Dato/klokkeslett: Ons Mai 07, 2025 9:49 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 1:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, på rcuniverse blir jo hva som helst prøvd istedenfor å finne ut hvorfor GPS'n er helt på trynet :lol:
Men selvfølgelig, det blir tøft å se, kanskje det blir det nærmeste vi kommer :D

Får håpe han har gode stereohøyttalere :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 1:59 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Vil presisere at på denne videoen så er det gjort endringer på flyet siden den beste målingen i negativ retning. 230km/t ble målt uten hjul, i dette klippet så er det montert et monohjul som reduserte farten en del men husker ikke hvor mye. Spennende blir det ja. :)

Men en ting som jeg er sikker på er at Yak'en min gikk fortere en Raptoren, det skal jeg vedde 100 kr. på, men det har jeg nok ikke på film.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 9:51 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Uten at jeg er noe ekspert på området, så innbiller jeg meg at oppdateringsfrekvensen på en GPS som skal brukes i modellfly må være høy. Med G-belastninger som overgår hva den er designet for, vil gi en helt feil forventet tilbakelagt distanse siden GPS'n viser KUN historiske data. Aldri sann tid. Dermed vil den nok kalkulere en track som er noe feil med høye hastigheter som innvolverer G-belastninger. Plottet på GPS'n blir bare for grovt til å lage en sammenhengende track. En trenger en GPS som minst har 5Hz oppdatering.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 10:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det er ikke sikkert at den er helt på trynet, bare litt på trynet. Dette er jo en GPS for bilbruk og man kan vel ikke forvente at den da skal gjøre jobben i et fly også. Så vidt jeg vet så skilles det mellom GPS for bruk i bil eller fly og det er sikkert en grunn for det. Jeg tror nok at Yalla er inne på noe for en gangs skyld :wink:

Flyet går fort uten tvil, men er det 210 km/t eller 230 km/t? Dopplermålingene var jo faktisk 125 og 145 miles så det ser ut til å være veldig nærme 230 km/t.
Det jeg ikke skjønner er at hvis turtallet er 15500 i luften så er det 3500 mindre enn de 19000 som kreves av en pitch på 8 for å oppnå 230 km/t.

Jeg venter på svar på om disse rimelige Bushnell pistolene er noe tess :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 11:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Man Jun 01, 2009 11:23 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 11:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, da skjønner jeg ihvertfall ingenting. Litt crazy at flyet som havner midt imellom da blir det som hadde størst differanse på målingene kontra utregningene. Yak'n ble jo helt på trynet, og hadde en større feilprosent enn Barbera Jean. Hvis dette du skriver skal stemme, skulle ikke da Barbera Jean hatt den største feilvisningen? Er det ikke Yak'n som hadde den?

Kan absolutt være noe med samplingsfrekvensen, men hvordan blir den teorien opp mot dopplermannen da? Hva mener dere om den målingen?

Jeg syns det er mye teori som skurrer her. Vi har 3 modeller som GPS'n har vært montert i, og alle har forskjellige resultat. Teorien stemmer på noe, men ikke på alt. Hadde vært kjekt å prøvd med to stk GPS, montert samtidig i hver sin modell. Skulle gjerne testet med et helikopter og fly til også. Hadde vært morsomt å fått flere data på bordet :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg sitter ikke med fasitsvar iallefall. Jeg og Yalla har vært i tottene på hverandre før om akkurat dette temaet, og vi ble vel egentlig ikke særlig klokere den gang heller. Som sagt, dette er tricky shit :lol:

Det fine med en radargun (selv om den muligens bommer med noen lusne km/t) er at den vil gi et bra sammenligningsgrunnlag mellom forskjellige modeller. Den blir ikke påvirket av G-krefter eller trenger kommunikasjon med 12 forskjellige satellitter. En slik pistol vil gi de samme forutsetninger uansett modell. Man kan også ta fortløpende målinger på alt og alle som er i luften, på bakken eller vannet, sikkert artig å ha :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 3:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, jeg sier ikke at alle produsenter har fornuftige ting å si, men tro det eller ei, det finnes noen seriøse også, som helt sikkert kunne konstatert en ting eller to. Om det finnes tusenvis av brukere på dette, så finnes det også tusenvis av feil. Det vet du da selv når du har vært i diskusjoner der ingen tror deg. Samme greia der, tusenvis av brukere som ikke har oppnådd det du har klart. Men ifølge deg, så er det da de som tar feil (jeg tror deg, bare så det er sagt)

Jeg synes at forum noen ganger kan minne om saueflokker, der en som påstår enkelte ting rett og slett får en haug med tilhengere som mener det samme. Du finner sikkert like mange brukere som påstår det samme på GPS. Eksempelvis så mener noen at Raptor er best og noen mener at T-rex er best, og størsteparten har gjort den konklusjonen basert på hva de har selv, og ikke fordi at begge typene er prøvd ut.

Misforstå meg rett, jeg sier ikke at hverken regnestykke eller GPS er rett i denne sammenhengen, men jeg gir blanke i hva folk påstår, mener og tror når det er enkelte ting som en ikke klarer å forklare, erfaring eller ikke. Det må være noen som sitter med en logisk forklaring på problemene her, som tar for seg de forskjellige resultatene på de forskjellige modellene. Det som er interessant her er vel å finne noen som kan forklare hvorfor GPS'n viser slike resultater der noe kan stemme og noe ikke kan stemme. Jeg stiller kun spørsmål på grunn av at jeg synes at informasjonen som kommer frem ikke dekker nok.

Jeg har rett og slett blitt dritnysgjerrig på dette, så dette må vi finne ut av, ellers blir jeg sprø.... :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 3:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 4:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Begynner å tenke litt på et speedprosjekt igjen nå og har funnet en motor som gir 19000 rpm på APC 10-10. DA begynner det å gå unna da, he he he 8)

Jeg har erfart at det skal utrolig mye til for å få mer fart etterhvert som man har bikket 160-170 km/t.

Denne Zagi`n min er brutalt motorisert og snurrer en 4.75 prop i over 30 000 rpm. Dette tilsvarer ca 15 000 rpm med 10 i pitch og likevel er jeg ikke fornøyd med farten. Luftmotstanden er jo også meget liten på en slik vinge.

Jeg tror at en delta med en Dubb Jett .90 i snuten vil kunne flytte seg ganske greit, må spekulere litt på dette..............

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 4:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC