Dette var moro folkens
Håper konkurranseinstinktet ble vekket hos flere. En dårlig plassering idag betyr bare at den kan skje med noen andre neste gang. Det er bare å stå på, og sørge for at utstyret er i teknisk god stand
Dagen ble lang, men vi får bli mer effektive til neste gang. Kan med en gang legge til at løpene fremover blir kjørt utelukkende på søndager. Å holde på etter arbeidstid i ukedager vil ta for lang tid.
Jeg vil anta at deltakerene har lært seg mye etter dagens løp? Det er ingen tvil om at bilene blir utsatt for mye når vi kjører som vi gjør, her blir driftsikkerhet et stikkord. Denne gangen kjørte vi 20 runder, og det er tydelig at mye kunne skje når antallet runder går opp. Når det er sagt, så kunne vi sikkert kjørt 25 runder også, da hadde vi kommet opp i ca 10 minutters varighet på løpene, forutsatt at man får kjørt jevnt uten store uhell. Foreslår at vi kjører 25 runder i de neste løpene, kom gjerne med innspill på det. Husk at vi ikke nødvendigvis trenger å ha det lettest mulig, så 25 runder burde være overkommelig for de fleste.
En annen ting vi kan bli flinkere på, er å fokusere på egne biler under kjøring. Hvis noen får problemer, så er det opp til hver enkelt å klare seg selv. Det er tross alt premie med i bildet her, så mye prating på kjørestanden passer seg ikke. Det er viktig at deltakerene får kjøre uten å bli forstyrret. En annen ting vi må bestemme er hva som skjer under velt. Personlig mener jeg at enten må vi ha marshalls på plass som skal hjelpe alle, eller så må alle rette opp sin egen bil med velt, selv om det skulle stå noen rett ved siden av bilen. Poenget er at det må være likt for alle.
Det finnes også en annen sak som deltakerene må gjøre en skikkelig innsats på, og det er transponderene. Alt står og faller på at disse fungerer, og idag brukte vi mye tid på dette. Fest dem med skruer istedenfor dobbelsidig tape, bruk gjerne en liten bit fuelslange eller lignende over skruene som mellomlegg mellom transponder og karosseri. På den måten stikker ikke LED 1 cm ut fra karosseriet. Det holder at den er 5mm eller deromkring utenfor. Tanken bør være at hvis bilen sklir på siden, så bør ikke transponder røre bakken. Samty sin transponder var et godt eksempel på hva som skjer når den stikker langt ut. Den var ripete og fæl, godt mulig at det har stor innvirkning på hvor godt den avleses. Hvis noen har skadd overflaten på LED, så kan man prøve å pusse bort de groveste ripene, og se om det hjelper på klarheten med noe varmebehandling etterpå. Kanskje polere LED med dremel er en tanke, jeg vet ikke.
Utover dette så synes jeg det var grisefett med tidtakingssystemet. Når vi klarer å få sikrere avlesninger, så blir dette helt knall. Det var også tøft å starte løpene med slik oppstilling som vi hadde. Vi har forøvrig snakket løst om å ha en "deltakeravgift" på 200,-, vi må nesten bestemme oss for dette litt kjapt. Dette vil inngå i førstepremien. Litt dumt å ta den avgjørelsen etter at løpene er kjørt...