Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 10:36 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Søn Mai 10, 2009 1:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg og madammen begynt på overhalingen av T-rex 700 :mrgreen:

Helikopteret er plukket i biter, og madammen har hjulpet meg med rengjøring av delene. Det er jaggu ikke verst :D
Hele helikopteret ligger nå i deler oppi en tom eske som har inneholdt bleier, det eneste som mangler der er selve canopyen :mrgreen:

Vedlegg:
700.jpg
700.jpg [ 55.42 KiB | Vist 8700 ganger ]


Under demonteringen var det 3 skruer som satt litt for godt, så jeg må til med dremelen der. Har nok vært litt uforsiktig med locktiten. Fant ingen store feil ellers, og må si at helikopteret har holdt godt sammen. Når jeg begynner oppbyggingen igjen så skal elektronikken omplasseres litt, den har vært litt på halv åtte helt siden det ble bygget. Etterhvert som det har kommet nye ting på, så har liksom bare alle ledningene blitt surret oppå hverandre. På tide å gjøre ting skikkelig.

Vurderer å gå over motoren samtidig, men er litt usikker. Den har jo fungert greit, så da er det kanskje greiest å bare holde fingrene unna. En annen ting som skal gjøres er at alle innstillinger med tanke på pitch og kurver skal gjøres på nytt.

Nå skal jeg bare få bestilt noen nye smådeler, så begynner jeg på sammensettingen. Gleder meg :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Man Mai 11, 2009 12:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeg er igjen imponert over madammen din! Snillt gjort å hjelpe til =)
Tror du begynner å bli ganske hardcore på helikopter nå altså. Mye bygging og mekking :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Man Mai 11, 2009 12:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er nok ikke hardcore på heli enda, det blir for lite øving til det. Men når jeg først har anledning til å fly litt, så er det jo viktig at de er 100% :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Ons Jul 15, 2009 11:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg følger på denne tråden litt siden dette har litt med overhaling å gjøre. Nå blir nok T-rex 700 stående litt på hylla, for jeg må sanke inn noen kroner til ny motor. På tank nr.2 i steindalen (tank nr.1 hadde flott temperatur, og gikk fint) stoppet motoren i lufta, og det hørtes litt stygt ut akkurat når dette skjedde. Jeg kjente manuelt på motoren etter landing og kunne konstatere "klank-klank" ved forsiktig rotasjon :mrgreen:

Jeg åpnet baklokket idag, og det jeg hadde antatt hadde dessverre skjedd. Bilder følger:


Vedlegg:
YS91detalj.jpg
YS91detalj.jpg [ 53.5 KiB | Vist 8616 ganger ]
YS91.jpg
YS91.jpg [ 74.89 KiB | Vist 8616 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Jul 16, 2009 2:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ouch! Råde og blokk ødelagt i alle fall. Er vel ikke så mye brukande igjen da nei :P
Hva har skjedd? Trodde du hadde passet fint på denne motoren jeg.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Jul 16, 2009 3:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det der er bare nødt til å være en reklamasjon, det skal ikke være mulig å slite råden på en motor som er montert i et helikoper (materialfeil??) man kan fint klare det på en flymotor dersom man benytter altfor liten propell, men det er jo ikke mulig i et helikopter.

Er dette en YS eller OS?

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Jul 16, 2009 5:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Det der er bare nødt til å være en reklamasjon, det skal ikke være mulig å slite råden på en motor som er montert i et helikoper (materialfeil??) man kan fint klare det på en flymotor dersom man benytter altfor liten propell, men det er jo ikke mulig i et helikopter.

Er dette en YS eller OS?



Det er en YS. Sikkert at det ikke går an å bryte råden? Når driten går for full hyling i hover, og jeg plutselig drar stikka i full positiv vridning på bladene, er det da ikke en syk belastning ute å går?

En annen ting er at jeg har tidligere hatt en seriøs overoppheting av motoren (toppen forandret farge :mrgreen: ), og etter det ble stempelet skadet, og jeg byttet da foring, stempel og stempelring. Kan hende at råden da har fått seg en smell også?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Jul 16, 2009 7:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Full hyling og full positiv på stikka skal den fint tåle, bare å se på de heftigste videoene på Ytube med 3-D flyging, det er ikke et utbredt problem at råden stikker hull i blokka akkurat. Har den vært altfor varm på et tidspunkt kan mye rart skje, lite smøring som kan ha skadet råden og overopphetet og svekket den, og BANG! Nei, det er nok ikke så lett å reklamere på den når toppen har skiftet farge pga varme, he he :oops: Jeg trodde først at motoren var helt ny og på sin andre tank.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Jul 16, 2009 9:01 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Surt å miste en dyr grom-motor. :cry: Håper det gikk bra med nødlandingen uten andre skader på heliet.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Jul 16, 2009 10:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Full hyling og full positiv på stikka skal den fint tåle, bare å se på de heftigste videoene på Ytube med 3-D flyging, det er ikke et utbredt problem at råden stikker hull i blokka akkurat. Har den vært altfor varm på et tidspunkt kan mye rart skje, lite smøring som kan ha skadet råden og overopphetet og svekket den, og BANG! Nei, det er nok ikke så lett å reklamere på den når toppen har skiftet farge pga varme, he he :oops: Jeg trodde først at motoren var helt ny og på sin andre tank.


Hehe, jeg får sende den inn uten toppen :mrgreen:
Litt sprøtt egentlig. Toppen var rød-eloksert (eller hva det heter), og skiftet farge til brun hele området rundt pluggen :shock:
Er nok ikke så godt å si hva som har skjedd. Første gang motoren havarerte, så skjedde det på andre eller tredje tanken, jeg husker ikke helt. Fin temperatur på de første tankene, men motoren forandret lydkarakteristikk i lufta. Jeg landet, og motoren stoppet selv omtrent samtidig som jeg nådde bakken. Jeg kunne se på en meters avstand at det ulmet varme fra motoren, så jeg stakk ikke borti fingrene for å kjenne etter :mrgreen:

Neste gang jeg testet helikopteret igjen (på nesjane), så fungerte det litt til, men stoppet igjen. Da var en liten bit av stempelet borte, og det kunne se ut som at det hadde truffet en port. Da ble foring, stempel og stempelring byttet. Feilen var vel gjerne at jeg samtidig ikke byttet råden.

Jeg regner med at en uskadd råde klarer jobben og belastningen, men hvis den allerede er svekket, så er vel ikke slike belastninger verdens beste medisin akkurat :lol:

Tror ikke jeg har hatt mer enn 16 liter fuel på denne motoren. Blir kostbare minutter da, og den drikker ikke akkurat så lite heller :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Jul 16, 2009 10:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Surt å miste en dyr grom-motor. :cry: Håper det gikk bra med nødlandingen uten andre skader på heliet.


Landingene gikk bra, det ble faktisk 3 autorotasjoner på 4 tanker den dagen. 2 på T-rex 600 på samme tank, og den ene gangen på T-rex 700. Det er alt for mange på så få tanker, det er sikkert...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Jul 16, 2009 10:56 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Den fuelen du bruker.! er den med lavviskositetsolje.? (tok en titt i manualen til YS) -vet ikke om det har så mye og si men,?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Jul 16, 2009 11:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Den fuelen du bruker.! er den med lavviskositetsolje.? (tok en titt i manualen til YS) -vet ikke om det har så mye og si men,?


Mener den har det ja. Det er Byron helifuel med 30% nitro/24% olje. Hmmm......skulle ikke tro at dette var en dum fuel til denne motoren, men kan jo aldri være sikker :D

De har forøvrig kommet med en ny type som jeg vil teste etterhvert. Den heter Rotorage, men først skal jeg bruke opp det jeg har stående :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Fre Jul 17, 2009 9:51 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Har ikke motorene det bedre med litt lavere nitroinnhold i fuelen.?, jeg inbiller meg at det blir mye mer slitasje på motordelene og at ting ryker fortere med såpass høy nitro.
Er det mye effektforskjell med 30 kontra 20%..??

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Fre Jul 17, 2009 9:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har bestemt meg for å kjøpe Align sin versjon av en O.S. 91, men det må vente littegrann. Koster noen kroner å havarere en slik motor dessverre, det er ikke bare å svippe innom hobbybutikken og svi av 3 lapper på ny motor sånn helt uten videre :mrgreen:

Jeg kommer til å ta innkjøringa med samme fuel som jeg har brukt før, Byron 30/24. Etterhvert skal jeg gå over til å prøve Byron Rotorage 30/20, selv om denne koster litt mer. Jeg får ikke flydd dette så ofte til at jeg bryr meg om prisforskjellen :|

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC