Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 3:01 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Fre Feb 27, 2009 8:15 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Da har eg fått vite ka "flutter" er for noe. Flyet delte seg i fleire deler i lufta når eg var i ett stup!!! Heldigvis fekk eg bittelitt tid på meg til å få styrt det ut på ett jorde før eg mista både styring og gass. Kan nok muligens få fiksa det, men eg trur eg kjøper meg en ny U-CAN-DO 46 og har den nå ødelagte som delefly!!! Kjip opplevelse. Hadde eg no styrta det i bakken sjøl, men å se på at flyet gikk i oppløsning i lufta var nok veldig ergeleg :cry: . Men men. Alt kan jo skje. Så eg hadde både flaks og uflaks.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Fre Feb 27, 2009 8:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Uflaks ja, men det er nok en del av læreprosessen. Det blir vel stort sett mer og mer flytid etterhvert som en lærer. Hvis du synes det er kjipt å se et fly bli knust, så kan jeg trøste deg med at du ikke blir mer glad når Raptoren går i bakken :wink:

Lykke til videre :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Fre Feb 27, 2009 8:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det var jo synd... ikke kjekt å få så lite glede for pengene!!!! Det er lett å få flutter dersom kjerra har store ror og tykk vingeprofil. Jeg er alltid skeptisk nå jeg pryler rundt på full gass rett frem med 3D-fly :shock: Dersom du gjorde dette i stup, så....jajjajai!! Flyet tåler rett og slett ikke full gass og rett ned hehe :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Fre Feb 27, 2009 9:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
3-D fly skal IKKE flyges fort, hverken rett ned eller rett frem. De gangene det går bra er egentlig bare flaks, for de er som skapt for å få flutter ved høy hastighet. Jeg har mang en gang lurt på hvorfor det samme ikke skjer med Yalla sin Giant u-can-do. Det skyldes sikkert at det er for lite krutt i Kinamotoren :lol:

Utfordringen med et 3-D fly er å fly så sakte som mulig :idea:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Fre Feb 27, 2009 11:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jeg har mang en gang lurt på hvorfor det samme ikke skjer med Yalla sin Giant u-can-do. Det skyldes sikkert at det er for lite krutt i Kinamotoren :lol:

e du syyyyk man???? Den drar 12Kg static, og med et vekt /thrustforhold på ca 1:2 så er den vel noe av det kraftigste du har holdt i :!: Tipper den flyr fillene av alle dine 3D-fly!!! Til og med canopy'n ble blåst av på siste tur :lol: Her er det krutt!!!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Fre Feb 27, 2009 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Måtte bare sjekke om du var våken, he he he :lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Lør Feb 28, 2009 1:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
U-Can-Do blir til U-Couldn`t-Do :oops:
Hvis det er noen trøst så er du ikke den eneste som har gjort dette. Min Super Diablotin (sikkert et av de fineste og letteste 3-D fly som er laget og egentlig bygget for elektrodrift) ble griseflydd som en pylonracer med 91 fs motor. Den eksploderte i luften og det regnet balsa og betrekning i lang tid. Jeg ante den gang ikke hva 3-D var eller hvordan et slikt fly skulle flyges :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Lør Mar 07, 2009 7:17 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Kor denne krasjen gikk føre seg?

Kjip opplevelse :(
Smågruer meg forsatt til min jomfrutur med AT-40'en min. Aldri flydd noe annet enn elektrisk Cessna EP trainer, så er veldig spent.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Søn Mar 08, 2009 11:58 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
hiTmanhiT skrev:
Kor denne krasjen gikk føre seg?

Kjip opplevelse :(
Smågruer meg forsatt til min jomfrutur med AT-40'en min. Aldri flydd noe annet enn elektrisk Cessna EP trainer, så er veldig spent.



Det skjedde på øyrane. Du trenger ikke vere så veldig spennt på å fly AT-40en. Sikkert letter å fly den enn cessnaen. Men for all del, det er alltid nerver med ett nytt fly. Gi beskjed når du skal fly det, så kan eg vere med. Litt greit å ha med noen som har flydd glow motorer, med tanke på å få stillt inn motoren ordentleg. Ikke det at eg er blitt noe proff, men har nå lært litt!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Søn Mar 08, 2009 6:02 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Tagbart skrev:
hiTmanhiT skrev:
Kor denne krasjen gikk føre seg?

Kjip opplevelse :(
Smågruer meg forsatt til min jomfrutur med AT-40'en min. Aldri flydd noe annet enn elektrisk Cessna EP trainer, så er veldig spent.



Det skjedde på øyrane. Du trenger ikke vere så veldig spennt på å fly AT-40en. Sikkert letter å fly den enn cessnaen. Men for all del, det er alltid nerver med ett nytt fly. Gi beskjed når du skal fly det, så kan eg vere med. Litt greit å ha med noen som har flydd glow motorer, med tanke på å få stillt inn motoren ordentleg. Ikke det at eg er blitt noe proff, men har nå lært litt!!


Flotte greier. Er så skitnervøs for det atte. Må snart ta meg nokon rundar med Cessnaen for å øve inn litt, begynner å bli ei stund sida forrige flyging.
Korleis er forholda nede på Øyrane eigentlig? Kort nok gras til å ta av frå?

Berre litt småplukk igjen, så er eg klar for jomfrutur med AT-40'en. Skal gi beskjed når eg skal ned, hjelp hadde vert hyggeleg. :)

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Man Mar 09, 2009 12:03 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
hiTmanhiT skrev:
Tagbart skrev:
hiTmanhiT skrev:
Kor denne krasjen gikk føre seg?

Kjip opplevelse :(
Smågruer meg forsatt til min jomfrutur med AT-40'en min. Aldri flydd noe annet enn elektrisk Cessna EP trainer, så er veldig spent.



Det skjedde på øyrane. Du trenger ikke vere så veldig spennt på å fly AT-40en. Sikkert letter å fly den enn cessnaen. Men for all del, det er alltid nerver med ett nytt fly. Gi beskjed når du skal fly det, så kan eg vere med. Litt greit å ha med noen som har flydd glow motorer, med tanke på å få stillt inn motoren ordentleg. Ikke det at eg er blitt noe proff, men har nå lært litt!!


Flotte greier. Er så skitnervøs for det atte. Må snart ta meg nokon rundar med Cessnaen for å øve inn litt, begynner å bli ei stund sida forrige flyging.
Korleis er forholda nede på Øyrane eigentlig? Kort nok gras til å ta av frå?

Berre litt småplukk igjen, så er eg klar for jomfrutur med AT-40'en. Skal gi beskjed når eg skal ned, hjelp hadde vert hyggeleg. :)



Vi bruker *fysisk tull* bana som rullebane. Der er det passleg med gras heile året. Gi beskjed du når du er klar. Eg er nesten ferdig med den nye ucd'en. Men eg har jo ett heli og caroselen pluss en haug med ell fly, så eg skal nok ha ett fly klart eg og!!!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Man Mar 09, 2009 5:14 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Testa motoren i går for første gang(til tross for at eg kjøpte flyet i fjord i September), gjekk som ei klokke. Treng kun litt justering, og så må den vel kjørast inn 1 tank eller 2 før eg tar den i lufta.
Ellers må eg rette opp i nokre små konstruktsjonsfeil, bla litt for lang avstand på hengslene på balanseroret(noke eg har hørt kan få ganske fatale følger).

Så er eg klar for tur på Øyrane! :D

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Tir Mar 10, 2009 11:49 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
hiTmanhiT skrev:
Testa motoren i går for første gang(til tross for at eg kjøpte flyet i fjord i September), gjekk som ei klokke. Treng kun litt justering, og så må den vel kjørast inn 1 tank eller 2 før eg tar den i lufta.
Ellers må eg rette opp i nokre små konstruktsjonsfeil, bla litt for lang avstand på hengslene på balanseroret(noke eg har hørt kan få ganske fatale følger).

Så er eg klar for tur på Øyrane! :D



Dei gutta eg flyr med sier det er berre å kjøre inn motoren i lufta. Da får den jo også den kjølinga den skal ha!!! Det blir jo litt forskjell i fra bilmotorer. Eg har kjørt delevis inn en motor i lufta, og den går som en drøm. Lang avstand på hengslene kan vel kanskje gi "flutter". Berre nåke eg tenkte i farta.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Tir Mar 10, 2009 6:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hvilken motor er det snakk om her? Hvis man har justert nålene på forgasseren såpass at man vet at motoren ikke stopper utilsiktet så er det stort sett bare å fly i vei. Motoren bør være litt på den rike siden på forgasserinstillingene og det er greit å ta det litt rolig de første tankene, ihvertfall hvis det er en ringmotor og ikke en ABC motor

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: "FLUTTER" & NO MORE U-CAN-DO
InnleggSkrevet: Tir Mar 10, 2009 7:33 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Er snakk om en OS 46LA.
Merker eg trenger litt hjelp med å få stillt den inn ja, for den går med litt ujevn RPM.
Kan sikkert få hjelp med det nede på øyrane? :D

Angående hengslene, er det et mellomrom på kanskje 3mm, er dette alt for mye?
Virker som det er litt stress å få av CA-hengslene nå som de er limt fast.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC