Dato/klokkeslett: Lør Apr 27, 2024 6:04 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 225 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Fre Sep 25, 2009 11:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Motorbytte :D
Satt og kjedet meg litt i drittværet og fant på at jeg skulle sjekke om en viss motor kunne passe i båten. Jeg plukket ut den meget spreke ASP 36 XLS motoren i speedflyet mitt og så litt nærmere på den. Kort fortalt så var det plug and play, den gikk rett på plass i motorbukk, passet sammen med pipe og header og gikk rett sammen med collet og drivlinje ellers :P Denne motoren har fått større MVVS forgasser og høyere kompressjon samt den vanlige omgangen med fres inni.
Vannkjøling ble ordnet med to lengder kobberrør som jeg glødet for å få de myke og lette å vikle rundt kjøletopp og header. Disse var i 1/8" altså 3mm, men jeg skal skaffe meg ett nr større dimensjon for det ble litt mye motstand så jeg er redd vannet vil sirkulere for langsomt gjennom.

Dette ser lovende ut og hele operasjonen tok under en time, men jeg merker at det blir mer styr med å starte denne motoren med reim. Det er så knallhard komp at reima slurer mye nesten uansett hvor hardt jeg drar for å stramme den opp, mulig jeg må ha med en liten gassbrenner for å forvarme motoren litt før første start.

Det skal bli morro å få en direkte sammenligning mellom denne 36 flymotoren og den originale 32 marine motoren 8)

Jeg sparer det grovere skytset til senere for jeg har lyst til å finne ut hvor bra det blir med flymotor i båt. Neste prosjekt blir nok å montere en 27-30 bilmotor i båten for å finne ut hvordan det også blir

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Sep 26, 2009 1:08 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Det tar ingen ende med deg, tror du lider av "motorfeber" eller noe i den dur. :?: :D

En liten gassbrenner er gull for nitromotorer og frosne nøkkelhull i kulda.
Jeg har en slik og den har reddet meg mange ganger, kjekk sak.. biltema art. 19-738

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Sep 26, 2009 8:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det er jo kjekt å se at vector har lyst å følge mine fotspor med å sette en flymotor inn i en båt :D Motor'n han har valgt er ingen dårlig motor, har faktisk vurdert denne selv :P jaja, dette blir spennende, håper alle delene mine kommer fort, slik at jeg kan får montert ASP'n min i dama mi :mrgreen:

P.S Har ikke sett noen kjøre-rapport i det siste, hva skjer Vector, har du fått husarrest eller??

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Sep 26, 2009 10:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Dine fotspor :?: Jeg må le :lol: Hvem er det som har fysisk gjort dette istedenfor å bare prate om det :?: bla bla bla..og så skal jeg bla bla bla..., bare tomt snakk og ingen faktisk handling som vanlig :lol: :wink: :mrgreen:

Kjøring i det siste :?: Da forstår jeg at du ikke ligger rett utenfor vestlandet iallefall. Her har det vært tsunami siden du dro ut :x

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Sep 26, 2009 12:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
fysisk, men jeg var den første som skrudde ut motor'n for å gjøre plass til større motor. Så måtte jeg tilfeldigvis på jobb, derfor ble jeg litt forsinket med motorbytte :!:

Men nå må du jo passe på å sette på større propell, og så må du tune opp igjen pipa di.... har du kontroll på dette???

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Sep 26, 2009 1:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Du måtte ut med motoren i en hattekave fordi jeg pulveriserte deg så grundig at du innså at din motor aldri i verden vil kunne komme opp mot min, hohohoohohooo :mrgreen:

Pipa/pipene er ferdig tilpasset ja, og propeller har jeg i bøtter og spann, not to worry :wink:

Nå har jeg også bestillt helihead til motoren for improved cooling og høyere ytelse 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Sep 26, 2009 3:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Nå har jeg også bestillt helihead til motoren for improved cooling og høyere ytelse 8)
Samme løsning som jeg har på hyper'n min altså.... 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Sep 26, 2009 3:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, det er gammelt nytt og det var jeg som fortalte deg at det gikk an etter å lest om det på RCU som jeg frekventerer en del. Jeg har brukt Hyperdeler på motorer i maaange år 8)

Artig at du hele tiden forsøker å ta æren for noe du absolutt IKKE har oppfunnet :lol:


Fikk forresten 2047 propellen min i dag og fy fanken kor bøllete den er, meget mulig at den blir litt for tøff for 36`n, men da vil den bli kanon på 45`n.

3.7 i pitch på kun 47 mm diameter er ikke hverdagskost 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Sep 26, 2009 3:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Siden det ble trøbbel med bestilling av helihead fra Justengines så ble det istedenfor bestillt en komplett ASP 36 helimotor fra Hong Kong sammen med en større forgasser siden jeg vet fra før at det er gunstig . Dette er en ringmotor og vil være mye lettere å dra igang enn ABC utgaven av samme motor. Spørs om ikke det derfor blir en 36 ringmotor i båten istedenfor ABC :P

Det blir selvsagt test av begge to for å avdekke om der vil være forskjell i ytelse.

Om ikke dette blir success så går ABC`n tilbake i speedflyet og den nye helimotor`n vil bli glimrende i et 3-D .40 size elektrofly som jeg har på lur :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Okt 03, 2009 5:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yess, da har jeg hatt prøvestart på den trimmede .36 flymotoren i båten og den gikk som ei kule, jeg gasset bare litt og det hylte ut på et sinnsykt turtall :mrgreen: Jeg fryktet at en flymotor ikke er kapabel til samme høye turtall som en båt/bilmotor, men det hørtes såvisst ikke lavere ut det lille jeg testet, så det virker lovende. Nå er jeg fornøyd med installasjonen og etter å ha gått opp til 4mm rør viklet rundt sylinder og header så regner jeg med at kjølingen er adekvat sammen med litt luftkjøling.
Det måtte 6 cellers lipo til for å få nok futt i starteren, men da startet den motoren uten problem. Nå er jeg klar for å kjøre og måle med radar og finne ut om dette går raskere enn originalmotoren. Været er ikke særlig samarbeidsvillig så det får bare vente, jeg skal ha optimalt vann for å få et godt sammenligningsgrunnlag.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Man Okt 05, 2009 9:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
I dag ramlet det ned i postkassa nok en ny superdel til båten :shock: et meget spesiellt svinghjul som er laget med tanke på å installere en bilmotor med SG shaft i en båt, da nytter det ikke med et normalt båtsvinghjul og et bilsvinghjul blir helt ubrukelig 8)

Da er alle deler på plass for nok et motorbytte dersom fly og helikoptermotoren ikke gir tilfredsstillende fart. Da blir det å hive inn min STS 30 med bigbore tunedpipe. Dette er noe Yalla går rundt og dagdrømmer om å kjøpe seg, jeg har hatt dette i flere år allerede :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 4:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
I dag fikk jeg gjort en liten test med ASP.36 flymotoren i båten min. Etter litt stilling på nålene gikk den stabilt og fint. Det var ikke bra forhold på Storevannet i dag, men litt fikk jeg dratt på og allerede på første forsøk ser det ut til at dette går ganske bra unna, aksen var minst det dobbelte av originalmotoren så båten var artigere og kvikkere nå. Må ha skikkelige forhold for å få tynet den skikkelig og finjustert, samt testet noen andre propeller, men det ser meget lovende ut så langt 8)

Åh, jeg glemte å nevne at det var med stor glede jeg konstanterte at min nye 2.4 ghz radio hadde null problemer på vannet, laaaaaang rekkevidde 8) Billig og bra :P

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Man Okt 26, 2009 6:49 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Åh, jeg glemte å nevne at det var med stor glede jeg konstanterte at min nye 2.4 ghz radio hadde null problemer på vannet, laaaaaang rekkevidde 8) Billig og bra :P


Jeg har dessverre ikke fått med meg hvilken radio du har fått deg... :/ Har du kanskje mulighet å gjenta det.. ?

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Man Okt 26, 2009 9:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Tactic 2.4 ghz, samme radio som følger med Utimate UL-1 RTR (den rå brushless hydroplane båten på Elefun)

Ga 900 spenn inkludert frakt og moms for radio med mottaker, hvis man vil ha flere mottakere så koster de kun 22$ stk fra Towerhobbies

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Des 10, 2009 6:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg var på Storevannet i dag og kjørte båt i kanonforhold, bortsett fra bittelitt regn. Motoren fungerer bra når jeg fant rett stille på nålene og båten gikk meget bra. Jeg var alene så det ble det ikke noe måling, men er ikke så sikkerpå at det gikk fortere med denne motoren enn originalen, men jeg har flere propeller som må testes før jeg kan si noe sikkert. Gledelig også at min 2.4 radio fungerer perfekt uansett hvor langt avsted jeg kjører 8)

Det var i dag du skulle vært her med den åndssvakt overmotoriserte balja di Yalla så hadde vi funnet ut hvor fort den egentlig kan gå, vannet var så perfekt som det er mulig å få det i dag :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 225 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC