I dag var jeg jævlig nærme å havne i en potensiellt meget farlig og ødeleggende situasjon. Jeg drev og testet 52 motoren på APC 8x8. Den målte 18500 rpm på Towerpotta og etter litt saging så kom jeg opp i 19200 rpm med pipa til Yalla. Jeg drev og skrudde på nåla ut og inn mens driten gikk på full gnu for å finne ytterpunktene på innstilling av nåla. Plutselig var den for mager eller rik, husker ikke helt hvilken ende av skalaen jeg var på, men da stoppet motoren ganske tvert og jeg la merke til en hvit stripe som gikk tvers over det ene propellbladet nesten helt inne ved huben. Jeg tok tak med to fingrer og nærmest plukket bladet av
Fytti .elvete hvis ikke motoren tilfeldigvis hadde stoppet akkurat i det øyeblikket den gjorde.... Det er nesten helt utrolig flaks/sammentreff, for hadde motoren gått på 19 000+ rpm i ett hundredels sekund mer så hadde bladet føket som en kniv gjennom luften og resten av propellen (som da ville vært noe ut av balanse

)hadde sikkert destruert motoren og også hånden min som hadde grep rundt dysenåla 2 cm fra propellen.
Jeg sjekket opp max turtall for normale APC propeller og det er 190 000 delt på diameter i tommer. I dette tilfellet 190 000:8=23750 rpm, så egentlig var jeg godt innenfor hva den burde tåle. På et tidspunkt var skruene som holdt motoren fast litt løse og da vibrerte det litt før jeg fikk dradd dem til igjen, det er muligens det som har forårsaket dette bruddet selv om det ikke var så mye det vibrerte. Muligens kan det bare ha vært en mandagspropell, who knows? Jeg tenker at det muligens er best å holde seg til pylon serien fra APC fra nå av siden de er ratet til 225 000: diameter, altså her 225 000:8=28125 rpm. Da har jeg 5000 rpm ekstra i sikkerhetsmargin.
Med tanke på unloading i lufta så hadde den propellen som gikk i stykker helt sikkert overskredet rpm limiten og hadde vel eksplodert og ristet i filler flyet på første turen.
Hva sier så dette meg? Jo, at jeg er på rett vei og motoren yter som rakkeren siden den begynner å kreve temmelig extreme propeller for å ikke pulverisere dem in flight