Biler er nok der servoer får mest pryl så man kan ikke sammenligne helt med de. Av fly så er det nok faktisk 3-D som belaster servoene mest pga digre ror som skal presses ut imot fart/propellvind.
Jeg har et par av de nevnte 995 mg servoene

Det står en av hver på styringen på nitrobilene mine. Dårlig sentrering og presisjon, javel. Men etter å ha gitt opp Hitec 645 og Futaba 05 ettellerannet til ca 500 spenn stykket som ryker til helsike i tide og utide så er det dette som har holdt lengst og jeg har utmerket styring

At de koster en 50 lapp er helt ok, men dette er ikke servoer jeg tør å ta opp i lufta.
De feteste servoene jeg har husker jeg ikke betegnelsen på, men de er dritraske og sterke og har funket flott i de største flyene mine med 26-30 ccm motorer. Yalla har dem også i sine 3-D fly og lovpriser de. Selvfølgelig er de ikke like presise som digitale servoer til 1000 lappen, men hva så? Det har jeg heller ikke bruk for til generell herjeflyging
At dette kommer til å gå fort trenger ikke bety at det blir så vanvittig mye mer belastning på saker og ting. I slik fart må man ta slakke svinger og rolige roller. Raske fly har vesentlig mindre ror samt utslag og det kompenserer mye for den økte fartsvinden over rorflatene.
Da jeg fikk kikke nærmere på "Barberte Jenny" her forleden ble jeg meget overrasket over å se hvor spinkle overføringer og plastlinker det var i det flyet og det er dobbelt så tungt som mitt og går som kjent meget bra det også, men jeg fikk ikke med meg hvilke servoer som stod i. Jeg har iallefall ganske robuste overføringer og linker i stål.
Et godt eksempel på hvor spinkelt det kan være og likevel fungere i bra hastighet er Zagien min. Syltynne ror i depron som bøyer seg bare man blåser på de, likevel funkerer de greit i fart på iallefall over 150 km/t (de slutter riktignok å fungere når jeg flyr på 4 celler

)
Der har jeg 15 grams miniservoer (samme utvendig size som vanlige 9 gramservoer) med ståldrev som drar 2.7 kilo og det er igrunnen overkill siden selve rorene gir seg lenge før servoene gjør det.
Jeg kunne jo selvsagt bare knalle i de grommeste servoene, men da blir det 40 gram mer vekt (stål veier mer enn plastdrev uansett merke på servoene og det det som utgjør hele forskjellen) pluss at det sannsynligvis blir marginalt med en liten søt lipopakke på 500 mah med såpass strømhungrige servoer (dette har jo Yalla testet ut før og det kostet ham en ny Reactor 46), så må jeg tilføre 50-60 gram mer batteri og vips så blir flyet tyngre, som igjen øker belastningen på servoene. Bygge lettest mulig er som oftest det beste.
Jeg skal uansett begynne litt rolig de to-tre første turene til jeg kjenner flyet litt. Hvis noe indikerer at servoene ikke henger med så blir det byttet sporenstreks siden jeg har en bråte med sterkere servoer liggende.