Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 6:14 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Man Jun 15, 2009 2:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Fuel: Jero 15/15 + 4% castor.
Propell Hawk 13x4 = 11000 RPM
Propell Hawk 12x4 = 12500 RPM
Propell ProZinger 14x4 = 9950 RPM
Propell Xroar 14x4 = 10100 RPM
Propell APC clone 13x6 = 10200 RPM

Fuel: Helimix 30% Nitro, 24 % olje.
Hawk 12x4 =13000 RPM
Xroar 14x4 = 10550 RPM

Jeg test turtallet på nytt i dag. Siden motor'n er blitt innkjørt (gått et par kanner) yter den nå langt mer enn hva den gjorde når den var ny. i dag fekk jeg 11180RPM på XOAR 14x4. Dette er ca600-700RPM mer enn hva den ga under innkjøringa.

Den siste nålinga ble gjort på BYRON 33% nitro.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Man Jun 15, 2009 10:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Sitat:
Fuel: Jero 15/15 + 4% castor.
Propell Hawk 13x4 = 11000 RPM
Propell Hawk 12x4 = 12500 RPM
Propell ProZinger 14x4 = 9950 RPM
Propell Xroar 14x4 = 10100 RPM
Propell APC clone 13x6 = 10200 RPM

Fuel: Helimix 30% Nitro, 24 % olje.
Hawk 12x4 =13000 RPM
Xroar 14x4 = 10550 RPM

Jeg test turtallet på nytt i dag. Siden motor'n er blitt innkjørt (gått et par kanner) yter den nå langt mer enn hva den gjorde når den var ny. i dag fekk jeg 11180RPM på XOAR 14x4. Dette er ca600-700RPM mer enn hva den ga under innkjøringa.

Den siste nålinga ble gjort på BYRON 33% nitro.


Er dette bilfuelen fra Byron? Den med 16% olje?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Man Jun 15, 2009 11:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yess det er det, knallfuel for å tyne livskiten ut av en motor :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Tor Jun 18, 2009 10:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det kalles ikke
Kode:
tyne livskiten ut av en motor
. Min motor yter disse målingene kontinuerlig, ikke i rykk og napp slik som din :lol: Dessuten er motor'n designet for disse ytelsene hehe. Enten har du fått en drittmotor (som er vel mulig siden du nærmest fant den på "dynga"), eller så vet du ikke hvordan du skal justere disse avanserte maskinene :lol: Det hjelper ikke noe serlig heller å bli offentlig kalt en "mekkemikkel" av en av dei store "seriøse" YS-forhandlerene her på vestlandet :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Fre Jun 19, 2009 6:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nja, motoren var riktignok gitt opp av tidligere eiger, men allerede nå er den fullt brukbar, men jeg trenger nok mer enn 5 minutter på å få den 100% korrekt justert :wink:

Den andre YS`n var på "reparasjon" 3 ganger hos forhandler og til slutt måtte jeg fikse den selv (noe jeg burde gjor med en gang), nå går den som satan 8)

Mekkemikkel er kanskje et passende navn? :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 9:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Vector var oppom i dag med et par propeller under armen. Han hadde nettopp prøvd motor'n sin og målt turtallet på dei forskjellige propellene sine. Proppet av selvtillit, iver og optimisme stod han på trappa og ville se dei samme propellene på motor'n min, bare for å se om motor'n hans var like sterk som min. For å ikke skuffe stakkar'n, så plukket jeg YS'n ned fra veggen og sette på propellen til vector. Vector var stinn av spenning og klarte nesten ikke å puste av optimisme og ærefrykt av å få lov til å teste en av mine motorer :lol: Vi startet opp, og skuffelsen til vector lot ikke vente på seg. Første propellen han prøvde, var motor'n min 500-600 RPM kraftigere enn hans. :mrgreen: Dette tok selvfølgelig vector svært tungt. men han hoppet frem med EN PROPELL TIL PÅ BAKLOMMA som han bare MÅTTE prøve. Jaja, jeg lot det stå til, og lot han få prøve den også. Jeg vurderte et øyeblikk å holde litt igjen på gassen, bare for å ikke drepe selvtilliten til mannen med en gang. :!: Men seff kunne jeg ikke la være :lol: :lol: og brente til og knuste drømmen hans med 500 RPM på den propellen også :lol: :lol:

Som plaster på såret fekk han kaffi og sjokolade. Så tuslet han hjem igjen med propellene sine under armen......

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 9:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ha ha ha, der fikk jeg meg en god latter, du er en god eventyrforteller, det skal du ha :lol: Her smører du så tykt på at det hele faller på sin egen urimelighet :roll:

Sannheten er at jeg etter nok et inngrep i den noe problematiske YS`n som forrige eiger ga opp, trengte å måle den mot en ny velfunksjonerende en for å vite hvordan jeg ligger an, og som du sier så var jeg på begge propellene 500 rpm bak. Det du selvsagt velger å utelate er at din egen motor produserer ca 1000 rpm mer nå enn tidligere, etter at den har blitt kjørt en del og fått prylt seg litt slik at alle deler "sitter" skikkelig. Jeg aner ikke hvor mye min motor har gått, men kan kun dømme etter utseende innvendig og utvendig, og ut i fra det ser det ut til at den har blitt kjørt minimalt. Håpet er at når jeg nå får flydd den en del i min Faschination 40 og lar den svette litt så den er godt innkjørt, vil levere også de siste 500 rpm.
Time will show 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC