Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 8:45 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Ultimate 40S
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 3:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvis alt går som det skal så satser jeg på å testfly en Ultimate 40 i steindalen på onsdag. Bare noe småtteri igjen før det er klart til takeoff, og med litt flaks så får jeg kanskje prøve det mer enn 1 gang :mrgreen:

Jeg har putta i en 61 4-takt, og det kan virke som at flyvekta kommer på 2100-2200 deromkring, så det er ikke så verst, men heller ikke overkill. Dette er jo en dobbeldekker, så det jeg håper å oppnå er rett og slett litt sportslige flyegenskaper. Er ikke et must at det må kunne hovre, men kanskje det såvidt går allikevel :D

Her er et bilde:
Vedlegg:
Ultimate40S.jpg
Ultimate40S.jpg [ 17.06 KiB | Vist 21428 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 9:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Tipper dette er et bra fly! Hadde en litt større ultimate for mange år siden, den var helt konge! Høy roll-rate, høy fart, snille stall-egenskaper, responsiv på sideror.. At det er en 2-dekker, gir ikke så veldig mye mer løft enn 1 vinge. Løftet blir laget av volum av luften som flyter over vingen. Uheldigvis påvirker vingene hverandre, dermed blir ikke effekten som om der var dobble vingespennet. Så bare vær forberedt på en fly som er litt raskere enn det ser ut som :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 11:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Blir det flyvær på onsdag?? Da skulle jeg hatt fri fra jobb :cry:

Her er litt info om flyet ditt, ser ut til at det er den gode gamle 30 size Ultimaten som har fått ny dekor og merket om fra 30 til 40 for å selge bedre. 30 size er jo en slags oddball size og 40 klinger mye bedre i de flestes ører. Virker som folk er fornøyd med flyet og 61 firetakt skal passe utmerket. Ikke forvent å klare å hovre dette flyet uansett motorvalg. Dette er et sport/skala fly og har nok ikke rorflater eller utslag nok til å gi seg i kast med lett 3-D.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=422399

Video: http://www.youtube.com/watch?v=l2bXdBCzrzM

http://www.youtube.com/watch?v=VWpEOFO6jkc

"tre flyvningar ock two landingar" he he :lol: : http://www.youtube.com/watch?v=qrKOS5YR ... re=related

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 1:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Stemmer nok det ja, for når jeg bestilte det første gangen het det Ultimate 30, men det var utsolgt, så jeg fikk det aldri. Dermed ble det Ultimate 40, og leverandøren sa at det var samme flyet, men at det hadde fått en liten ansiktsløftning.

Jeg tenker ikke på dette som noe 3D-fly, men heller et litt sportslig alternativ. Har regnet med at farten nødvendigvis ikke blir lav, så det blir spennende å se hvor lenge det varer :mrgreen:
Når jeg sier hovring om dette flyet, så mener jeg ikke å henge en halv meter over bakken akkurat, men heller om det klarer å henge litt på himmelen. Det tror jeg at jeg skal kunne få til.

Jeg har hatt lyst på et fly som jeg kan bruke til generell flyvning, uten at det nødvendigvis måtte være en trainer. Føler at Ultimate 40 kunne være et bra alternativ da, og jeg har uansett alltid likt dobbeldekkere. Har en Panic stående som jeg skal bygge etterhvert som 3D-modell, og der skal jeg ha en 91 4-takt i nesa. Tror den kan bli spennende. Den skal iallefall henge pent over bakken uten problemer :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 1:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jeg har hatt lyst på et fly som jeg kan bruke til generell flyvning, uten at det nødvendigvis måtte være en trainer


Da er nok denne helt kanon!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 1:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvordan er noe slikt under landing? Ser på videoer at farten kan roes greit ned da, så det ser jo greit ut.

Uff....kjenner at spenningen øker i kroppen....

Greit nok at jeg ikke er redd for tingene mine, men det er liksom ikke det samme som et helikopter. Der bytter jeg bare delene etter en kræsj, så det kan holdes i live lenge. Kjipt å pulverisere et fly 30 sekunder etter take-off etter en har brukt tid på å bygge. Ikke alltid det går an å fikse. Det har jeg gjort en gang eller to før også. Jeg har veldig lyst til at det skal overleve de første 10 turene iallefall, slik at jeg kan sitte igjen med et inntrykk av flyet (helst lært noe) før det er borte for godt :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 2:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ta med deg en "instruktør" ved jomfuturen så er det bedre mulighet for å ha det lenge nok tilå få glede ut av det :wink:

Jeg er tiolgjengelig i helgene og jobber billig, for ikke å si helt gratis :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 3:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
å pulverisere et fly 30 sekunder etter take-off etter en har brukt tid på å bygge

Sammenlignet med noen tilfeller, så har du da faktisk flydd lenge....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 9:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Ta med deg en "instruktør" ved jomfuturen så er det bedre mulighet for å ha det lenge nok tilå få glede ut av det :wink:

Jeg er tiolgjengelig i helgene og jobber billig, for ikke å si helt gratis :lol:


Takker meget for tilbudet, men jeg er dessverre av typen som vil gjøre alt på egen hånd. Noe av det jeg liker best er følelsen over å ha utrettet noe selv istedenfor å få hjelp til alt mulig. Føler også at jeg lærer best når jeg forsøker selv også, selv om det fører til korte flyturer de første gangene. Får jeg det ikke til, så gir jeg ikke opp, men prøver igjen. Det gjør meg ingenting å styrte, da må jeg bare gjøre en bedre jobb neste gang :D

Jeg forstår selvfølgelig de som vil ha ekstrapilot, men personlig mener jeg at jeg klarer meg greit uten, og jeg er innforstått med ulempene det eventuelt måtte medføre seg. Går egentlig veldig greit så langt :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 9:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, jeg regnet med det svaret :wink:
Hold oss oppdatert om hvordan det skrider frem med flyet da :)
Jeg får ikke utnyttet de fine dagene som skal komme nå i uka, men håper på flyvær til helga og hvis ting og tang har ankommet så skal Zagien være klar for første spede forsøk på høy fart 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 11:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Pokker vector, du må ta ut en egenmeldig og stille opp uansett!! Med video-kamera!! Alltid gøy på jofrutur :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Man Jan 12, 2009 12:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Ja, jeg regnet med det svaret :wink:
Hold oss oppdatert om hvordan det skrider frem med flyet da :)
Jeg får ikke utnyttet de fine dagene som skal komme nå i uka, men håper på flyvær til helga og hvis ting og tang har ankommet så skal Zagien være klar for første spede forsøk på høy fart 8)


Hehe, slik er jeg bare. Ikke for å være frekk eller noe.... :D
Vi får se om det blir noe filming for å dokumentere en eventuell flystyrt. Eller ikke :mrgreen:

Hvor har dere forøvrig tenkt å teste ut speed-prosjektene deres? På marka?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Man Jan 12, 2009 12:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er flyet ferdig, og har også fått seg en plass i taket på verkstedet for å få det unna. Vekta ble litt i overkant, men jeg gjorde ikke noen store forsøk på å bygge lett denne gangen. Det kom på 2270 gram med litt fuel på tanken.

Flyet har også fått et innebygget glødesystem, 6v mottakerbatteri, og egen fylleventil for drivstoff. Det som gjenstår nå er bare å sikre noen linker med locktite og finne et greit balansepunkt. Mener å huske at jeg leste en eller annen plass at den CG som er oppgitt i manualen ikke er rett, så jeg kommer nok til å prøve meg litt frem.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Man Jan 12, 2009 5:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Med den vekten skal 61 motoren være nok til å hovre hvis du har rett propell og er perfekt tunet, så vekten er fin fin den. Jeg hadde faktisk trodd at et slikt fly ville blitt tyngre :?

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly snart klar til test
InnleggSkrevet: Man Jan 12, 2009 6:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det er en lav vekt!! Burde bli et svært bra oppsett med 61-4t :D Tipper du får unlimited vertical, muligens også litt pull-out fra hover :mrgreen: Flyet flyr nok flott med den lave vekta :D

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC