Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 10:17 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 5:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da tester jeg med onboard gløding først, og så får vi se derfra. Venter egentlig bare på propeller nå, og skal ta det resterende i kveld. Altså linker og tyndgepunkt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 12:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg kjørt igjennom første tanken med fuel, og du hildrende du, dette kan bli moro :mrgreen:

Det virker som at det er bra drag i det, og jeg tror at hovring ikke blir noe problem. Det skal iallefall testes med onboard gløding. Blir det litt i overkant når det kommer i lufta, så letter jeg det bare med 100 gram 8)

Jeg testa med 8x4 prop, og tror ikke det er et dumt startpunkt. Prosjektet fikk en brå stopp her da madammen måtte fly på legevakta med guttungen. Han fikk krypphoste, og det er noe forbanna drit. Ikke greit å være liten....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 7:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Si ifra om du får lyst på en dritlett 240 mah 7.4 pakke da. Jeg fikk 4 stk løse celler her om dagen og skal lodde litt. Det holder til en times flyging og vel så det med 5 stk 9 grams servoer :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 7:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vel, idag ble første test av det lille nitroflyet. Og jeg skal si at dette gikk greit unna :mrgreen:

Jeg holdt det i handa, ga litt gass og slapp det avgårde, og kan konstatere at det ikke mangler krefter akkurat. Jeg har stilt maks utslag på alle ror, og dette flyet har helt sinnsyk roll rate. Og det var på vei oppover :mrgreen:

Når jeg fikk trimmet det litt i lufta så ble det jævla morsomt å fly. Vingene tippet når det ble flydd for sakte, så jeg kommer sikkert til å fjerne glødesystemet for å spare litt vekt, men lager garantert til eksternt glødeadapter. Liker ikke å bruke gløder når motoren står opp-ned. Litt klossete å fomle under flyet.

Jeg må også forsterke hengsler og rorflater, for høyderoret knakk sammen på høyre side i lufta under en full-fart flyvning. Steikje ta for en lyd det kom da, og flyegenskapene endret seg noe sinnsykt. Tror nok det var en bra fordel å ha en servo på hver side av høyderoret, for da hadde jeg halve høyderoret funksjonelt. Jeg fikk roet flyet ned litt, og landet rett ved meg selv. Var mye snø, så jeg lot bare flyet lande i snøen. Hadde med 2 andre fly også, og landet dem på samme måten. Det gikk bra hver gang, og ingenting ble skadet. Nina filmet litt, så jeg skal prøve å få lagt ut et klipp i kveld.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 7:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Si ifra om du får lyst på en dritlett 240 mah 7.4 pakke da. Jeg fikk 4 stk løse celler her om dagen og skal lodde litt. Det holder til en times flyging og vel så det med 5 stk 9 grams servoer :)


Det er jo aktuelt nå faktisk, hva skal du ha for den? Flyet bruker forøvrig 5 stk Hitec HS-55 og 1 stk kjip 4-5 grams servo, altså totalt 6 servoer....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 8:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Den skal du få helt gratis siden du gir meg 5% medlemsrabatt i buttikken. Har du en død 2 cell pakke liggende som du kan klippe kablene av? Jeg trenger balanserings kablene med plugg for jeg har kun en stk liggende som jeg må ha til min egen minipakke.

Jeg har og en 460 mah 2 cell pakke, den er ikke særlig tung den heller, den er din om du vil ha den og forsøke. Jeg kjører pakken rett i mottakeren og driter i regulator. Det har funket knall og sparer masse vekt og det betyr mye på så små fly

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 8:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jævlig artig at det flyet ble så bra, håper jeg får se det i lufta en gang. Jeg har lenge siklet litt etter å skaffe meg en .15 motor og et egnet fly. Jeg får mer og mer sansen små hendige fly. Jeg holdt nesten på å få fnatt sist jeg skulle buksere Katana 70`n ned fra hylla og ut av boden. Jeg må bevege meg i slow motion hele tiden og likevel dultet jeg borti saker og ting tusen ganger og stakk hull i betrekningen før jeg fikk driten ut døra. :lol: Men i mai en gang blir det bedre plass :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 8:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Den skal du få helt gratis siden du gir meg 5% medlemsrabatt i buttikken. Har du en død 2 cell pakke liggende som du kan klippe kablene av? Jeg trenger balanserings kablene med plugg for jeg har kun en stk liggende som jeg må ha til min egen minipakke.

Jeg har og en 460 mah 2 cell pakke, den er ikke særlig tung den heller, den er din om du vil ha den og forsøke. Jeg kjører pakken rett i mottakeren og driter i regulator. Det har funket knall og sparer masse vekt og det betyr mye på så små fly


Sinnsykt bra timing her, jeg har gått og sett på en 2-cellers pakke i flere dager nå som skal kastes. Den kan jeg klippe av pluggen fra. Jeg tester gjerne 460mah, tror kanskje det går bedre? Flyet var iallefall så morsomt at det blir en liten jakt på grammene her også :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 10:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Venter på at videoklippet fra dagens flyøkt skal bli ferdig........ :|

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 10:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har forøvrig funnet ut en ting fra dagens flyturer, og det er at jeg har fått "need for speed", som Vector så pent kaller det. Alt jeg kunne tenke på når jeg fløy Gemini og u-can-do 3D var at det ikke gikk fort nok. Når jeg da fikk prøve Air Blaster, så syntes jeg det var kvikkheten som fenget meg mest. Tror jeg skal forske litt videre på dette. Mitt neste småfly-prosjekt med nitromotor blir et fly som da er raskt og responsivt, Altså ikke speed only, men en mellomting. Noen hovre-egenskaper trenger jeg ikke. Vi får se hva jeg tenker etter å ha fått lettet Air Blaster. Kanskje ønsket endrer seg da, jeg vet ikke.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 11:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg er hjemme med baby hele dagen lang for tiden. Det er bare å svinge oppom og hente lipopakken når det passer deg på dagtid :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Tor Feb 19, 2009 12:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
That i will do, yes :D

Nå ligger video fra steindalen ute for de som vil se (le) :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Tor Feb 19, 2009 11:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Et bilde av fronten. Motoren er altså en 15-size, og ikke fysisk stor. Propellen er en 8x4

Vedlegg:
Air Blaster 026 (600 x 450).jpg
Air Blaster 026 (600 x 450).jpg [ 38.61 KiB | Vist 4234 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Lør Feb 21, 2009 12:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vector, hva veier lipopakken på 460mah som vi har snakket om?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av gammelt elektrofly
InnleggSkrevet: Lør Feb 21, 2009 6:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
28 gram. Den jeg bruker nå er 10 gram 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC