For litt over en uke siden fikk jeg anledning til å fly på skaflestad, noe som gav veldig mersmak. Jeg har derfor fått fingern ut, og påbegynt bygging av min Tucano 60-size. Dette er en flott skalamodell fra Phoenix models, og den kommer med luftretracts og skalalegger inkludert i pakken. Fantastisk mye fly for pengene, i skrivende stund ligger modellen til en pris på 1598,- (for medlemmer av sunnfjord rc-klubb kommer denne på 1470,-). Et fly som har alt denne hardwaren inkludert i tillegg til et flott utseende må sies å være et fantastisk godt priset produkt. Til og med uten luftretracts og skalalegger hadde prisen vært grei
Ikveld har jeg begynt å lime litt hengsler, og der kom også første endringen i forhold til standard oppsett. Dette flyet er levert med de typiske filthengslene, og jeg har vært litt skeptisk til disse på enkelte tidligere modeller. Nå tror jeg kanskje at jeg har undervurdert dem litt, for de virker sterke. Isoporhengsler og den slags tull er noe helt annet. Men anyways, så har jeg bytta til hengsler fra Dubro, men jeg må si at når jeg studerer dem litt, så ser jeg at de kan like gjerne bli lettere ødelagt enn filthengsler? Hva er best av normale hengsler og filthengsler egentlig? Fordeler og ulemper? En filthengsel trekker inn mye av superlimen når den limes, kan dette føre til at hengselen blir sprøere? Samtidig så er en vanlig hengsel av plast, og det er jo mekanisk svakt også. Jeg er bare litt usikker på om det hadde noe for seg å bytte til vanlige hengsler på denne modellen. I tillegg til vanlig liming skal jeg uansett kjøre gjennom en tverrpinne i alle hengslene for å unngå at de dras ut hvis de løsner.
Jeg skal legge ut noen bilder etterhvert.