Dato/klokkeslett: Tir Mai 07, 2024 9:08 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Man Jan 05, 2009 9:32 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Hva slags utstyr bruker dere til fartsmålinger.. :?:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Man Jan 05, 2009 10:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Yallaair springer så fort han kan ved siden av flyet, og foretar deretter utregninger basert på egen luftmotstand i forhold til flyet. Vector250 fyrer opp 4-hjulingen og drar avgårde og satser på at speedoen er noenlunde rett :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Man Jan 05, 2009 11:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Når det gjelder farts-målinger så er det jeg som regjerer der også :lol: Vector jobber etter samme prinsippet som Tailandske elvebåt-taxier med store V8-maskiner på strak aksel: Jo mer det bråker, jo fortere går det :lol: :shock:

Jeg derimot har invistert i sofistikert onboard logge-utsyr som er kalibrert opp mot speedometeret på Golf'n til kjerringa. Dette speedometerer er igjen kalibrert opp mot min ny-innkjøpte GPS :mrgreen: ( jeg har testet logger'n i maks fart på golfen. Det viser ikke mye feil :lol: :lol: )

Data'n fra hver flytur blir logget ombord og lastet ned i en medbrakt PC, som viser grafisk fart, motorturtall, motortemp og batterispenning dog annet som hjertet måtte begjære 8) 8)

Så det er vel bare en som kan vise til en faktisk måling her 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 12:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Propp disse grove sakene inn i en foamy med en flyvekt på godt under kiloen og man får 240 kmt på isoporen :shock: :shock: Ytelsen på oppsettet er 1.5 kw!!!


WWWWWWHHHHAAAAAAAAAAAOOOOOOOOOO :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Helt utrolig! :P

Til sammenligning er det litt mindre enn det jeg får på noen av mine motorer som IKKE har noen problemer med å holde denne effekten KONTINUERLIG SÅ LENGE DET ER FUEL PÅ TANKEN :mrgreen: :mrgreen:

SEE YOU (in the mirror 8) )

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 12:33 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
jeg har testet logger'n i maks fart på golfen.


Med en hånd på rattet og pitot tube,n ut sidevinduet..?? :lol: :lol:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 12:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Jeg derimot har invistert i sofistikert onboard logge-utsyr som er kalibrert opp mot speedometeret på Golf'n til kjerringa. Dette speedometerer er igjen kalibrert opp mot min ny-innkjøpte GPS :mrgreen: ( jeg har testet logger'n i maks fart på golfen. Det viser ikke mye feil :lol: :lol: )


Forstår jeg deg riktig her, viser speedoen på golfen rett? Hmmmm..... :?:
Og skriver du virkelig at du har kalibrert speedoen på golfen opp mot en GPS? Hvordan får du det til da? :P

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 12:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Med en hånd på rattet og pitot tube,n ut sidevinduet..?? :lol: :lol:


Sånn omtrent hehe :lol:

Sitat:
Forstår jeg deg riktig her, viser speedoen på golfen rett? Hmmmm..... :?:
Og skriver du virkelig at du har kalibrert speedoen på golfen opp mot en GPS? Hvordan får du det til da? :P


Ikke noe heksekunst :mrgreen: En GPS i frontruta gir eksakt fart. Dermed kan en se misvisningen på speedometeret ved ulike hastigheter :lol: Mer presist blir det ikke. GPS'n lyver ikke. Faktisk er nøyaktigheten så liten at misvisning ikke er målbar med mindre en bruker laser eller radar kalibrert av justervesenet :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 1:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, les hva jeg skriver da. Har du kalibrert speedoen på golfen? Vært å tukla med den også? :mrgreen:

Dere snakker jo så teknisk at dere er nødt til å bruke riktige ord, ellers blir det fort mange misforståelser. Du mener sikkert at du har sammenligna speedoen med GPS'n for å se differansen, og ikke kalibrert speedoen på golfen? Er vel litt godt gjort om du skulle ha begynt å korrigere bilen også? Du og Vector er gærne nok til å gjøre mye rart, så jeg må ha det med teskje.... :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 5:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Sitat:
Propp disse grove sakene inn i en foamy med en flyvekt på godt under kiloen og man får 240 kmt på isoporen :shock: :shock: Ytelsen på oppsettet er 1.5 kw!!!


WWWWWWHHHHAAAAAAAAAAAOOOOOOOOOO :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Helt utrolig! :P

Til sammenligning er det litt mindre enn det jeg får på noen av mine motorer som IKKE har noen problemer med å holde denne effekten KONTINUERLIG SÅ LENGE DET ER FUEL PÅ TANKEN :mrgreen: :mrgreen:

SEE YOU (in the mirror 8) )



Her snakker vi altså om 1.5-2 kw effekt i et fly på ca 700 gram. Kan altså ikke sammenlignes med ditt fly på 4 kilo med en 91 motor i ,selv om den også har ca 2 kw. Dette tror jeg du egentlig er enig i ellers begynner jeg å lure på deg :lol:

Fakta består ang fartsmålinger, du har utstyret og har fått en respektabel måling, men jeg hadde jo akkurat samme flyet med en sprekere motor så da kan vi ta din måling og legge til littegrann så har vi farten min. Fartsrekorden du fabler om tilhører selvfølgelig meg :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 6:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
1.5-2 kw effekt i et fly på ca 700 gram. Kan altså ikke sammenlignes med ditt fly på 4 kilo med en 91 motor i


Det er notert. Du blir herved advart. Og det skal IKKE koste med mye peng heller 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 7:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hmmm, du insinuerer at du skal overgå 2 kw effekt i et fly på rundt 700 gram UTEN at det skal koste noe særlig :lol: Du vet hva det sies om fart: Speed cost money, how fast can you afford to go 8)

Nå går ikke jeg for 2 kw effekt da, det var jo bare en henvisning til hvor sinnsyk det går an å bli. Slike hinsides oppsett drar med seg en mengde uønskede elementer: fly som disintegrerer i lufta, nedsmelting pga varme, meget høy vekt og vingebelastning, kort levetid på modellen (krasj)......

Selv nøyer jeg meg med et medium oppsett på 6-700 watt for det lønner seg ikke mye å dobble dette. Klarer jeg 180-200 kmt så er jeg fornøyd og tar man hensyn til flyets størrelse så er det meget fort og det raskeste som har flydd på marka iallefall

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 9:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Selv nøyer jeg meg med et medium oppsett på 6-700 watt for det lønner seg ikke mye å dobble dette. Klarer jeg 180-200 kmt så er jeg fornøyd og tar man hensyn til flyets størrelse så er det meget fort og det raskeste som har flydd på marka iallefall


jaja så lenge du er fornøyd så, 6-700W er vel ikke særlig mer hva en kan få ut av en O.S 40 LA. Tror jeg vet om en til salgs :lol: Å inbille seg at det blir noe av det raskeste som er flydd på marka er vel å... eeeehh... være litt optimistisk hehe :lol:

Jeg vil selvfølgelig lage til et oppsett slik at du kan lære noe. Jeg vil begynne med å introdusere deg for en forhold som vi kaller "power to drag" factor! Det er ikke hjelp i å sette 2KW på en værballong selv om den ikke veier mye :lol: :lol: Du snakker nemlig varmt om vekt og effekt her :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 11:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hææææ, leser du i det hele tatt hva jeg skriver??? Det virker som det er litt vanskelig for deg å fatte konseptet her. 700 watt ER temmelig mye effekt i et fly på 500 gram (min target vekt) som i tillegg omtrent ikke har luftmotstand. Zagi vingen kan neppe betegnes som en værballong :roll: tror nok det er det sleekeste flyet som jeg eller du har hatt noen sinne. Du kan jo forsøke med en LA 40 i en slik hvis du virkelig tror at det gir samme fart som en børsteløs motor som gir 36K på propellen. Det burde være unødvendig å måtte opplyse deg om at dette er nesten 1 hk fordelt på 500 gram, og det uten å ta den helt ut :wink:

Ta nå en ny titt på de videoene som jeg har linket til, og se om det er mange som bruker LA .40 som du mener gir samme effekt :lol: Nei og nei, her taper du totalt ansikt ved å bare prate tull 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Tir Jan 06, 2009 11:45 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 11:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Det vil bli luftmotstanden som bestemmer hvor fort dette vil gå men over 200 regner jeg med at det blir siden dette flyet bare er en liten tynn vingeprofil og ingen kropp som streker og ingenting overflødig fett.



Som du ser så har luftmotstand vært nevnt tidligere i denne tråden, ikke bare effekt/vekt forhold :wink:
Åltså IKKE noen værballong dette her, jeg kan jo legge ved et bilde i tilfelle du enda ikke er sikker på hvilket fly vi egentlig snakker om her :wink:

Det er ikke vits å bare skumme igjennom og argumentere i vei uten å huske hva som har vært nevnt tidligere :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 11:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Her er en liten video av den aktuelle vingen, det er ikke så ofte den er i fokus, men det har jo sin grunn, ikke lett for kameramannen å følge den lille raske rakker`n

http://www.youtube.com/watch?v=Q9Hgp9HA ... re=related

Siden det ikke later til at du har gjort hjemmeleksa di kan jeg opplyse om at det finnes TO typer Zagi. Den opprinnelige originale som det finnes en av her i byen, og så har vi Zagi TYPHOON 430 som er en mindre racing versjon av den originale Zagi. Jeg har selvsagt bestillt racing versjonen.

Nok en gang, værballong?? I don`t think so 8) 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC