Dato/klokkeslett: Tir Mai 07, 2024 8:23 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 26  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 3:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Desverre får jeg ikke se video'n "company policy, access denied" kommer opp. Jeg tolker det som filmen er bare møl :lol:

Jeg forstår frustrasjonen til vector her. Det han ikke tenker på, er at jeg har årelang erfaring med isoporvinger som er planket. Dermed ser jeg ikke problemstillingen en gang :lol: :lol: Han er sååå redd for at den isoporen som han kaller det (det er EPP!!) skal gå i oppløsning :mrgreen: Som sagt, isoporvinge som blir planket fuker!! om jeg planker hele, halve, eller glasser den, vil tiden vise :P

Sånn er det ofte med nybegynnere, dei har ofte en tendens til å fokusere på begrensningene uttrykker ugrunnet frykt for det ukjendte :P

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Søn Jan 11, 2009 9:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Her går utviklingen stadig fremover. Den motoren som fulgte Zagien (2500kv) klarte 21000 rpm på full guffe (den motoren kommer aldri i lufta :lol: ). Tidligere test med en annen 3200kv motor ga 23000 rpm ved 3/4 gass SÅ kom jeg plutselig på at jeg har en 4800kv motor av akkurat samme størrelse i en 1/18 bil. Ut med den og på med den rævva propellen igjen for å teste. Resultatet ble 23000 rpm ved AKKURAT halv gass :shock: :shock: Propellen kollapser ved dette turtallet og truer med å fly i filler så det nytter ikke å gi fullt pådrag. ESC`n ble litt varm av bare denne korte testen så det kan hende at jeg må opp i større ESC hvis jeg skal ta ut et hinsides turtall og høye ampere. Det kommer også en 3400kv motor i samme størrelse og den passer kanskje bedre til det totale oppsettet.

Jeg føler meg rimelig sikker på at jeg kommer til å passere 30 000 rpm statisk på propellen med god margin når jeg får de som tåler at jeg gir full gass + nye og mye fetere lipopakker. Da snakker vi om 35-40 000 rpm når den får strekke på beina i lufta. Om vingen kommer til å henge sammen blir spennende å se 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Man Jan 12, 2009 12:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette synes jeg høres spennende ut. Gleder meg til å følge med videre :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Man Jan 12, 2009 10:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har du fått målt noe ampertrekk på motor'n?? Artig å se hvor mye strøm den trekker på dei ulike propellene! Det sier mye om hvor mye power du får ut av oppsettet.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Man Jan 12, 2009 10:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Må vel ha et slikt tang-ampere meter da? Har ikke utstyr til det, men det hadde vært utrolig nytting info. Ser ut til at jeg oveskrider min 18 Amp regulator nå siden den blir fort varm ved kun halv gass. Jeg får pakke i slutten av uka og da regner jeg med å kunne gå til full power med ny lipo, 40 amp regulator og skikkelige racing propeller. Gleder meg sykt til å se hvilket turtall jeg oppnår, hvis det da ikke viser seg at 4800kv blir for mye slik at motoren brenner opp. Ved høy kv må jo den mekaniske belastningen ned i forhold til tilsvarende motor med lavere kv, ellers kan ting og tang brenne opp. Hvis dette går til pises så vil nok den samme motoren i 3400kv passe. Det fine med elektro og eksperimentering er at det er kjappt og enkelt, stille og reint og kan greit foregå innendørs :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Man Jan 12, 2009 10:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har en slik selv, og skal også bestille dem inn til butikken. Hører jeg en ordre eller to? :wink:

http://shop.smallsize.no/product_info.p ... c89b38c315

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Man Jan 12, 2009 11:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Den så spennende ut. Hvordan brukes den? skal batteriet koples inn på den ene siden og så går ledningene ut på andre siden og inn på ESC`n? Altså denne dingsbomsen i midten mellom batteri og speedkontroller?

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Man Jan 12, 2009 11:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Yes, det stemmer. Kjekk sak :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 13, 2009 12:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
OBS folkens! denne blir koblet i serie med batteriet. Dermed gir denne en ekstra motstand Vil derfor aldri vise riktig amp. Kun tangampermeter gjelder. Det har jeg liggende i hobbyrommet 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 13, 2009 12:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, jeg regner med at den vil gi noe motstand, men den får greie omtaler, så temmelig nærme virkelige verdier gir den nok.

Et tangampermeter kommer jeg iallefall ikke til å kjøpe, de koster jo flesk skal man ha et pålitelig et og SÅ viktig er det ikke for meg.

Jeg ser at når jeg skal begynne å justere oppsett til Fun Jet så hadde det vært kjekt med litt måleutstyr. Er det noe tess det tangmeteret ditt da??

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 13, 2009 12:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Koster flesk????? Ser det ut som jeg har madrassa full av gryn eller?? Hørt om biltema???

Du kan jo bare stikke bortom å låne det! Husk, bare meteret, IKKE kjæringa :shock:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 13, 2009 2:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
OBS folkens! denne blir koblet i serie med batteriet. Dermed gir denne en ekstra motstand Vil derfor aldri vise riktig amp. Kun tangampermeter gjelder. Det har jeg liggende i hobbyrommet 8)


Trenger jo ikke vise rette verdier for Vector, så lenge de er bedre enn dine (forutsetter at du bruker samme apparat Yalla) :mrgreen:

Tror heller ikke det er så store avvik at det har noen betydning. Jeg får iallefall brukt den slik at jeg ser hva som er optimalt, om tallene er nøyaktige eller bare nesten.

Neida, bare tulla. Jeg kan ta den med i butikken en dag om du vil teste Vector, men du får ikke ha den lenge. Jeg har forresten lodda deans på den.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 13, 2009 7:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Kunne jo vært gøy å to en side om side test med denne dingsen og tangmeteret til Yalla. Er ikke helt sikker på at et Biltema tangampermeter er totalt nøyaktig heller. Et seriøst slikt et koster jo et par laken og oppover

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 13, 2009 9:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Kunne jo vært gøy å to en side om side test med denne dingsen og tangmeteret til Yalla. Er ikke helt sikker på at et Biltema tangampermeter er totalt nøyaktig heller. Et seriøst slikt et koster jo et par laken og oppover

Helt sant dette vector. Men jeg tror det er bedre enn noe som blir koblet i serie. Har testet ampermeter i serie med Deans plugg (E-logger). Og selv med beskjedne 10-15 amp, så gir denne så mye motstand at du hører at motor'n går saktere enn uten måleinstrument.

Bare en tanke: Skal en ha en ledning som ikke gir noe betydelig spenningstap på 16A, så må en opp i 2,5mm2. Har en 30A, så bør en opp i det dobble! Skal du måle 40A, ja så ser du at 6mm2 er der du må ligge. Ingen av disse "in line" meterne har så store tverrsnitt. Tipper dei ligger på MAKS 1,5mm2. Fine til å måle strømtrekk på servoer :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Jan 13, 2009 11:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Husker ikke tverrsnittet, men den er omtrent samme size som på en bra 7.2v batteripakke, bare for å sammenligne. Den er en del tykkere enn heavy duty servokabler for å si det sånn. Tapet er neppe så stort på så korte ledninger at det ikke vil bli brukbare målinger vel? Og uansett skal vel den brukes for å finne best mulig oppsett, og da trenger en vel ikke annet enn å se at det går rette veien med justeringene? :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 26  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC