg lurer på å delvis tette igjen de to store luftinntakene ved siden av cockpiten, jeg tror en del sprut og splasj finner veien inn der og det trengs ikke så enormt mye luft inn heller. Jeg har åpnet motoren for inspeksjon og den ser like blank og fin ut inni selv om den fikk en del tyn på slutten i dag. Det var en del vanndråper inni den og oppunder toppen. så den suger tydeligvis i seg en del av vannet som spruter inn. Jeg tror jeg skal forsøke med en velocitystack på 2-3cm på forgasseren. Det vil redusere fuelspray fra forgasseren inni båten, forbedre tomgang, og antagelig holde vannet borte fra innsuget, samt at det i mange tilfeller gir en effektøkning. Må finne meg et elektrikerrør på 15mm innvendig Ø

Nå mangler jeg bare en skikkelig propell for å få mest mulig hastighet.

Fan så gøy med nytt prosjekt :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 8:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
men må bare tilføye at jeg aldri har eiet en så liten båt før, den minste jeg hadde var med "bare" en motor på usle 7,5cc heheh :P


Da må JEG tilføye: ingen tuned pipe, mye metall som stikker nedi og streker, veldig bøyd flex aksling som stjeler effekt. Ikke sikkert at de 7.5 kubikkene var noe sprekere enn mine 5.2 likevel, og du hadde sikkert ikke 45% tilgjengelig heller :wink:

Nei du, mye har skjedd på de 20 årene siden du sist drev med dette :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 8:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Åh ja, jeg byttet også ut den tykke alupakningen under toppen til en tynnere kobberpakning. Jmf. store foreum så skal den alupakningen fungere med 60% og siden jeg "bare" har 45% så skal den tåle enda litt høyrere kompressjon, derfor den tynnere toppakningen :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 10:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Åhhhhh jeg DØR av beundring av din "Knowhow" :!: Bare kom oppom, så kan jeg vise deg et knippe med 20 år gamle shims i ulike tykkelser for 7,5cc K&B outboard.... dersom du tror det er noe nytt med "justering av kompen med headshims etter fueltype" så holdt jeg på med dette før du var kjønnsmoden :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 225 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC