Dato/klokkeslett: Ons Mai 07, 2025 9:54 pm

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 11:39 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Min gps garmin nuvi 360 finner faktisk 10 sattelitter selvom eg sitter i kjellerleiligheta mi med ett svært betongtak uttafor. En slags garasje. Den viser høgde også, noe eg nett fann ut. Hjelper å se litt youtube videoer.hehe. Den viser styrke på alle dei forskjellige satelttane. Eg er nå 100% sikker på at farten vi målte med gpsen til jonny er korekt, med ett bitte lite avvik selvfølgelig. Eg ser flere videoer der folk tar gpsane sine med på rutefly, og dei kan vise iallefall 800kmt+. Ganske fett faktisk!!!! Det er helt utruleg ka som kan gjerast med min garmin 360. Har forska mer på den nå enn noen gang før. Litt av ei datamaskin gitt!!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 11:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Jeg ser heller ingen grunn til at GPS'n ikke skal stemme, men spørsmålet om matematiske beregninger går jo ikke helt opp i dette, så da må jo jakten på feilen begynne. Så lenge det er to resultat, så er det 50% sjanse for at ett er feil. Litt greit å få klarhet i. Jeg stoler selv såpass på GPS'n (så lenge det er en kvalitetssak, og ikke en GPS påstemplet biltema) at jeg har mest tro på den. Regnestykket har for mange mangler til at jeg personlig vil ta det seriøst (bare min personlige mening, det er sikkert bra som en pekepinn), men selve regnestykket kan jo stemme allikevel. Hva er rett?

Jeg ser på det slik: Vi har nå fått tall fra en GPS på bordet, montert på flere modeller. Hvis det er feil, så vil jeg høre forklaringa på hvorfor den viser feil. Et resultat fra et regnestykke er ikke en god nok forklaring, så hvorfor viser da en GPS feil på dette? Hvis det er på grunn av stup, svinger eller andre ting, så er det jo bare å ta nye tester, ett forsøk pr.avlesning.

En trenger ikke å ha perfekte forhold, her vil det vise seg om flyene/helikopterene er i nærheten av opprinnelig måling. Hvis du f.eks får 169km/t på Yak'n neste gang ved ett forsøk på max hastighet, så vil jeg si at GPS'n stemmer. Får du derimot 110, så er det jo regnestykket som er rett.

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Mai 18, 2009 12:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Skal se om eg får tid til en telefon eller mail til importøren av Garmin i morgon, så får vi sjå om dei kan komme med ei god forklaring :p

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Mai 18, 2009 12:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Mai 18, 2009 12:49 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Mai 18, 2009 8:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Mai 18, 2009 10:29 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Greit at flya svinger fort og slikt, men flya som blei målt gjekk i lange beine kurver!!!

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Mai 18, 2009 5:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Ringte Belanor, importøren av Garmin, og blei fortalt at en typisk nüvi 200 har en feilmargin på 15-20m. Fikk og fortalt at nøyaktigheten kom an på kor mange satelitter gpsen var i kontakt med. Men det her er ting dei fleste her sikkert visste fra før. Virka egentlig ikkje som han svensken eg snakka med hadde deilt peiling igrunn. Derfor sendte eg og en mail til Garmin i Danmark, så får vi sjå kva dei svarer. Reknar med dei gir en lyd i morgon ;)

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Mai 18, 2009 6:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Nydelig :)

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 9:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Ekspertisen der ute er nok også litt skeptisk til om disse målingene kan stemme.

http://www.rcuniverse.com/forum/m_8811788/tm.htm

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 9:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Igjen så er det bare skepsis og regnestykker som er ute å går, ingen kommer med noe konkret om hvorfor GPS'n skulle vist feil. Og om den viser feil, hva er i tilfelle akseptabel feilprosent??

Håvard, hva sier GPS-folka? Hadde vært kjekt å hørt litt fra de som lager driten.... :D

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 10:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Ikke vet jeg hvorfor denne GPS`n måler feil i fly, men det er nok en grunn for at alle som er opptatt av det bruker doppler radarpistoler når de skal måle fart på modellfly.

Det er ikke bare skepsis, mattematikk er ikke noe man skal kjimse av, når man har turtallet og propellstigningen så er det enkelt å regne ut maks fart. Dette er urokkelig. Det er ikke mulig for et fly å overskride denne noe særlig uansett hva ett eller annet måleinstrument skulle vise. Denne karen Tianci er en av de mest rennomerte og anerkjente speedfreakene på RCU og han har prøvd det som er å prøve og når han da med ett hakk større Rossimotor samt et mer sleakt fly likevel "kun" oppnådde 115 miles så er det ett eller annet som skurrer her. Denne tråden ligger under "extreme speed prop planes" og her ferdes de som virkelig kan dette med raske propellfly fra hele verden. Det ville være merkelig om alt det de har drevet hardcore i årevis og til og med i organsiserte konkurranser på verdensmesternivå er bare tull og vas og vi her i Sunnfjord tar innersvingen på de :wink:

Det er ingen andre der ute i verden som klarer samme hastighet med samme turtall og pitch heller, så det er nok også en indikasjon på at det ikke stemmer helt her. De fleste som klarer å bryte 200 grensen opererer med 20 000 eller mer på propellen for å klare det

Ta nå for eksempel turtallsmålingen. 13400 rpm på APC 10-8 er meget lavt, det tilsvarer 1.19 hk og dette klarer en vanlig OS 46 FX å overgå. Denne Rossien burde egentlig yte mer.

Jeg hadde en liten slank 25 size dogfighter som jeg stappet inn en blodtrimmet ASP XLS 36 motor i. Den ga 17600 rpm med en 8x8 propell og det gikk dritfort, men at det gikk unna i mer enn 230 km/t er nok tvilsomt (dette ut i fra at jeg hadde samme pitch men 4200 rpm mer enn denne Barberte Jenny`n)

Da jeg fløy Jupiter med Rossi 53 syntes jeg det gikk utrolig fort også, men Rossimotorene er noen ordentlige bråkebøtter og akkurat det er nok også med på å gi inntrykk av at farten er høyere enn den egentlig er. Legg så til at flyet er lite så blir man lett lurt.

Kanskje er det på tide å svi av litt klubbkroner på oss flygutta også? Bilfolket har jo fått sin bane, kanskje hadde det vært fint å handlet inn en Bushnell radargun til klubben som medlemmer kunne låne når det skal testes hastighet???

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 10:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Denne tråden får meg til å huske en tråd på RCU der en eller annen dude hevdet at hans OS LA 40 motor snurret en 11-6 propell i 17-18000 rpm (3.24 hk). Det hjalp ikke at alle forsøkte å overbevise han om at målingen MÅTTE være feil fordi dette var laaaangt forbi hva som er fysisk mulig og mer enn det dobbelte i effekt av hva som er normalt for denne motoren. Han bare stod på sitt og sa også at han syntest det hørtes mye ut så han målte igjen og fikk samme resultat. Han ga seg aldri og tråden døde ut etterhvert :lol:

Hvis denne GPS`n sier at min scooter går i 200 km/t, går den da virkelig i 200 km/t???

Dette blir litt hypotetisk siden den antakelig hadde vist den korrekte hastigheten på 125 km/t siden dette bruksområdet er det den er laget for å gjøre :lol:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 10:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Joda, jeg skjønner regnestykke-siden av saken også, men jeg stusser på at regnestykket avviker med 70 km/t på Yak'n. I tillegg oppga GPS'n 129 km/t på Raptoren, noe som kan stemme (mener jeg leste en test av T-rex 600 der de klokket den til ca 140 km/t, og da er vel ikke Raptoren langt unna). Så hvorfor skal GPS'n stemme veldig bra på Raptoren for så å være helt på trynet på flyene? Jeg skulle bare ønske at noen kunne finne en god forklaring på hvorfor GPS'n viser feil, og hva som da er rett hastighet, istedenfor at vi skal høre det samme opp og opp av folk som "mener" at det ikke stemmer. Jeg er på begge sider i denne saken, men jeg synes ikke det holder at alle bare skal gjette eller regne på det. Iallefall ikke når det blir forskjellige visninger (rett og galt) fra GPS'n på fly og heli. Og hvis dette er et så stort problem, finnes det ingen av de såkalte rc-guruene på rcuniverse som har tilgang til en slik speedgun da? Jeg er egentlig mest opptatt av at noen finner ut hvorfor GPS'n viser feil... :P

Siden bilgutta kun har en løpebane med sterkt begrenset plass å leke seg på, så ble det vel naturlig å bruke penger på bilbane. Flygutta har jo ganske flott plass å fly på, har de ikke? Siden bil er størst på rekruttering så ble det en ganske viktig sak. Vet ikke om en Speedgun kan klassifiseres som et must? Ikke la oss gjøre dette om til en diskusjon om flygutta vs bilgutta, det blir for dumt...

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 10:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Topp
 Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC