Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 12:33 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Tor Jan 01, 2009 6:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Om ikke lenge står mitt første noenlunde seriøse innefly klart, en modell som sikkert ikke duger til andre forhold enn vindstille. Jeg satt og koste meg med det i går kveld når resten av landet var på fylla, bortsett fra kanskje Vector250 da :D

Uansett, nå står flyet ferdig med 3 servoer og mottaker, og vekta så langt er 82 gram. Nå har ikke jeg noen stor erfaring med å bygge lett, men jeg tror ikke det er så ille vekt. Regner faktisk med at jeg skal få det flyklart under 200 gram med grei margin, men vi får se. Er sikkert mye jeg har glemt å regne med, men jeg tipper iallefall at under 200 gram ikke bør være umulig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Tor Jan 01, 2009 7:25 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Holder på med det samme. Fikk tak i tegninger til Rc-Factory Clik, og blir bygget i 3mm. depron. Har sett at en bør ned i mot 150g. auw. på disse modellene med 80cm. v.sp.
Har en ny Hyperion motor som veier 17g. som ikke har vært prøvd ennå.
Den er jaggu liten, så jeg er spent på hva den er god for. Den blir montert sammen med Hyperion 10A esc og 2s 450mAh lipo.

Jonny banner på at jeg ikke har sjans til å komme på ned på den vekta der, men jeg håper han tar feil :roll:
160-170g burde være innen rekkevidde iallefall.

Sjekk denne, flying video nede på siden. http://www.rc-factory.eu/inshop/scripts ... 60&level=7

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Tor Jan 01, 2009 8:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flott sak det der ja, utrolig stabil og fin. Modellen jeg holder på med er også en RC-factory, av type Jazz.

Jeg har selv sett litt på en motor fra E-flite, men den veier vel en 24-25 gram. Kanskje jeg skal prøve å spare inn litt mer der. Jeg vet ikke helt hvor mye krefter som bor i slike små motorer, men har nok en liten mistanke om at jeg undervurderer motorene. Hvis jeg skraper inn i alle kanter, så kan det jo være en mulighet for å komme seg under 160 gram. Hvilke propeller er mest vanlige å bruke på slike modeller?

Det jeg er mest usikker på er de forskjellige typene link-oppsett. Tenker jeg skal bruke karbonstenger, men hva bruker folk i endene av karbonstengene? Vanlige små typiske Dubro connectors med settskrue? Ser også at noen limer på pianotråder i endene av karbonstengene, men jeg har aldri fått testa dette i praksis.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Tor Jan 01, 2009 8:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg tror at 25-27 grams motor er litt overkill hvis du skal ned på -200 gram. Jeg fløy jo Blitz dobbeltdekkeren greit med en 27 grams motor i hallen og den veide vel rundt 300+ gram med 600 mah 11.1 pakker. Vanskelig å gi noen facit da noen motorer er sprekere enn andre selv om de er like store

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Tor Jan 01, 2009 9:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmmm.....da er nok den jeg har sett på unødvendig stor ja. Får prøve meg på en litt mindre sak, har funnet meg et alternativ som kanskje kan gå. Bare en måte å finne det ut på :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Fre Jan 02, 2009 5:07 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Det jeg er mest usikker på er de forskjellige typene link-oppsett. Tenker jeg skal bruke karbonstenger, men hva bruker folk i endene av karbonstengene? Vanlige små typiske Dubro connectors med settskrue? Ser også at noen limer på pianotråder i endene av karbonstengene, men jeg har aldri fått testa dette i praksis.

Jeg bruker 1,5mm karbonstenger til pushrods, og lager et z bend på en tynn ståltråd, litt surring med sytråd til karbonstangen, noen dråper med ca lim og en dash kicker så sitter det som f.. , Pass på å få riktig lengde, siden det ikke er muligheter til å justere etterpå.

Ser at noen bruker pull pull, med fireline fiskesene, men det har jeg ikke prøvd.
Fulgte det ikke med rorhorn og overføringer i Jazz settet da..?

Disse linkene og rorhorna som følger med Ikarus sine sett er veldig gode og veldig lettbygd, der er det muligheter for å justere lengden på pushroden litt.
Har dere Ikarus fly, så ta vare på plastdelene før flyet går inn i de evige flymarker, tror flyene klarer seg bra der uten de delene :wink:
Delene går fint å bruke flere ganger.

De her. http://elefun.no/elefun4/aspx/produkter ... riID=10000 ligner på Ikarus sine, har prøvd de, men likte de ikke. De sitter dårlig, og er dessuten for høye.
Rorhorn går fint å lage selv av tynn plast, snitte igjennom depronen, foam safe ca og trykke de på plass.

Når det gjelder motor så vet jeg ikke, testet littegrann hyperion motoren med apc 8x3,8 i går, mototen gikk seg litt varm, mulig den propellen er litt for tung.
Det er denne motoren. http://www.hyperion-eu.com/catalog/product/HP-Z1705-14

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Fre Jan 02, 2009 8:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser nok ut som at jeg kommer til å prøve z-bends med surring rundt karbonstang, er på tide at jeg tester det.

Det fulgte faktisk med snøre for pull/pull-system, og et par micro connectors m/settskrue. Sistnevnte kommer jeg til å bruke på balanseror, men jeg vet ikke helt angående snora, føler liksom at jeg vil prøve et enklere link-oppsett nå i starten. Kanskje jeg prøver det senere en gang. Har det noen særlige fordeler bortsett fra vektfordel egentlig?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Lør Jan 03, 2009 3:33 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Hei hei! Og godt år!!! Istedet for sytråd til å feste z-bends, så vil eg anbefale krympestrømpe. Enkelt og efektivt som f. Mandelaen som eg kjøpte sist eg var i Florø flyr fint den, men eg syns den er litt for tung. Den er vel en 280g flyklart. Så eg skal til å bygge en sånn click som Bjørn driver med. Den blei vel ca 170g flyklart. Det virker som det er ett meget bra fly!!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Lør Jan 03, 2009 8:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, krympestrømpe er allerede montert, men lim er også brukt. Jeg syntes også at det virket litt lettere å bruke strømpe, og det ser ut som at det holder ja. Blir spennende å prøve hvordan flyet fungerer i praksis.

Virker som at du har tatt flyging rimelig kjapt da? Er vel ikke så lenge siden du begynte?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Søn Jan 04, 2009 2:55 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Omsider ferdig med flyet, og vekta ble 167g med batteriet. Veide med to forskjellige vekter, begge viste det samme.

Ser på Rc-Factory sin side at flyvekta er 125-145g både på Jazz og Clik. Jeg har riktig nok forsterket en del i fronten og buken, brukt litt smeltelim rundt servoene, men 125g. hørest vanskelig ut. 150g bør gå fint med rette utstyret, og et lettere batteri.
En skal være sparsom med limflaska også.

Er ltt spent på hva vekta blir på ditt fly :?:


Litt snål modell med blanding av gul og kvit depron :?


Vedlegg:
DSC01129.jpg
DSC01129.jpg [ 185.27 KiB | Vist 9916 ganger ]

_________________
Bjørn G.H.
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Søn Jan 04, 2009 4:38 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Innlegg: 373
Bosted: Florø
no har eg nettop bygget mitt tensor 4d ferdig og det veier 250g flyklart:P
einaste eg ikkje har på no er en deans plugg på batteriet:P

_________________
Kenneth Leversund
bil: TB02, TB02, wheely king, CC-01, CR-01, F103GT, LST2, scania "R620"
fly: GWS Slow Stick, challanger, vapor
båt: ProBoat Mini-V
helikopter: T-rex 450SE V2
kontroll: spekrum DX3.0, spekrum DX3S, futaba 7C


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Søn Jan 04, 2009 1:47 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
sidboy skrev:
no har eg nettop bygget mitt tensor 4d ferdig og det veier 250g flyklart:P
einaste eg ikkje har på no er en deans plugg på batteriet:P


250g var lite på denne to dekker'n, er vekta med batteri.?
Tror ikke det er nødvendig med en tung deans plugg, vet ikke hvor mye strømtrekk de forskjellige kontaktene tåler, men tror jst plugg holder.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Søn Jan 04, 2009 10:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flyet ditt såg flott ut det, og vekta er vel ingenting å si på? Litt sære farger er jo bare moro, iallefall inntil en viss grad :mrgreen:
Jeg kommer tilbake med info om vekt når motoren min har kommet, så får vi se hva jeg ender på.

Jeg har også begynt å sverge til jst-plugg på slike små og lette modeller. Jeg synes deans blir litt klomsete, og som du sier, strømtrekket er vel ikke all verden :mrgreen:

250gram på Tensor 4D høres jo bra ut det? Flyet er jo rimelig kraftig bygget? Du skal være fornøyd med det om vekta er rett.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Man Jan 05, 2009 3:05 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Innlegg: 373
Bosted: Florø
eg regener no med at den er rett det er ei kjøkken vekt. den er ikkje digital da.. så det kan jo vere feil. og det er med eit 7.4v 400mah batteri, simplex 900 motor, fartsreg, motaker, og 3 servoa

_________________
Kenneth Leversund
bil: TB02, TB02, wheely king, CC-01, CR-01, F103GT, LST2, scania "R620"
fly: GWS Slow Stick, challanger, vapor
båt: ProBoat Mini-V
helikopter: T-rex 450SE V2
kontroll: spekrum DX3.0, spekrum DX3S, futaba 7C


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innefly til bruk i storhallen
InnleggSkrevet: Man Jan 05, 2009 3:10 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kun digital vekt som duger på dette.... :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC