Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 4:18 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Ons Jan 21, 2009 11:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yess, i dag fikk jeg tid til å legge siste hånd på verket og Zagi Typhoon 430 med sinnsvak power er klar for jomfrutur :D Den børsteløse 2500kv motoren som fulgte med og skulle gi en vanvittig fart er byttet ut med en på 4800kv :lol: Testet også 3200 og 3400 men fikk klart mest turtall på den aktuelle propellen med den med høyest kv (ingen selvfølge)
Jeg regner med at jeg pusher den langt forbi hva den er designet får å takle for den blir fort varm, men så har jeg kun kjørt den static og da drar den mer Apm enn når den er i lufta pluss at den da også får kjøling. Jeg bruker små 1050 mah 3 cell pakker som klarer å levere 40 Amp, og ja Yalla, de har DRITFETE KABLER og det er det på resten av systemet og. Faktisk så var det de tykke kablene som var vanskeligst å få pakket sammen og forsenket ned i vingen. Skal få på det rene akkurat hvor mye motoren drar ut av batteriet så fort jeg får måleinstrument. Jeg tviler sterkt på at det blir aktuellt å gi full gass mer enn noen få sekunder av gangen og jeg bare håper og ber om at de skrale rorene av depron ikke flyr i filler :shock: Jeg vil tippe at den har 2-1 i thrust-vekt forhold og den veier 340 gram klar til take-off. Den hadde gått rett i taket som en kule om jeg hadde sluppet den da jeg testet draget rett oppover 8) 35 000 rpm med 4.1 i pitch skulle borge for en helt ok fart :lol: Jeg fikk gravd alle komponenter godt ned i isoporen så luftmotstanden vil være på et minimum. Jeg forsterket selve vingen med to stk carbon lister også for at den ikke skal få sjangsen til å klappe sammen i en hard sving.

Lenge siden jeg har vært nervøs før en jomfrutur nå, men akkurat denne kommer jeg sikkert til å kjenne det litt på. Det er helt nytt for meg å fly vinge og denne er i tillegg knøttliten og dramatisk overmotorisert så det blir spennende. Jeg håper at den oppfører seg i nærheten av et normalt fly slik at jeg forhåpentligvis får den i lufta uten havari

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Tor Jan 22, 2009 1:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Når og hvor skal du teste? Du må få noen til å dokumentere :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Lør Jan 24, 2009 7:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Systemet i Typhoon peaker på 44 Amp og leverer 450 Watt :shock:

Dette er 0.6 hk og hele dritten veier bare 340 gram 8)

Det blir med andre ord tilnærmet 1.8 hk pr kilo som må ansees å være rimelig ok 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Søn Jan 25, 2009 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Det blir med andre ord tilnærmet 1.8 hk pr kilo som må ansees å være rimelig ok 8)

Ja da nermer du deg jo effekt/vektforholdet som jeg kommer til å operere med :lol: Jeg satser jo på over 2 hk pr kg hehe.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Søn Jan 25, 2009 10:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Du har teorier og difuse abstrakte planer, jeg holder dette i hånda fiks ferdig. No fantasy :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Man Feb 02, 2009 12:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det er meldt knallvær i morgen og jeg satser på jomfrutur med min mongo-overmotoriserte Zagi hvis jeg slipper unna imellom bleieskift og skriking en eller annen gang i løpet av dagen. Var bortom Yalla og viste han den og han tok i bruk en del kraftuttrykk som ikke egner seg på trykk her, da han fikk teste den og gi litt gass :lol: Vi målte amp trekket til over 50 Amp statisk så det vil si at motoren leverer et sted mellom 5-600 watt. Det nærmer seg en hk med en vekt på kun 340 gram :shock: og lyden gir øresus pga meget høyt turtall :D

Den aller første handlaunchen kommer til å bli spennende 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Man Feb 02, 2009 1:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vær så snill å få dette filmet nå da, slik at det kan legges ut på forumet uansett utfall. Nå har det vært så mye prat om dette at det ikke holder å skrive ei linje eller to etter jomfruturen, dette må dokumenteres :wink:

Og lykke til forresten :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Man Feb 02, 2009 8:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg fikk flydd to pakker på Zagien i dag. Den flyr utrolig fint og kontrollert og kan flyges meget sakte og glideflyr også godt. Toppfarten var ikke det jeg hadde forventet, det gikk fort for all del, men ikke slik at det ble vanskelig å henge med på noen måte. Vertikalen var helt rå, det gikk omtrent like fort rett oppover som det gjorde beint frem, så det er ihvertfall nok thrust
Lyden når jeg drog lavt forbi på full gnu var ganske rå 8) Selv om jeg kun ga fullt i noen få sekunder av gangen og ellers fløy mest på halv gass og glidefløy en del for å kjøle ned komponentene så var det rimelig hot da jeg landet. Motoren luktet litt mystisk og regulatoren var temmelig heit, batteriet var godt og varmt også, men ikke kritisk. Dette er tydelige tegn på overbelastning så motoren måtte vike for en av de jeg forkastet under utviklingen i boda. Nå sitter det en identisk utseende motor der, men med 3400kv istedenfor 4800kv. Ny testflyving i morgen for å se om dette vil gi nok futt :)
Det vil ihvertfall dra mindre Amp og være bedre for komponentene i drivsystemet. Hvis dette gir for lite futt og blir kjedelig så er det vel inn igjen med 4800kv motoren og så finne en mindre propell som gir enda mer turtall og mindre Amp trekk for å se om det blir akseptabel temp på tingene da. Jeg kan også forsøke å kappe ned en eksisterende propell for å lette belastningen på motoren. Det er litt surt å gå ned på motoren nå når jeg først har prøvd den kraftigste da :(

Kameramannen var på skitur i dag så det ble ikke noe film, men muligens blir det filmet litt i morgen.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Man Feb 02, 2009 9:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Toppfarten var ikke det jeg hadde forventet,

Hentet fra en annen beslektet tråd:
Sitat:
Hvis jeg kun var ute etter høyest mulig fart så hadde jeg gjort som Yalla sier

jaja, hva var det jeg sa... :lol: det var vel ingen bombe!! Dersom du trudde du skule blåse hull i lydmuren med et 11,1v batteri, trimmet dildomotor og en hjemme-teipa isopor-planke.... :P :mrgreen:

"you better be prepared"

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Man Feb 02, 2009 10:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
He he , du er en mester i å klippe og lime sammen ting ut av en annen sammenheng, det skal du ha :wink:

Ja ja, Rom ble ikke bygget på EN dag, så det er bare å jobbe videre.

Det jeg nå har gjort er som sagt å bytte til en mildere motor, samtidig økte jeg propellstørrelse fra 4.1-4.1 til 4.75-4.75 og testet med Watts up meteret. Dette ga et konstant trekk på 28-29 Amp og det er vesentlig lavere enn tidligere som lå på 44 Amp. Dette vil være mye bedre for batteriene siden det ligger godt innefor deres kapasitet og det er ikke sikkert at farten blir så mye mindre heller siden jeg nå drar en god del større propell.

Tester i morgen så får vi se :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Søn Feb 08, 2009 11:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
4.74-4.75 propell og 3400kv funker meget bra det. Etter at den motoren fikk litt rusk i forgasseren så puttet jeg inn originalmotoren for å gi den en sjangse også. Den er på 2500kv og ga faktisk ganske bra fart og morro og jeg fikk så lang flytid at jeg nesten ble lei og landet før pakkene ga tegn på å være tomme.

Jeg åpnet den 3400kv motoren som streiket og tok en kikk inni den. Det er helt utrolig hvor simpelt en børsteløs inrunner er bygget. En sylindrisk rotor med glatt overflate og huset pakket med kobber, that`s it. Det så ut som et lite metallrusk hadde ligget på rotoren og skavet et lite spor rundt denne og sikkert laget kortslutning mellom rotoren og kobberet. Etter litt reinblåsing inni huset og fjerning av en bittelite spon så funket motoren igjen.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Søn Feb 08, 2009 6:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Denne lille vingen flyr også utmerket på litt større pakker på 1450 mah som jeg nå har drevet og testet ut her i nabolaget, så det er egentlig ingen grunn for å knipe ned på vekten ved å kjøre veldig små pakker. Dette er jaggu mye morro for 5oo små kroner, løp og kjøp 8)

Etter at jeg holdt oppvisning i bygda Kvellestad i går så var det en far og sønn som bestillte seg en sporenstreks :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Søn Feb 08, 2009 6:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Var det samme motor som tulla seg litt på marka da jeg var med for noen dager siden? Der motoren sto og hakket? Var det kun rusk som ga det resultatet?

Jeg har nettopp blåst liv i min U-CAN-DO 3D, og når testet draget i flyet (holdt det i hånden) så stoppet den plutselig. Begynte da med samme hakking som din motor hadde på marka for noen dager siden. Hverken regulator eller motor var unormalt varm, og jeg hadde ikke holdt på så mye at det burde gjøre noe.

Noen tips?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Søn Feb 08, 2009 6:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja det ser ut til at det var det rusket som gjorde at det skjedde. Jeg trodde først at det var brudd på en av kablene som går inn i motoren, men det var det ikke. jeg bruker den motoren igjen nå og den får bittelitt hikke akkurat når den starter opp, men går så det griner igjen nå :) Originalmotoren fungerer prikkfritt, men er ikke like gøy siden det går en del saktere, men det viser iallefall at det ikke er regulatoren som er problemet

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Typhoon 430 er klar!!
InnleggSkrevet: Søn Feb 08, 2009 9:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg fått sjekket litt her selv, og det viser seg at det er regulatoren. Åpnet motoren først i tilfelle det skulle være det samme problemet som du hadde, men kunne ikke se noe galt der.

Testet også med en annen motor, og samme hakkingen kom der også. Prøvde da med en annen regulator, og alt funket fint. Eller det vil si, jeg fikk problem med at motoren jaget ved full gass, men prøvde da et bedre batteri og da forsvant det problemet også. Første batteriet jeg testa var et gammelt 11.1v 1300mah 10C batteri, og det ble fort lunkent. Ganske tydelig at det ikke klarte å levere strøm nok :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC