Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 5:13 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Søn Feb 08, 2009 11:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg ble inspirert av et fly som Vector250 har snakket om, og fant ut at jeg skulle bygge om et tidligere brukt elektrofly til glow. Det flyet er vel omtrent det første jeg har hatt i lufta, og da med null peiling på tyngdepunkt eller propellvalg. Så det har hatt seg noen kræsj, men ingen store skader, og jeg har fått det reparert ganske greit. Det har så langt endt sin ferd som utstillingsmodell i taket på butikken, men nå skal det altså ut på en ny ferd. Sannsynligvis sin siste :mrgreen:

Her er et bilde av samme modell:
Vedlegg:
air blaster.jpg
air blaster.jpg [ 32.54 KiB | Vist 7213 ganger ]


Den har et vingespenn på 88cm og en lengde på 80cm, og jeg har kjøpt meg en 2.5cc glowmotor som ser ut til å kunne passe glimrende. Jeg har begynt å tilpasse fronten litt, og skal ha inn en knøttliten fueltank. Denne modellen har kun en servo til balanseror, men jeg kommer til å bygge om til å ha 1 servo til hvert balanseror. Da går det an å mikse litt :D

Det ser iallefall lovende ut så langt, og det skal nok ikke mangle på krefter :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Søn Feb 08, 2009 11:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det der blir et artig lite prosjekt. Håper jeg får anledning å se det når det kommer i lufta 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Man Feb 09, 2009 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, og det er din feil at jeg måtte gjøre det :mrgreen:

Dette flyet er jo ikke så stort, og gjerne noe jeg tør å ta opp på marka. Men kan hende jeg tester det i steindalen først, så vi får håpe det overlever jomfruturen uansett hvor det måtte bli :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Man Feb 09, 2009 9:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått plassert en liten fueltank i flykroppen. Jeg måtte legge tanken på siden, så det ble litt tilpassing, men jeg tror det går fint.

Jeg fikk også laget til motorbukker av bøk. Jeg festet grovstykkene på motoren, og testet så utallige ganger med å sette motoren på plass. Slipte vekk tremateriale for hver gang, helt til jeg fikk motoren der jeg ville ha den. Ganske primitiv måte, men omtrent eneste måten å gjøre det på. Det er rett og slett ikke plass til vanlige motorbukker.

Jeg ser at det er fort gjort å gå i den fellen at en monterer ting der det er plass, men en må ikke glemme tyngdepunktet. Hvis jeg hadde lagt de forskjellige nødvendighetene der det er lettest å montere dem, så hadde tyngdepunktet blitt feil, og vanskelig å korrigere med de resterende komponentene. En må lage seg mulighet for justering av tyngdepunkt. Hverken motor eller tank kan flyttes, så det er viktig at de blir plassert rett første gangen. Alt dette er nytt for meg, så det er ganske spennende å se resultatet, om det overhodet kommer til å fungere... :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Man Feb 09, 2009 11:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kult prosjekt :) Jeg har egentlig ikke så mye å bidra med eller diskutere på denne biten av forumet, men jeg følger da somregel med likevel :P En ting jeg tenkte på.. Plasseringen av tanken er vel vanligvis midt på balansepunktet på vingen vel? Slik at det ikke har noe å si på tyngdepunktet om tanken er full, halvfull eller nesten tom. Eller? :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Tir Feb 10, 2009 2:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, der har dessverre ikke tanken plass. Har vel 2-3 cm å gå på i høyden der, men uansett ble tanken montert litt nærmere motoren. Det skal også sies at denne tanken er så liten at det knapt merkes på vekta at det kommer drivstoff i den :mrgreen:

Fueltanken er vel noe sånt som 6cm lang, 3.5cm tykk og 4.5cm bred. Kunne alltids satt i en litt mindre, men jeg må jo ha noe flytid.... :mrgreen:

Nå har jeg forøvrig fått montert 1 servo på hvert balanseror, og limt fast en servo til throttel inne i kroppen. Jeg har strevd ganske mye med servoene til høyde og sideror, og liker egentlig ikke patenten som er brukt til linkoverføringen mellom servo og ror. Det er en pinne med piantråd i hver ende, den er klumpete og gir mange muligheter for teknisk svikt. Jeg kommer til å røske alt ut og montere servoene på utsiden nærmere rorene. Tror nok det vil fungere vesentlig bedre.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Tir Feb 10, 2009 11:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Sitter og tenker på hvilken propell jeg kommer til å bruke, og dette har jeg ikke nok erfaring med enda. Noen som har tips om hva som er greit å prøve ut først?

Jeg tenker noe sånt som 8x4, er jeg helt på avveie da?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Tir Feb 10, 2009 1:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Tror det er omtrent riktig sted å begynne. Se hvilket turtall du klarer etter at motoren er innkjørt, muligens klarer den å drive en 9-4 og, men det er om å gjøre å holde turtallet ganske høyt på disse små motorene for at de skal trives og produsere hk. Jeg snurrer en 7-4 på min 1ccm motor på 14000 rpm og mange mener at det er for stor propell for denne motoren liker å spinne på ca 20 000 rpm, men jeg har testet 5-6 forskjellige mindre propeller og det er denne som funker klart best i mini flyet mitt.

Bottom line is: Her må det nok testes litt forskjellig så merker du raskt hva du synes funker best for deg og din fly stil, og ikke minst flyet

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Tir Feb 10, 2009 1:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ok. Da begynner jeg med 8x4, og tar det derfra. Jeg har bestilt alt mellom 7x4 til 9x6, så der må det være et eller annet som vil fungere bra. Heldigvis er det ikke så dyre propeller at det gjør noe :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 12:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått veiet flyet så langt i prosessen, og vekta er så langt 724 gram. Det er med tom fueltank, motor, mottakerbatteri og 6 servoer. Det eneste som mangler er nå selve linkene, propell og spinner. Det er nok ikke så mye, så jeg tipper at flyet ender på 750-760 gram eller deromkring. Noen innspill på vekta Vector? :lol:

Jeg har ikke brydd meg om vekta på dette flyet, men det kan jo hende at det blir for tungt, jeg vet ikke.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 10:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det blir sikkert bra det der, har du noen data på vingearealet??
Hva bruker du som mottakerpakke?

Du kan spare mye vekt med å ha en liten lipo (200-400 mah) direkte i mottakeren, det har jeg i mitt miniprosjekt og det har funket som gull til nå. Risikoen er å brenne en servo,men de jeg har er ganske rimelige så det er ikke så nøye. Men jeg tror ikke at det kommer til å skje, for da hadde det nok skjedd til nå.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 1:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er noe:

Wing Span: 34.6in (880mm)
Wing Area: 300sq in (19.4dm sq)

Er litt bortskjemt av meg, og bruker liporegulator med automatisk gløding, strømspion og 7.4v 1900mah lipo mottakerpakke. Kunne nok spart inn en del på pakka ja, men jeg vil bruke denne pakka så lenge jeg kan. Den er faktisk ganske fysisk liten, jeg kan veie pakka senere for moro skyld :)

Noen tips om hvor tyngdepunktet omtrent bør være? Er litt usikker på om jeg enda har brukermanualen til denne... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 3:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det el. oppsettet ditt hørtes voldsomt overkill ut, tipper det er mye vekt å spare ved å droppe inboard gløding (det er jo unødvendig på denne da med så lett tilkomst til motoren) og regulator`n og 1900 mah pakke er jo mye større enn jeg brukte i bensin flyet mitt med 5 stk 10 kilos servoer.

Jeg bruker en 240 mah pakke i mitt minifly med 5 stk 9 grams servoer og kan fly til jeg er dritlei uten problem. Den pakka veier ca 10 gram :shock:

Akkurat nå har jeg en ørliten 100 mah pakke etter at 240`n tok kvelden, men skal lodde en ny 240 så snart cellene kommer.

Hvor mye veier det el.opplegget der??

Tyngdepunktet bør ligge på ca 1/3 av vingebredden regnet fra fremkant av vingen og bakover. Ganske standard med andre ord, så kan man forandre litt etterhvert og føle seg frem til det aller beste punktet å ha balansen

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 3:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, vi snakker nok om ca 100 gram eller deromkring. Mener at regulatoren med spion og ledninger ligger på 40 gram, og batteripakka ca 60 gram. Hvis flyet i teorien skal kunne fungere med nåværende vekt, så kommer jeg nok til å teste med strømsystemet slik det er. Hvis det blir merkbart tungt, så skal jeg heller knipe inn litt, og da går det nok greit å komme seg nærmere 700 gram totalvekt.

Det er lett ankomst til motoren ja, men pluggen vender ned. Og jeg liker at jeg ikke trenger å gjøre noe annet enn å trykke på en knapp for å gløde. Er litt digg å slippe gløderen :)

Og det beste av alt er at dette var ting jeg hadde liggende, så jeg har ikke kjøpt noe utenom motor og tank for å prøve dette prosjektet. Har ikke brukt lang tid på det heller, verken med forsking eller annet. Begynte bare å bygge om.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 4:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja det blir sikkert bra, med 7-800 gram fordelt på 19.4dm sq så er det sammenlignbart med en 40 size trainer på 1600 gram og det er en kilo lettere enn en standard trainer, så flyet ditt blir ganske lett i forhold til bæreflaten med andre ord.
Det som blir mest interessant blir å se om motoren har nok pulver til å hovre greit og dra ut av hover igjen. Jeg tror du klarer rundt 1 kilo thrust med den motoren så det burde gå greit

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC