Dato/klokkeslett: Lør Apr 27, 2024 9:18 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 225 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Aug 08, 2009 3:33 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
Har hatt datainbrudd i PC'n min Alle spor peker i retning av Vector. Jeg stiller med selvfølvfølgelig ikke bak denne uttalelsen Vector var derimot på besøk til meg og drakk på voksen-drikke... når jeg har vært ute et sted har nok pc'n stått ubeskytta

Å logge av forumet er gjort ved kun ett museklikk, kanskje det er best du gjør det til en vane spesielt når Vector er i nærheten av pc'en din. :lol:
Han har vel et ferdig utklekket innlegg som han skriver på sekunder, når du for eks. tar en tur på do. :lol:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Aug 08, 2009 4:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Dæven Stressen, du er jammen skarp :lol:

Yalla var helt oppslukt av å spille Playstation rett ved siden av meg mens jeg skrev det innlegget :wink: Jeg lo så jeg ristet mens jeg holdt på uten at han merket noe :lol:

Det var verdt et forsøk iallefall :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Aug 08, 2009 4:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Dæven Stressen, du er jammen skarp :lol:

Yalla var helt oppslukt av å spille Playstation rett ved siden av meg mens jeg skrev det innlegget :wink: Jeg lo så jeg ristet mens jeg holdt på uten at han merket noe :lol:

Det var verdt et forsøk iallefall :mrgreen:


Haha, hvis det er tilfelle, så kjenner jeg dere kanskje bedre enn man skulle tro :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Aug 08, 2009 5:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
:lol: :lol:

Vel vel, det blir ikke noe kjøring i dag i dette griseværet. Håper på en tur i morgen.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Aug 09, 2009 1:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Kanskje litt off topic, men sidan vi er inne på tuning av en catamaran tenkte eg det kanskje likavel kunne passe med spørsmål om Blackjack 55 tuning her :P

Fram til no har eg i grunn bare kjørt med stock-båter.. Både nitro og bensin.. Men vart litt inspirert av tråden til Vector og tenkte eg kanskje skulle begynne å eksperimentere litt med BJ55..

Har sett litt på RCU og der er det snakk om en del forskjellige propeller man bør prøve på denne båten.. Ser ut som meiningane om kva propell ein bør bruke er ganske delt, og i grunn kjem det vel litt an på kva slag sjø ein køyrer i?

Men kva bør eg evt sjå etter i ein ny propell? Er jo så mange forskjellige koder ute og går.. x427, x670, 7015/3 etc.. Blir litt forvirra :roll:

Er det slik at ein propell på 65mm vil gi bedre aks og mindre toppfart enn en 70mm med samme vinkling. Og kan en 65mm med anna vinkel enn en 70mm kunne gi samme eller bedre topphastighet? Har liksom aldri heilt skjønt meg på det her :P

Dette er den som står på originalt http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=14_27_227&products_id=3750&osCsid=39337c81d6707707c8d69603f2f511b6

Og på RCU var det nevnt blant anna denne: http://www.funrcboats.com/ProductInfo.aspx?productid=X670

Er det egentlig noko særlig forskjell på dei her? Anna enn materialet som er brukt..

Er liksom ein heil vitenskap bare dette med propellane virka det som :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Aug 09, 2009 9:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Å velge ut DEN beste propellen på første forsøk er neimen ikke lett. Det er som i fly, man må prøve litt forskjellig eller så må man lese seg til hvilken propell som er den rette på akkurat DEN båten. En annen båt og alt endrer seg. Det som er synd er at båtpropellene koster for mye til at man bare kjøper seg en 8-10 stk og eksperimenterer litt. Jeg har ved å lese på forum kommet frem til at Octura M445 er den aller beste propellen på TC 31 og vil gi høyest toppfart.
Begge de propellene du linker til er vel laget av den samme kobberlegeringen eller? De ser temmelig like ut i både diameter og stigning, så det er ikke sikkert at du merker stor forskjell på de.
Uansett hvilken propell du kjører så er det ultraviktig å polere, kvesse og balansere de. Slik de kommer fra fabrikk er de bare et halvfabrikat, det står til og med i bruksanvisningen på nye propeller. Det skiller visst ganske mye i fart på en uferdig råpropell og en som er bearbeidet for hånd, så jeg ville begynnt der hvis jeg var deg.

Octura X serien er standard propeller med store vinger (ører) mens Octura M serien er en moddet serie der vingene (ørene) er delvis fjernet for at propellen skal unloade lettere og gir mer fart. Kanskje hadde en Octura M670 vært et forsøk verdt hvis de har den i den størrelsen? Evnt gått opp en størrelse siden M serien er mer lettdrevet.

Når jeg bytter propell nå så går jeg kun opp i diameter og ikke i stigning, normalt sett så ville jeg trodd at dette ville gi lavere fart og mer skyv, men på båten min er det visst det som funker best. På din båt kan det hende at mer stigning vil gjøre susen, eller en med større diameter, hvem vet?? Du kan sikkert finne ut dette ved å søke opp tråder om akkurat din båt og lese hva andre har kommet frem til så du slipper å kjøpe dyre propeller som ikke er noe bedre enn den du har.

Du har helt rett i at dette er en helt vitenskap :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Aug 09, 2009 9:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg hadde en knalløkt på Storevannet i dag og satte garantert ny speedrekord for min båt i dag. Før jeg drog så pellet jeg ut også den siste shimmen under toppen for å få max kompressjon og dette sammen med det enda slimmere og kortere roret gjorde underverker :D I dag nærmest fløy båten over vannet og var på grensen til å bli ustabil :shock: utrolig artig og ga et lite kick. Nå vet jeg at dette blir helt sykt når de nye propellene kommer, og selv om jeg drømmer litt om ny .46 motor så er det ikke sikkert at skroget takler så mye mer enn jeg er i nærheten av nå. Nå skal jeg sørge for å få stuffet inn noen flyteelementer før uhellet skjer, for i dag føltes det som om det var rett rundt hjørnet et par ganger :)

Deilig å kjøre så fort med båt og samtidig lage så lite støy som den gjør nå, kan ikke se for meg at noen kommer til å klage på denne iallefall 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Aug 09, 2009 10:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikke ødelegg båten før jeg får vært med å kjøre da :mrgreen: . Har lyst til å høre det nye støynivået, og sammenligne BL og nitro.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Aug 09, 2009 10:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, bare gi beskjed når båten din er klar så tar vi en økt en ettermiddag til uka, dersom været tillater. Jeg håper at det ligger noen propeller i postkassa en av de nærmeste dagene så jeg får ut siste rest av speed som denne motoren er istand til å levere.

Jeg har sendt mail til Elefun med spørsmål om de kommer til å ta inn Rapicon 60%, får se hva de svarer til det 8) Mye vil ha mer :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Aug 09, 2009 11:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Jeg har sendt mail til Elefun med spørsmål om de kommer til å ta inn Rapicon 60%, får se hva de svarer til det 8) Mye vil ha mer :lol:


Om de skal ha det inn, så kjøper jeg inn en kasse til butikken også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Man Aug 10, 2009 5:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Glimrende, jeg må ha dersom den blir tilgjengelig :D

I dag fikk jeg en pose med snop til båten min, heavy duty flex aksling, Octura M445 propell, drivedog, og to stk autobailere :mrgreen:

Jeg er i full gang å preparere propellen og den er nå så blank som jeg har tenkt å ha den, nå gjenstår det å gjøre den knivskarp og balansere den.
Håper å få en time kvalitetstid på verkstedet for meg selv senere så jeg får på plass selvlenserne også. Da er det duket for ny testtur med forhåpentligvis enda større fart 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Man Aug 10, 2009 6:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Meget tøft :D
Utrolig mye forskjellig du har gjort på denne båten, det er sikkert. Gleder meg til å se båten helt ferdig, om den noensinne blir det :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Man Aug 10, 2009 7:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yess, da er ny grommere propell kommet på plass og den er så skarp at jeg må passe fingrene og unngå å ta på den, for her blir det fort blod :D

Autobailerne sitter fint på plass så lavt det lar seg gjøre, så fra nå av blir det tomt for vann i båten 8)

Nå gleder jeg meg til ny testing :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Man Aug 10, 2009 11:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg montert sammen Blackjack 26, nå mangler jeg bare en mottaker, så er jeg med på test. Jeg gir pokker i finishen der jeg limte på ny aksel for denne gang, får ta det igjen en gang etter eikefjord-dagene. Tenkte da på å bygge båten litt om også, og gjerne lakkere den. Så jeg kan nok fullføre pussejobben da tenker jeg.

Denne båten er dønn original nå, men skal nok gå greit med lipo.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tir Aug 11, 2009 10:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
I dag har jeg småjustert litt på småting i båten. Jeg flyttet trykknippelen fra header`n til selve pipa og ryddet opp inni header`n der nippelen satt, for der var det en ganske stor klump med aluminium for å gi feste for nippelen. Trykk fra pipa vil være mer konstant og jevnt istedenfor masse hurtige pulser som det er inni header`n og skal gi jevnere fuelflow. Jeg filte også bort en kant som går rundt fremkant av strut`n og som helt sikkert streker i vannet, denne er nå skrå og fin for å gå lett gjennom vannet. Jeg har også ordnet med bedre utlufting under cowlingen og laget flere og større utsparinger i hekken for å få ut varm luft. Nå skal jeg ha øynene åpne etter en passende plastdings med bøy på for å lage et scoop på taket for å lede frisk kald luft ned mot innsuget.

Nå trenger jeg en ettermiddag med litt fritid og noenlunde vær så jeg får testet om alle de siste justeringer og mods gir meg større fart.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 225 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC