Jeg forsøkte å nytte den nydelige dagen som best jeg kunne i dag og drog ned på marka i morges da skodda lettet. Fikk flydd 3 glimrende turer med Katana 70 med nymontert 91 firetakter.
Plutselig ble det motorstopp og glideflukten ned for å lande var temmelig ukontrollert og endte med knekt flykropp og skamferte vinger. Etter "landingen" merket jeg at alle servoer bare beveget seg bittelitt og meget rykkete og tenkte at det var best å sjekke over alle kontakter når jeg kom hjem.
Hjemme limte jeg sammen vraket og spjelket kroppen og gikk over kontakter og kabler og allt virket greit igjen. Rett ned på marka bar det for en ny omgang og straks etter takeoff ble det bråstpp igjen og flyet virket helt kål-ånst og nesten umulig å kontrollere. Jeg klarte såvidt å lande (meget rufsete) og da det stod på bakken var det nesten null utslag på alle servoer. Etter noen få stikkebevegelser sluttet alle servoer helt å bevege seg og først da la jeg merke til at voltspy`n blinket som besatt. Hmmmm.... kan 1700 mah pakken være tom for strøm alt?? jeg ladet den jo for ikke mer enn to-tre uker siden og har jo nesten ikke flydd på den tiden
Da jeg kom hjem målte jeg pakken til 5.4 v og det er totalt tomt på en 7.4 lipo og egentlig under hva laderne bruker å akseptere for å sette igang lading
Jeg grøsser når jeg tenker på hvor utrolig høyt jeg flydde siste turen før det gikk galt og at jeg enda har flyet etter å ha tatt av TO!! ganger med skåltomt batteri er jo nesten et under. Tilfeldighetene gjorde at failsafen var innstillt på å kutte motoren når det ble kritisk med strøm istedenfor å gi full pinne. GRISEFLAKS i dag
Jeg er blitt så vant med å ha strøm nok i massevis etter at jeg begynnte med lipo at jeg har blitt for slakk på å sjekke batteriet og det er sjelden jeg lader rett før jeg skal fly. Her må det skjerping til tydeligvis for hele flaksekvoten gikk nok med i dag