Dato/klokkeslett: Lør Apr 27, 2024 3:46 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 5:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg sitter her med en liten og søt vinge som snart skal testes. Det vil si når anlendningen byr seg. Det er en liten sak, og hvis jeg synes dette er moro så kommer jeg nok til å gå for noe større senere.

Men uansett, hvordan skal dette mikses sammen egentlig? Det er jo en servo på hvert balanseror, og jeg regner med at dette skal mikses sammen slik at rorene også fungerer som høyderor? Noe bestemt jeg skal se etter på radioen? Har aldri mikset noe slikt før, og JR PC9X2 har en del justeringsmuligheter, så tips mottas med takk :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 5:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Mixen heter v-tail eller elevon. Jeg har jo selvfølgelig også dette innebygget i 2.4 radioen min, men gadd ikke bla i blekka for å finne ut av det så jeg puttet i en "plug and play" v-tail mixer fra GWS. Det er en bitteliten dings som koples mellom servoene og mottakeren og vips! så funker det :D Kjappt og enkelt. Da fungerer balanserorene på vingen både som bal ror og høyderor

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 5:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, den hørtes jo fin ut da. Men da blir det nok litt trykking på meg også. Kanskje jeg til og med skal ta meg bryderiet med å bla litt i manualen :mrgreen:

Gikk nettopp tom for strøm på radioen, så den må nok lade litt før jeg får testa mer.... :?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Ons Feb 11, 2009 7:37 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Når du bruker to servoer/kanaler på balanserorene skal wing type på 9x radioen stå på flaperon.
Da velger radioen automatisk aux1 på venstre bal.ror.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Tor Feb 12, 2009 12:00 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Her har jeg misforstått litt ser jeg nå, det er vel en flygende vinge du mener, og ikke en vinge til et vanlig fly som jeg trodde først.

Her er nok det riktige å sette wing type på Delta i radioen, og regner med at radioen blir forhåndsinnstilt til

elevator= høyre elevon
aux1= venstre elevon

Jeg kan teste dette på min egen radio dersom du ikke får det til. jeg har samme radio som deg.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Tor Feb 12, 2009 12:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har støtt på et problem med mottakeren jeg har montert i vingen. Det er en 5 kanals fra hitec, og har normalt sett fungert bra. Denne har jeg montert fartsregulatoren i kanal 1 på, og av en eller annen grunn vil ikke motoren fungere når jeg plugger i batteriet, men servoene fungerer normalt. Motoren starter opp i hvilken som helst av de andre kanalene, men ikke i den jeg har throttelstikka på. Om jeg plugger fartsregulatoren i en av de andre kanalene bare for å få strøm, og kobler en servo i kanal 1, så fungerer servoen normalt der. Hva f*** er feil her da? Er det mottakeren, eller er det fartsregulatoren?

Jeg er omtrent i mål med miksingen ellers, men må få ordnet dette problemet først.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Tor Feb 12, 2009 1:07 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Har du aktivert noen av det frie mixene (prog mix 1-6) ??, om så er kan du ha mixet throttelen opp mot ett eller annet slik at den ikke fungerer.
Prøv å bytt til en annen modell uten noen av mixene aktivert, for å se om throttelen funker da.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Tor Feb 12, 2009 2:10 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da fant jeg ut av det. Ganske syk sak egentlig. Det er nok kontrollen min som trenger en justering. Regner med at det er et potmeter på throttelstikka som er litt på avveie. Jeg har justert end point på throttle til 150% begge veier, altså max utslag. Det hjalp ikke å bruke trimmen for å få ekstra utslag da. Hvis jeg satt stikka helt i bånn, altså null gass, og koblet til batteriet, så ville ikke motoren starte. Men nå har jeg justert endpoint på null gass til 145%, og når jeg nå kobler batteriet til, så starter fremdeles ikke motoren. MEN, når jeg i tillegg flytter throttletrimmen noen ekstra hakk nedover (den står i nøytral i utgangspunktet) så gir motoren klarsignal, og alt fungerer normalt.

Så det funker nå, men trimmen må brukes hver gang. Heldigvis en enkel sak, men jævla irriterende problem.

Da kan jeg fokusere på å få rorene til å gå rett :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Tor Feb 12, 2009 2:45 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Dette med å justere travel adjust for mye resulterer bare i at det blir et tomrom på stikka fra der servoen stopper til stikka når enden.
Blir nok samme forhold med en regulator tilkoblet.
Hvis du setter dual rate til +/- 125%, så er det vanligvis veldig lite igjen å hente på servovandringen.

Jeg bruker å holde stikka på maks utslag, og justere travel adj. til servoen stopper på maks utslag, fortsetter du så skjer det jeg nevnte ovenfor.
Jeg ville ha satt throttelen tilbake til +/- 100%, trimmen i nøytral og programmert regulatoren på nytt, og problemet burde være løst. :)

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Tor Feb 12, 2009 3:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har prøvd med epa på 100% også, og gjort alt på nytt, men fungerte heller ikke da. Måtte ned på trimmen uansett. Og når motoren går når jeg holder full gass på stikka, og jeg i tillegg øker epa videre opp, så hører jeg at turtallet går opp litt til. Fjerner du ikke dødgangen på stikka ved å justere selve trottelkurva lenger ned da?

Er det noe jeg har sett meg blind på her?

Men det fungerer altså nå, det er bare det at jeg må dra trimmen ned et par hakk etter at jeg har plugga i batteriet. Skal teste noen ganger til når jeg kommer meg hjem for sikkerhets skyld.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Tor Feb 12, 2009 4:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Høres nesten ut som det er ei sperre i regulatoren som slår inn. For om man slår på mottakeren mens man holder full gass på radioen så er det vel en beskyttelsesfunksjon som slår inn der. Hadde du prøvd å slå på flyet med litt gass på kontrollen, for så å slippe kontrollen i nøytral og sett om motoren kobles inn etter det? Er jo bare rart om det funker kun om man justerer på trim'en :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Tor Feb 12, 2009 5:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er ofte slike sperrer på fartregulatorer, rett og slett en sikkerhetssak. Meningen er at en skal ha null gass når en kobler til slik at esc vet at det ikke er gasspådrag.

Slik som det er her, så nytter det ikke hvor enn stikka står verken før eller etter batteriet blir tilkobla. Jeg synes det er ganske logisk at alt begynner å funke når jeg har throttelstikka i bånn og drar trimmen et par ekstra klikk ned. La oss si at potmeteret på stikka er litt på avveie, og at nullpunktet på stikka står på 2 istedenfor 0. Da vil esc aldri registrere at stikka står i null. Trimmen flytter da den nedre grensa litt, slik at nullpunktet kommer dit det skal være, og esc vil da fungere igjen.

Det er slik det skjer i dette tilfellet, og jeg har ingen annen logisk forklaring. Kan jo hende esc er litt rar også selvfølgelig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Miksing av vinge
InnleggSkrevet: Tor Feb 12, 2009 9:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Men da skulle det vel funket å sette trim'en en gang for alle? Skjønte det slik at du måtte inn å justere trimmen uansett, uavhengig av hvilke instillinger det var på når du koblet til batteriet. Er frustrerende når man ikke finner ut av sånt da, men litt artig å gruble på det også. Avogtil kommer man frem til ganske så logiske svar på problemene. Hvordan er det med andre ESC'er på samme radiosystem, eller andre radioer på samme ESC? :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC