Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 6:56 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Tor Sep 11, 2008 10:12 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Hei! Eg kjøpte meg el- fly her om dagen. Skulle gjerne hatt noen tips til første flyturen! Dette er sikkert ett dumt spørsmål, men bruker man mer enn haleroret når man svinger? Gleder meg jammen til å prøve. Eg kikka på rc for 4 mnd siden, og nå har eg en el bil, to nitrobiler, trehelikopter og ett fly. Døds bra hobby!!! to av helikopterene er i ustand. Eg fekk dei av venner som hadde gitt opp. Så kjøpte eg ett lama v3 på scala1 for litt sia. Drit gøy nå som eg får det rimleg bra til. Men som sagt, skulle gjerne hatt noen tips om flyging!!!

Mvh Tagbart

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Tor Sep 11, 2008 10:15 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Fortell først kva for eit fly det er, og kor mange kanaler det har.
For har flyet "balanseror" (to beveglige ror utpå siden av vingen), bruker du også disse til å svinge med.
Men har det kun sideror, er det vel faktisk talt bare det du skal svinge med.

Er ny i hobbyen selv, så har ikkje så alt for mye peiling, men en kjempehobby er det :D

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Tor Sep 11, 2008 10:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Skal en lære å fly, så må en ha hjelp! Vet ikke om noen som har klart å lære seg alt på simulator. Faktisk er ikke simulator nyttig til annet enn å lære seg forskjell på stikkebevegelsene. Standard oppsett på flyene som følger med i simulatorpakkene er IKKE realistiske. For heli er simulator mye bedre...

Sett opp flyet 100% etter bygge-veiledning. Det er et utgangspunkt. Det er faktisk mye vanskeligere å komme i gang med fly enn heli. Der er liksom ikke bare å slakke av for å lande igjen om en kommer opp i trøbbel.

Bare følg med på forum og bli med når vi skal fly på marka. Så hjelper vi deg i gang.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Tor Sep 11, 2008 10:38 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg bur i Førde! Kor er "marka"?

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Tor Sep 11, 2008 10:46 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Tagbart skrev:
Eg bur i Førde! Kor er "marka"?


"Marka" han snakkar om, ligg vel i Florø.
Men om du tar sjangsen på å fly aleine, ta deg ein tur bak Øyrane Vidergåande, der er det ein diger åker ypperlig for flyging.
Evt kan du prøve åkerane rundt sentralsjukehuset, bare pass på å holde deg unna hus og bilar.
Så hold deg vekke frå hovudvegar og sånt.

Skal gå fint å lære å fly aleine, sjølv om det er vanskeligare, eg driv med det sjølv, ein del krasj blir det, men også trening i det heile.
Blir berre bedre og bedre for kvar tur.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Tor Sep 11, 2008 10:55 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Flyet er en fire kanals cessna

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Tor Sep 11, 2008 10:58 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Det var nok øyrane eg tenkte på. Kanskje vi kunne møttes en dag?

Mvh Tagbart

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Tor Sep 11, 2008 11:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hei og velkommen i gjengen.

Jeg og bor i Førde å flyr heli og fly. Jeg flyr mest heli, men har sikkert noen fly kunnskaper å lære vekk. Ikke glem at det går an å koble senderene sammen sånn at du kan slippe en del unødvendige og kanskje dyre krasj i begynnelsen.

Du kan jo alltids ta deg en tur til Florøhallen på søndag, der du både kan fly ute og inne.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Fre Sep 12, 2008 12:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Bare for å gjøre forvirringen komplett så er det faktisk HØYDERORET man svinger med :wink:
du bruker balanserorene på vingen til å legge flyet over til den siden du ønsker å svinge, deretter drar du forsiktig høyderor slik at flyet svinger dit det skal, når ønsket retningsendring er oppnådd slipper man så opp igjen på høyderoret og retter opp flyet igjen ved å gi balanseror motsatt vei av hva flyet ligger. Høres sikkert litt vanskelig ut, men du trenger hjelp i begynnelsen av noen som kan å fly eller blir det ganske sikkert en meget kort karriere for den Cessnaen

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Fre Sep 12, 2008 5:53 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg skal til Florø på Søndag. Gleder meg til å se ka dere driver med. Det skal vist vere dragrace for el-biler også. Blir sikkert artig. Eg tar nok med meg lamaen min, og kanskje savage xen min. Og kanskje kanskje cessnaen, hvis det er helt enda da.hehe. Men det blåser så mye for tida, at eg venter.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Fre Sep 12, 2008 5:56 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Takk for velkomsten forresten!!!! :D

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Fre Sep 12, 2008 8:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Supert at flere fra Førde har oppdaget hobbyen og komt seg inn på forumet her! Velkommen skal du være! :)

Når det gjelder flyging så er det mye god kunnskap hos folk her. Jeg har selv prøvd å fly lære meg å fly litt uten noen med til å hjelpe meg i gang. Det går, men det kan bli veldig korte turer, og mye liming ;) For min del endte hele greiene med at det gikk så lang tid mellom hver flight at jeg aldri fikk det skikkelig inn i fingrene :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Lør Sep 13, 2008 6:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jeg har selv prøvd å fly lære meg å fly litt uten noen med til å hjelpe meg i gang. Det går, men det kan bli veldig korte turer, og mye liming ;) For min del endte hele greiene med at det gikk så lang tid mellom hver flight at jeg aldri fikk det skikkelig inn i fingrene :P


Derfor er det mange som gir opp før en får det til. Vil ikke anbefale noen til å starte med fly uten hjelp fra erfarne folk. Det er mye lettere med heli, siden en kan ta det stegvis og øve inn mer og mer avanserte øvelser. Men på fly, så er man plutselig i lufta, og da må det bare klaffe ellers så går det galt! Da blir det fort svært mye liming og kostnadene blir store!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Noen tips å gi til en som aldri har flydd før?
InnleggSkrevet: Søn Sep 14, 2008 4:06 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
yallaair skrev:
Sitat:
Jeg har selv prøvd å fly lære meg å fly litt uten noen med til å hjelpe meg i gang. Det går, men det kan bli veldig korte turer, og mye liming ;) For min del endte hele greiene med at det gikk så lang tid mellom hver flight at jeg aldri fikk det skikkelig inn i fingrene :P


Derfor er det mange som gir opp før en får det til. Vil ikke anbefale noen til å starte med fly uten hjelp fra erfarne folk. Det er mye lettere med heli, siden en kan ta det stegvis og øve inn mer og mer avanserte øvelser. Men på fly, så er man plutselig i lufta, og da må det bare klaffe ellers så går det galt! Da blir det fort svært mye liming og kostnadene blir store!


For å få det til selv, må man vite korleis. Kan gi noken tips, er helt ny i dette selv. Kjøpte et firekanals Cessna 400 EP tidlig i sommer.

Har slitt og slitt med å fly, helt til i dag. I dag prøvde eg min nye sender(Futaba 7C) for første gang. Før brukte eg den som fulgte med flyet.
Den som fulgte med, var alt for "brå" i bevegelsene syns eg. Bare eg drog litt i stikka, bevegde servoene seg alt for mye.
Dette kunne eg fikse på selv med min nye sender. Det viktige er at (iallefall når man er nybegynner) man ikkje gjør sånn at små stikkebevegelser gir mye utslag.
I dag kunne eg fly nesten helt ubegrenset uten problem, bortsett fra at eg feilkalkulerte pittelitt, og klarte å havne i et tre.

Skaff deg en skikkelig sender, og du er i lufta før du aner det, og å fly alene blir null problem! Dette gjaldt iallefall Cessna 400 EP fra Dynam, nå veit ikkje eg om du har Art Tech sitt eller kva du har.

EDIT: Husk også: Du trenger god plass! Store åkerar/bøar funker flott. Om du ikkje har mulighet til å ta av fra bakken pga for høgt gras, er det bare å holde flyet i handa, og kontrollen i den andre, gi full gass, og hive forsiktig med en liten vinkel oppover. (Dette gjeld då Cessnaen fra Dynam, har hørt at Art Tech sin er litt undermotorisert)

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC