Ikke vet jeg hvorfor denne GPS`n måler feil i fly, men det er nok en grunn for at alle som er opptatt av det bruker doppler radarpistoler når de skal måle fart på modellfly.
Det er ikke bare skepsis, mattematikk er ikke noe man skal kjimse av, når man har turtallet og propellstigningen så er det enkelt å regne ut maks fart. Dette er urokkelig. Det er ikke mulig for et fly å overskride denne noe særlig uansett hva ett eller annet måleinstrument skulle vise. Denne karen Tianci er en av de mest rennomerte og anerkjente speedfreakene på RCU og han har prøvd det som er å prøve og når han da med ett hakk større Rossimotor samt et mer sleakt fly likevel "kun" oppnådde 115 miles så er det ett eller annet som skurrer her. Denne tråden ligger under "extreme speed prop planes" og her ferdes de som virkelig kan dette med raske propellfly fra hele verden. Det ville være merkelig om alt det de har drevet hardcore i årevis og til og med i organsiserte konkurranser på verdensmesternivå er bare tull og vas og vi her i Sunnfjord tar innersvingen på de
Det er ingen andre der ute i verden som klarer samme hastighet med samme turtall og pitch heller, så det er nok også en indikasjon på at det ikke stemmer helt her. De fleste som klarer å bryte 200 grensen opererer med 20 000 eller mer på propellen for å klare det
Ta nå for eksempel turtallsmålingen. 13400 rpm på APC 10-8 er meget lavt, det tilsvarer 1.19 hk og dette klarer en vanlig OS 46 FX å overgå. Denne Rossien burde egentlig yte mer.
Jeg hadde en liten slank 25 size dogfighter som jeg stappet inn en blodtrimmet ASP XLS 36 motor i. Den ga 17600 rpm med en 8x8 propell og det gikk dritfort, men at det gikk unna i mer enn 230 km/t er nok tvilsomt (dette ut i fra at jeg hadde samme pitch men 4200 rpm mer enn denne Barberte Jenny`n)
Da jeg fløy Jupiter med Rossi 53 syntes jeg det gikk utrolig fort også, men Rossimotorene er noen ordentlige bråkebøtter og akkurat det er nok også med på å gi inntrykk av at farten er høyere enn den egentlig er. Legg så til at flyet er lite så blir man lett lurt.
Kanskje er det på tide å svi av litt klubbkroner på oss flygutta også? Bilfolket har jo fått sin bane, kanskje hadde det vært fint å handlet inn en Bushnell radargun til klubben som medlemmer kunne låne når det skal testes hastighet???