Dato/klokkeslett: Lør Apr 27, 2024 11:15 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nytt fly og motor!!!
InnleggSkrevet: Man Feb 09, 2009 1:49 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg kjøpte nyleg en lite brukt .91 fs av yallaair og en flett ny .120 fs. Så har eg kjøpt meg en U-CAN-DO 46. .91 fs skal i UCDèn og .120 fs skal i Caroselen. Begge deler skal bli meget spennende. Gleder meg!!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly og motor!!!
InnleggSkrevet: Man Feb 09, 2009 3:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det blir bra greier. Jeg har selv en U-Can-Do 46 liggende på loftet som også skal ha en ASP 91 fs i snuten.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly og motor!!!
InnleggSkrevet: Tir Feb 10, 2009 1:27 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Ja, karer, denne komboen er så bankers så den kan bli. Har hatt samme fly med samme motor som dere.
Hadde først en o.s fs70II i dette flyet, og det er en slappfisk i forhold til magnum 91 fs'n. Smilet var sikkert noe av det bredeste jeg har hatt etter første turen med 91 motoren.

Jeg noterer alltid gangtid på motorene mine (og flyet de står i) når jeg kommer hjem etter en flydag, og har summert dette nå og kom til 39,6 timer på dette flyet, fordelt på to sesonger.
Det blir ca. 200 turer a 12 min.
Flyet endte sine dager i fjor sommer dsv. men det var begynt å bli temmelig fillete etter div reperasjoner, tapebiter og løs betrekning.

Vector 250 og Yallaair...!! er det noe å gjøre med en o.s 70fs, for å få litt mer sprut i den.?, eller er det rett og slett bare en "cub" motor.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly og motor!!!
InnleggSkrevet: Tir Feb 10, 2009 9:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det er nok en Cub motor. Det er vanskelig å få så mye ekstra ut av en firetakter, men litt kan man gjøre. Jeg pleier å borre eksosutblåset i potta større for at motoren skal få puste ut lettere. Dernest så tar jeg av toppen på motoren og fjerner en toppakning eller to for å øke kompressjonen, når det er gjort så må man justere ventilene på nytt for å kompansere for at toppen er senket. Dette gir litt mer krutt, men ikke noe dramatisk forskjell.
Jeg har en ASP 180 fs som har fått denne behandlingen og den er råsterk. Den snurrer en MenzS 18-6 i 9100 rpm selv på 0% og det er et godt stykke forran Saito 180 og til og med OS 200.
Mye nitro er ofte det beste, 30% helimix er kanonstoff i de aller fleste firetaktere. Dette gjør at man kan gå opp en propellstørrelse i forhold til når man kjører på 15%.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly og motor!!!
InnleggSkrevet: Tir Feb 10, 2009 2:26 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Ja, det ble for mye pes for o.s'n i dette flyet. Det var så hvidt det var hovrekrefter nok i den. Du nevner kompresjon, og den var veldig dårlig synest jeg.
Har lurt på om ventilene skulle vært slipt kanskje. Ventilklariga har jeg passet på hele tiden, så den har vært korrekt.
Spørs om os'n skulle hatt seg en tur til Florø.? :wink:

Brukte apc 14x4W på begge motorene, den ble litt for lett for magnumen, og en 15x4w er sikkert et godt valg, selv med 15% nitro.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly og motor!!!
InnleggSkrevet: Tir Feb 10, 2009 4:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det med å slipe ventiler er litt risky, for det er lett å gjøre mer skade enn gagn. Jeg har flere firetaktere som fiser litt i eksosventilen når man turner de rundt, men de går knallbra når de startes opp. Jeg tror at sylindertrykket når motoren er igang hjelper til å presse ventilene mot setene slik at det faktisk er helt tett når den er i gang. Derfor har jeg ikke slipt på noen av mine ventiler. Jeg kan øke kompen litt på den for deg hvis du vil, men den vil nok ikke matche en .91 uansett siden det er et bra stykke mellom en 70 og en 90 motor.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly og motor!!!
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 12:08 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Neida.. bare jeg har en motor som er stødig og god så er jeg førnøyd jeg.
Tenkte ikke på det før nå, det kan vel være stempelringen som må byttes.?

Tar med motoren neste gang vi treffes, så kan du se på den når det passer og har tid.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly og motor!!!
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 12:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, ta den med en gang. Kanskje du kommer i hallen på søndag??
Det er ikke umulig at et ringbytte hadde gjort susen. Er den gått mye??

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly og motor!!!
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 1:01 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Godt mulig vi tar en tur til hallen ja, hadde vært moro det.

Motoren har gått 20 timer, og den ble bare dårligere og dårligere. Kjøpte motoren ny våren 07.
Skrudde motoren fra hverandre for å "myse" litt, men fant fort ut at dette er bare å skru i sammen igjen. Har rett og slett ikke peiling på motorer.
Jeg mistet den ene "klaven" som holder ventilfjæra på plass, den spratt veggimellom og fant den aldri igjen.
Bestilte et sett med 2 stk, som jeg har liggende.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt fly og motor!!!
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 10:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
He he, du er ikke den første som opplever at de dingsene skyter avgårde. Trikset her er å demontere/montere de inni en gjennomsiktig pose slik at de ikke forsvinner hvis de glipper :wink:
Det var litt rart at den blir dårligere og dårligere med såpass lite kjøring, det burde vært omvendt

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC