Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 2:40 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Søn Des 21, 2008 9:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yallaair ringte og var helt ifra seg og sa at jeg måtte komme bortom med en gang. Han hold på med innkjøring av sin nye YS motor. Den gikk meget pent og etter et par tanker var det dags for den obligatoriske målingen. På APC 13-6 klarte den 10200 rpm og det er bare 1000 rpm BAK min ASP 52 :lol: vel vel, så lenge HAN er fornøyd så er det vel greit :roll: Ikke noe vits i å henge seg opp i at min mindre og billige totakter klarer 11200 rpm på samme propellen :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Søn Des 21, 2008 11:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Halloooo?? Det er som å sammenligne epler med pærer... En 52 2-takt ligger normalt milevis forran en 63 4-takt!!! Sånn er det bare. Dersom du ripper opp i det, ja min ASP drar en 14x6 i 10300 RPM!!! det er ikke din i nærheten av. Ja, den også er forran min nye YS63. Men det skal være sånn!!!!!!!!!!!!!!!!!! For 4-takter'n har AKS og EIERGLEDE!! + FLOTT LYD!! Dersom en vil delta i "pine naboen" og "førstemann til å få klage fra irriterte naboer" så er det heller ikke noe som slår dine utborrede 2-takts-potter :lol: :lol: :lol: Der er dei suverene :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Søn Des 21, 2008 11:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Dersom du ripper opp i det, ja min ASP drar en 14x6 i 10300 RPM!!! det er ikke din i nærheten av.


He he, du våknet nå :lol: Det ovenstående sitatet er helt grunnløst fordi vi ALDRI har testet min motor på den propellen :wink: Det er jo bare å smelle pipa di på min motor og se. Skulle forbause meg mye om ikke min da klarer ca 10500-600 siden den alltid har ligget ca 300 forran din, før du anskaffet pipe (som jeg anser som doping) :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Man Des 22, 2008 1:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ok, hva med litt informasjon som kan være litt interessant å lese for vanlige dødelige mennesker? Kan du fortelle litt om inntrykket av den nye YS'n? :P

Må si at motoren såg lekker ut, det lyste rett og slett POWER av hele oppbyggingen :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Man Des 22, 2008 9:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hva kan jeg si, nyyyydelig motor, går som ei kule, akser fra tomgang til fullt på brøkdelen av et sekund. Starter lett og trenger egentlig ikke noe innkjøring på bakken siden den fungerer knirkefritt fra første dråpe. Det finnes ikke sammenlignbar motor som kommer i nærheten av YS når det gjelder power og det blir spennende å se hva den klarer på 30%.

Joda, all spøk og tull til side, her har Yalla fått seg et smykke av en motor som jeg må ærlig innrømme at jeg misunner han litt :wink:

Jeg har et "oppussingsobjekt" på hånd, får se om det kommer en YS 63 som trenger litt pleie til meg om en stund :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Tir Des 23, 2008 12:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Her er noen harde fakta:

Fuel: Jero 15/15 + 4% castor.
Propell Hawk 13x4 = 11000 RPM
Propell Hawk 12x4 = 12500 RPM
Propell ProZinger 14x4 = 9950 RPM
Propell Xroar 14x4 = 10100 RPM
Propell APC clone 13x6 = 10200 RPM

Fuel: Helimix 30% Nitro, 24 % olje.
Hawk 12x4 =13000 RPM
Xroar 14x4 = 10550 RPM

Trottling og handling er helt rå på begge fueltyper. Utkonkurerer alt annet jeg har sett. Starer lett.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Tir Des 23, 2008 12:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette var litt interessant ja. Ser at du har 150rpm forskjell på to 14x4 props på samme fuel? Hva er grunnen til det egentlig? Bladformen på propellen kanskje? Eller materiale?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Tir Des 23, 2008 12:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
De to propellene er totalt ulike selv om begge er 14-4. Slik er det som regel alltid mellom forskjellige fabrikant selv om de har samme mål

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Tir Des 23, 2008 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Yes, men er det en spesiell synlig forskjell på akkurat disse to?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Tir Des 23, 2008 1:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Bilde
Bilde

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Tir Des 23, 2008 1:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det jeg mente å uttrykke er at de to propellene er totalt ulike i UTSEENDE og at det derfor er naturlig at de ikke havner på nøyaktig samme turtall :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Tir Des 23, 2008 2:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skjønner....

Den ekstra forklaringa gjorde susen. Er litt sliten i hodet for tiden og må visst ha alt med teskje....
Forøvrig så hjalp ikke bildene til yallaair noe særlig da jeg bare får frem bilde av en propell og et kryss. Regner ikke med at det er det som er den synlige forskjellen på propellene :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Tir Des 23, 2008 3:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Men da får en jo en liten pekepinn på hvilken utforming som gjør det lille ekstra utslaget? Slik som dere kniver om hvem som har mest turtall på den og den propellen, så må jo utformingen av de forskjellige propellene være et element som kan gi overtaket? Såvidt jeg har fått med meg så opplyser dere bare propellstørrelser og ikke merkenavn når dere kjefter om hvem som har mest turtall? Eller tar jeg helt feil nå?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 11:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
YESSS!! Da har jeg fått bekreftet at min YS 63 er sendt fra Canada og ankommer om et par uker. Dette er en motor som en kar har gitt opp (YS er ikke for alle) Jeg skal ta en full strip down og bytte alle pakninger, o-ringer og silikon delene i regulatoren og da regner jeg med at den blir som ny igjen.
Muligens kommer jeg til å gass porte stempelet når jeg først har det ute, dette er en mod som YS servicesenter utfører på de eldre YS motorene for at regulatoren skal få konstante og jevne pulser å jobbe med, på de nyere YS motorene er dette standard fra fabrikk.

Her blir det nytt turtall kappløp, he he he :lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innkjøring og målig av YS 63
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 1:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Men da får en jo en liten pekepinn på hvilken utforming som gjør det lille ekstra utslaget? Slik som dere kniver om hvem som har mest turtall på den og den propellen, så må jo utformingen av de forskjellige propellene være et element som kan gi overtaket? Såvidt jeg har fått med meg så opplyser dere bare propellstørrelser og ikke merkenavn når dere kjefter om hvem som har mest turtall? Eller tar jeg helt feil nå?



Så ikke dette før nå, ja det er stor forskjell på propeller innen samme størrelse. Det går mye i APC når vi driver og tester, dette fordi APC er anerkjent i verden som noe av det bedre som finnes av propeller og det er lett å finne data å sammenligne med. Hvis Yallaair hadde hatt en måling på f.eks. APC 12-4 på 14000 rpm og jeg hadde hatt lyst til å knuse ham skikkelig så kunne jeg målt min motor på Master Airscrew Scimitar 12-4 og oppnådd minst 1000 rpm mer. Dette fordi den typen propell er mye mer lettdrevet enn APC selv om de har samme mål. Ved sammenligning gjelder derfor kun identisk propell og da pleier jeg kun å slå han med sånn ca 2-400 rpm :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC