Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 5:45 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Tir Sep 23, 2008 10:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg vil heller kalle det "online support" til en stakkar som trenger hjelp til å slanke et overvektig fly :lol: :lol: :lol: Det best trikset her ligger vel i å få mer thust ut av motor (ny propell). Alternativt kjøre el. oppsett på denne for å få mer thust.

Når det gjelder misunnelsen her så er jo den relativ.... jeg er ikke vekke fra å kjøpe et slikt fly, men jeg vil naturligvis ikke sette inn en altfor liten motor hehe! Men bevaremegvel, det kan jo hende vektor får tatt ut sitt hele potensiale med en slik liten motor. Han har sikkert mer enn nok med å tøffe rundt i lav høyde :lol: :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Tir Sep 23, 2008 10:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Alternativt kjøre el. oppsett på denne for å få mer thust.


Hæ? El. oppsett?? Nei, det er for bøger, her er det nitro som gjelder 8) Det enkleste hadde selvsagt vært å bare puttet inn det vanlige standard lipo/brushless systemet, men det er jo ingen utfordring i det hele tatt :roll:
Poenget her er å få det til å funke med en knøttliten glow motor, det gir så mye mer glede enn elektro som er nesten kjedelig enkelt å sette opp :wink:

Propeller og masse micro stæsj er på vei fra det fjerne 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Sep 24, 2008 5:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Testet motor nettopp og den ga 800 rpm mer uten lydpotte enn med lydpotte. Tok så og borret opp utblåset så mye det var gods til og testet igjen med lydpotte. Dette ga 300 rpm mer på topp enn tidligere, så potta stjeler nå 500 rpm istedenfor 800 rpm.

Skal innom Skala1 i morra og hanke med meg en kanne 33/16 bilfuel. Jeg regner med at 3% mer nitro ikke er det helt store (jeg kjører nå 30/23 heli fuel), men reduksjonen fra 23% olje til 16% olje skal i teorien frigjøre en del mer power. Håper posten fra Tower går kjappt nå så de søte små propellene mine kommer om ikke lenge

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Sep 24, 2008 6:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yess yess, det nærmer seg nå :D Var og fløy noen turer nettopp og den lille effektøkningen samt fjerning av understellet gjorde nok til at det ble mulig å hovre, men kun såvidt. Det er null power til overs, så et lite vindkast fra eller til slår den ut av hover og da må den flyes inn i en ny. Dritartig i dag, og nå gleder jeg meg til å teste ny fuel i morra.

Jeg tror dette blir fett når jeg får lettet flyet litt og muligens finner en mer optimal propell 8)
Tror jaggu meg at jeg skal være så ekstremt opptatt av vekt at jeg fjerner klunken i tanken også, alt hjelper her uansett hvor lite det er. Når totalvekten er kun 460 gram :shock: så skal det ikke mye til før en merker det

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Sep 24, 2008 10:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jo mer jeg hører om dette flyet, jo mer får jeg lyst til å bygge en bedre utgave!!!! Vil naturlig vis bli sett opp med en langt bedre pilot også!!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Tor Sep 25, 2008 7:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja bare kjør på, du pleier jo å dilte etter i mine fotspor :lol: :lol: El. oppsett vil nok fungere bedre, men er ikke så kult og sjelden som denne micro glow utgaven 8)

Neste gang blir det testet ny og forhåpentlig sprekere fuel.

Jeg tror at dette flyet med elektro vil være det ultimate hallflyet.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Lør Sep 27, 2008 11:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Har nå bestillt høykomp trimtopp og turbo plugger til den lille sinnataggen, satser på en grei effektøkning når dette er på plass :D

Merkelig hvordan alle mine motorer ender opp som prosjekter der absolutt alt må prøves og testes :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Lør Sep 27, 2008 11:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Resultat med ny fuel?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Søn Sep 28, 2008 12:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Var og fløy mellom regnbygene nå nettopp og fikk testet ny fuel. Den ga dessverre ikke effektøkning, det ble akkurat det samme turtallet. Det som ble bedre var throttlings-egenskapene, det ble en vesentlig forbedring og motoren går renere og akselererer kjappere fra tomgang. Dette kommer nok av det mye lavere oljeinnholdet. Er litt fristet til å prøve min Race 3000 bilfuel som bare har 9% olje, men er litt redd for å ødelegge motoren, det er ikke bare å kjøpe ny for disse finnes ikke lenger :(

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Fre Okt 03, 2008 7:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Prosjekt "saving weight" in progress :) Har nå loddet meg en bitteliten 7.4v 240 mah mottakerpakke og har også 100 mah celler på lur hvis denne pakken gir overdrevent lang flytid. Søte små propeller er også kommet fra Towerhobbies, og nå venter jeg spent på trimtoppen og pluggene som kommer fra statene :D Skal ta en test i morgen med lipoen rett i mottakeren og se hva som skjer. Forhåpentligvis så slipper jeg ikke ut røyken fra elektronikken min :lol: og sparer verdifulle gram ved å sløyfe liporegulatoren. Hvis dette ikke bringer meg i mål (oppnå pullout fra hover) så har jeg inne bud på en Norvel .074 motor på Ebay, med litt flaks så kommer også den min vei :P

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Fre Okt 03, 2008 9:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yess!! Røyken er fremdeles inni elektronikken :lol: Jeg har mega kjappe servoer nå når det går ca 8v rett inn på systemet og flyet er slanket litt over 30 gram, det høres lite ut, men tilsvarer nesten 10% av totalvekten.
Selvfølgelig kommer drittværet nå til helga og pulveriserer alle planer om noe flyging :x Det er jo tross alt hjortejakt for tiden og det blir neppe en fin helg før jakta er over. Dette begynner å bli en tradisjon og jeg blir mindre og mindre gira på å gå på fjellet når det ALDRI kan være fint vær. Var på fjellet hele forrige lørdag i det reneste ragnarokk og det ser ut til å bli det samme denne helga også, HELV.ETE og :evil:

Avskaff jakta og få tilbake flyværet sier nå jeg 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Fre Okt 03, 2008 11:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Mye godt nytt her... god lesing... servoer som tåler 8v er helt knall! Da tåler sikkert mine d også!! At det atpåtill er dritvær gjør meg eeeehhhhh LYKKELIG :mrgreen: MMooooHaaahhaaa!!! For en gang skyld kan ikke andre kose seg mens JEG er på jobb!! Nå får det tørke opp til jeg kommer hjem på onsdag kveld :D Da blir det full fres med fly, heli, bil og luftbørse :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Man Okt 06, 2008 9:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Lettet fly, trimmet motor og 6-2 istedenfor 6-3 prop gjorde at flyet nå er istand til å dra rett opp ut av hover. Nå gleder jeg meg til å ta med Yallaair ut og vise han at et bittelite fly er bedre enn det store hans 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Man Okt 06, 2008 10:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det skal bli artig å fly ved siden av deg!! Bare passe på "prop-blast'n" Den kan være nådeløs... det er fult av blod på leading edge både på propellen og vinga! Til minne om all myggen som har enda livet der. Det ville være synd om jeg må skrape Norvell-biter ut fra forgasser'n min :mrgreen:

Nei, vi får ta en konkuranse i hvem som kan fly saktest! Jeg skal bare legge inn litt flaps på "inner control surface" :lol: Bare for å optimalisere løftet litt hehe

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mini 3-D prosjekt
InnleggSkrevet: Fre Des 11, 2009 10:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har tørket støvet (eller oljen) av dette gamle og meget slitte flyet igjen og har byttet ut 1ccm motoren med en ny 2.5ccm motor. Regner med at det blir bra med power her siden det hovret med kun 1ccm. Ferdig flyvekt er øket til 550 gram, fuel inkludert.

Testes i morgen på marka eller Skaflestad 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC