Dato/klokkeslett: Tir Mai 07, 2024 11:04 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 26  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Fre Jan 09, 2009 11:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Husker ikke selv engang, det står i den lille sorte boka mi der jeg logger alle motor målinger og data ,og den ligger i boda nå, gidder ikke å løpe ned og hente den. Saken er den at Yallaair bolser med den MVVS 91 motoren som han presset til bristepunktet med tuned pipe og tvangsforet den med 15% nitro selv om den er konstruert for å gå på 0-5% max :shock: Til tross for dette lå han fremdeles bak min Dremmel fresede OS 91 FX som kun hadde potte til 15$ pluss litt Reodor Felgen mekk :lol: Husker ikke eksakt alle målinger men den på den nevnte propellen lå han som sagt bare 50 rpm etter. Trolig blir det mer på de lettere propellene siden MVVS 91 er kjent for å være en torque motor som liker å dra store propeller og ikke skinner på de mindre og hurtige propellene. Hvis jeg også hadde guffet på med tuned pipe hadde vi snakket om total utklassing siden den tilfører ca 30-40% mer effekt, men det var altså ikke nødvendig for å vinne dette kappløpet 8)


Nå etter en flaske grei rødvin løsnet kjøpevegringen atter en gang, og et par 30-40C :shock: 11.1 lipo pakker samt en 3400kv motor er på vei til Zagi`n. Jaggu tipper jeg at de målte 21 000 rpm på propellen skal måtte se seg grundig slått da ja.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 12:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
ÅÅÅhhhh min herre!!!! Jeg får gnagsår i augene av å lese dette :lol: Jau, riktig, på APC 12,5x12 klarte du med godvilje å få 10000 RPM. Jeg klarte 9950 RPM. MEN, det var FØR jeg byttet forgasser til den langt dyrere super-utgaven! Den gir ekstra boost på litt høyere turtall. Så jeg regner med å ha byen's kraftigste 15cc motor! Med et støy-mivå som nabo'n ikke legger merke til engang :mrgreen:

Sitat:
MVVS 91 er kjent for å være en torque motor som liker å dra store propeller og ikke skinner på de mindre og hurtige propellene


Men her motsier du din egen forskning og viten :!: :idea: . Du har jo SELV handlet en haug med motorer og testet dei i dages-vis, bare for å overbevise noen amerikanere og en galning fra Israel (eller Palestina), om at det IKKE finnes TORQUER-motorer. Enten yter dei mye eller lite, gjennom HELE turtalls-registeret :lol:

Når det gjelder foamien jeg har bestilt, så skjønner at dette skal bli mye morro hehe :lol: :lol: Forspranget ligger hele tiden i teknologien

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 10:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
he he he, ja morro skal det bli. Hvis du virkelig har tenkt å gjennomføre det du har beskrevet over, så blir det iallefall morro for meg :lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 10:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja det blir sikker fett med verdens tyngste 91 motor på en liten fjærlett isoporvinge. Stemmer det ikke at den der malmklumpen av en motor er TYNGRE enn OS 120 motoren din?

Correct me if I`m wrong 8)

Jeg ser rett igjennom deg, dette er bare en bløff :roll: for så utpå viddene går det ikke an å bli :wink:

Jeg tenker nok at du har et eller annet prosjekt som du kommer til å holde hemmelig for å få en liten fordel av overraskelsesmomentet og det vil du trenge 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 10:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Motor'n veier 530 gram + potte... :P

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 11:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Her pynter du veldig på tallene. Du har jo aldri brukt potte. Motoren din veier 530 gram + TUNEDPIPE (og den er tuuuung), du har jo ikke potte engang :wink:

Du vegrer deg altså for å oppgi vekten på motoren din slik den var satt opp da du utførte målingene dine. Var den ikke langt over 800 gram og tyngre enn 120`n????

Jeg sier det en gang til: Correct me if I`m wrong :lol: :lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 12:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Nei, du har delvis rett :mrgreen: Motr'n veier 530 gram. Desverre har jeg vært litt uforsiktig i valget av tuned pipe. Jeg har en plan for dette også. Siden jeg er litt lei, "buy and bolt on" hobby, så tror jeg kommer til å gå for denne:

Bilde

under 90 gram
Jeg må nok fly den litt vekke fra folk...

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 2:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Å hellllvete, den der må du nok laaaaaangt vekk fra både folk og dyr med. Jeg tror min tidligere Rossi blir puslete i målet i forhold til hva det der kommer til å bli :shock:

Ta nå og avslør hva du har for slags planer, det der bullcrapet med den lille pinglevingen du har postet, kjøper jeg ikke. Jeg ser heller for meg en 40 size delta eller noe slikt, er jeg inne på noe???

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 7:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Jeg var nettopp i boda og testet motoren som fulgte med Zagi`n og da fikk jeg 21 000 rpm static på propellen med ikke helt toppet lipopakke. Jeg har en motor av samme størrelse på 3200 kv liggende, men den hadde selvfølgelig 2mm aksling istedenfor 2.3mm. Skal forsøke med teflontape rundt akslingen slik at jeg får på propellen for en kjapp test.



Dopapir med lynlim var det eneste som holdt propellen i presspassning på akslingen og nå nådde jeg 23500 rpm på propellen ved 3/4 gass med den kjipeste lipopakken jeg har (1200 mah 15C) :shock: Hvis jeg gikk forbi dette deformerte propellen seg og satte i en jævlig lyd. Glad jeg hadde på beskyttelsebriller for her kunne det fort gått galt :oops: Dette gjorde meg meget skeptisk og det er helt klart at den propellen som følger med Zagi ikke blir med videre i min utvikling av dette flyet. Da ser det ut til at nærmere 30 000 rpm static er innen rekkevidde med mitt oppsett når jeg får ordentlige propeller som er godkjent for opptil 45000 rpm. Med ca 10% unloading i lufta så vil turtallet ligge på godt over 30K, muligens rundt 33-34000 og selv med kun 4 i pitch så skulle det bli helt ok fart 8) Som om ikke det var nok så kommer det en motor av samme størrelse men med høyere kv som må testes :D Tror det skal bli en ganske kvikk og frisk vinge dette her etterhvert. Jeg kommer til å forsterke litt med carboninnlegg på utsatte steder så ikke den klapper sammen når jeg presser den forbi hva den er designet for å tåle. Støtstengene som fulgte med går rett i bosset :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 9:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
30' RPM static står det respekt av. Det gir jo rett over 50 m/s i pitch speed. Jeg regner med at den speeden er lett oppnåelig også for en glowmotor. Tipper at MVVS'n klarer mellom 11' og 12' RPM på APC 11x12. Da kommer jeg ut med ca 60m/s :lol: Skal du opp i noe tilsvarende, sett på en 5" pitch og da burde du ha mulighet til å holde følge 8)

Men setter jeg inn "Der ybermotor no 1" (ASP Hyper), så regner jeg med 18'-19' på 8x10. Vi snakker da avsindige 78m/s eller 280 km/t

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 10:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja det er gode resultater så langt, ennå er jeg bare i startgropa og benytter middelmådige komponenter og er vel allerede langt foran hva vi har oppnådd noensinne med glow. Det er ikke mulig å få i nærheten av samme turtall på våre normale glow motorer som det man kan enkelt oppnå med børsteløst. Til nå har jeg kun testet med en drittpropell 3200 kv motor og en ganske sur lipopakke, he he :lol:
Når jeg får min nye 3400 kv motor, speedpropellene i div størrelser og stigninger og 30-40C lipo så tror jeg du skal få problemer med å komme i nærheten av samme pitch speed. Så regner jeg med å teste med 4 celler lipo og da kommer jeg antagelig til å komme veldig nærme 40K på propellen.
Det du ikke har tenkt på er at motoren og potta di kommer til å stå i fronten og streke noe sinnsykt og ødelegge hele aerodynamikken som en vinge skal ha. På min lille vinge kommer nesten ikke noe til å stikke opp og ut-forbi og lage luftmotstand :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 10, 2009 11:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Men setter jeg inn "Der ybermotor no 1" (ASP Hyper), så regner jeg med 18'-19' på 8x10. Vi snakker da avsindige 78m/s eller 280 km/t



Dette er bare noe du håper på klare å oppnå, det gjenstår å se hvor realistisk det er :lol:

Du glemmer at jeg har testet med 9-6 propell på min 52 motor og den klarer rundt 18000 rpm på den propellen som tilsvarer 8-8. At du skal klare 18-19K på 8-10 propell tror jeg ikke før jeg får se det. Disse "normale" glow motorene våre slutter å puste ved et gitt turtall og det tror jeg er ved ca 18000 og da hjelper det ikke med mindre propell. Det er en grunn for at de som flyr fort med glow stort sett kun bruker Nelson motorer som klarer rundt 30 000 rpm med en 7-8 tommer propell.

Den der MVVS motoren er ikke verdt å nevne engang, uten pipe er den meget middelmådig og med pipe er den en grisetung malmklump og ikke akkurat egnet for en rask vinge eller fly :lol: Tror den gjør seg best i et sakteflygende 3-D fly :wink:

Bare for å bringe deg ned på jorda så kan jeg opplyse deg om at jeg har et flyblad der de tester Weston Magnum med West .50 motor med tunedpipe og liten propell med høy stigning. Denne reklameres det for 200 miles pr hour med, men virkeligheten avslørte at de kun klarte å oppnå 120 miles flying speed. Dette er et meget seriøst oppsett og likevel stoppet det ved ca 200 kmt.
Du skal altså med letthet klare 280 kmt med kinamotor med potte på en isoporvinge, he he :lol:
Tillat meg å si det men det er totalt urealistisk :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 12:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nå har jeg stor tro på det prosjektet ditt Yalla. Liten vinge med stor nitromotor funker fett det. Go for it!! :lol: :lol:


http://www.youtube.com/watch?v=koQHrUYq ... re=related

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 1:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hmmmm......hadde likt å sett mer, skulle ønske at han hadde fått den litt mer opp i lufta. Si meg, hadde den ikke hatt mer mulighet hvis han hadde fått mer fart på den under launch?

Misforstå meg rett, jeg tror heller ikke at dette hadde gått så voldsomt bra, men jeg har inntrykk av at start-farten burde vært større for at den i det hele tatt skulle få kommet i gang? Men uansett, du må jo ikke avskrekke Yallaair, jeg vil se hva han får til, dette er jo spennende. Kan virke som at du er litt nervøs for at han kanskje klarer det? Da får jo du høre det i noen år siden du "disser" dette nord og ned :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 2:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja det er alltid artig med litt uvanlige prosjekt. Jeg håper jo egentlig at det kommer i lufta slik at jeg kan få fly om kapp. Man ser jo greit på videoen at det er ikke mye sleek aerodynamikk man oppnår med bruk av glow motor, der alt stikker opp i luftstrømmen og bremser. Det skal bli artig å se om de 280 kmt som Yalla drømmer om realiseres. Det vil sikkert bli mer enn nok å bare komme helskinnet opp i lufta. Det blir mye morro når han kommer seg i land igjen 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 26  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC