Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 10:37 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Maaaasse flaks på marka i dag
InnleggSkrevet: Lør Apr 04, 2009 7:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg forsøkte å nytte den nydelige dagen som best jeg kunne i dag og drog ned på marka i morges da skodda lettet. Fikk flydd 3 glimrende turer med Katana 70 med nymontert 91 firetakter.
Plutselig ble det motorstopp og glideflukten ned for å lande var temmelig ukontrollert og endte med knekt flykropp og skamferte vinger. Etter "landingen" merket jeg at alle servoer bare beveget seg bittelitt og meget rykkete og tenkte at det var best å sjekke over alle kontakter når jeg kom hjem.
Hjemme limte jeg sammen vraket og spjelket kroppen og gikk over kontakter og kabler og allt virket greit igjen. Rett ned på marka bar det for en ny omgang og straks etter takeoff ble det bråstpp igjen og flyet virket helt kål-ånst og nesten umulig å kontrollere. Jeg klarte såvidt å lande (meget rufsete) og da det stod på bakken var det nesten null utslag på alle servoer. Etter noen få stikkebevegelser sluttet alle servoer helt å bevege seg og først da la jeg merke til at voltspy`n blinket som besatt. Hmmmm.... kan 1700 mah pakken være tom for strøm alt?? jeg ladet den jo for ikke mer enn to-tre uker siden og har jo nesten ikke flydd på den tiden :lol:
Da jeg kom hjem målte jeg pakken til 5.4 v og det er totalt tomt på en 7.4 lipo og egentlig under hva laderne bruker å akseptere for å sette igang lading :shock: Jeg grøsser når jeg tenker på hvor utrolig høyt jeg flydde siste turen før det gikk galt og at jeg enda har flyet etter å ha tatt av TO!! ganger med skåltomt batteri er jo nesten et under. Tilfeldighetene gjorde at failsafen var innstillt på å kutte motoren når det ble kritisk med strøm istedenfor å gi full pinne. GRISEFLAKS i dag 8)
Jeg er blitt så vant med å ha strøm nok i massevis etter at jeg begynnte med lipo at jeg har blitt for slakk på å sjekke batteriet og det er sjelden jeg lader rett før jeg skal fly. Her må det skjerping til tydeligvis for hele flaksekvoten gikk nok med i dag :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Maaaasse flaks på marka i dag
InnleggSkrevet: Lør Apr 04, 2009 8:41 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Det var jammen godt det gikk som det gikk! Vi har hatt en kjempefin dag på øyrane i Førde! Eg var der fra kl 12 og var hjemme igjen kl 2000. Helt gåen i beina og ryggen. Ikke vant til å stå en hel dag!!!hehe

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Maaaasse flaks på marka i dag
InnleggSkrevet: Søn Apr 05, 2009 10:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Men vector, dagen din var no ikke helt forjeves heller da... jeg tok en tur ned på marka og demonsrterte tre tanker med flyving "påkanten" Vector fekk en innføring i high alpha knife edge i lav høyde, harrier inverted stationary flat spins i lav høyde etc... Håper dette gav han motovasjon til å fortsette :mrgreen: Selv om han fortsatt kommer utfor nybegynner-feil som "gleme å ladde", justere motor'n feil så den stoper etc... Bare stå på vector, jeg ser fremgang hver dag :lol: En dag klarer kansje du også å spinne flyet ditt inverted stationary 3 meter over marka 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Maaaasse flaks på marka i dag
InnleggSkrevet: Søn Apr 05, 2009 12:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Den overskriften jeg valgte på denne tråden er særdeles passend også på din "oppvisning" Det var utrolig spennende å være tilskuer når "Rusty airline" gikk på vingene etter en måned i skvalpesjø :lol: :lol:

Jeg var sikker på at du hadde vætet buksa di da du var på skikkelig sykkeltur et par-tre ganger :oops: Det var et par ut av kroppen opplevelser der som ikke akkurat kan kalles planlagt og kontrollerte, men jævlig artig å se på :lol: :lol: :lol:

Det var en viss en som bolset om at han nå kunne hovre med buken inn på simulator og jeg må si det var et vakkert skue da dette skulle fremføres live, he he he :lol: :lol: Utrolig estetisk og vakkert å se på, nesten som en velregissert ballett.... NOT!!!

Jeg tror vi begge hadde litt flaks den dagen, men for å ikke ha flydd på en måned så syntes jeg du klarte deg greit, her er det bare å stå på videre så vil nok nervene roe seg etterhvert.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Maaaasse flaks på marka i dag
InnleggSkrevet: Søn Apr 05, 2009 4:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Selv om han fortsatt kommer utfor nybegynner-feil som "gleme å ladde"


Denne er vel godt kjent hos deg også, er den ikke? :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Maaaasse flaks på marka i dag
InnleggSkrevet: Søn Apr 05, 2009 10:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg glemte ikke å ladde. Jeg bare feilberegnet hvor mye strøm som var igjen i pakka hehe.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC