Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 6:34 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Fre Jul 17, 2009 10:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Har ikke motorene det bedre med litt lavere nitroinnhold i fuelen.?, jeg inbiller meg at det blir mye mer slitasje på motordelene og at ting ryker fortere med såpass høy nitro.
Er det mye effektforskjell med 30 kontra 20%..??


Det stemmer kanskje, men jeg tror ikke det er tilfelle at denne motoren røk av slitasje. Jeg gidder ikke bruke mye spenn på et heftig oppsett, for så å kutte ned effekten på fuelen. T-rex 700 skal ha heftig fuel, basta bom! :mrgreen:

Hadde jeg hatt en skalamodell av et fly eller heli som bare skal tøffe rundt omkring, så hadde nok valget vært noe annet. Jeg har også kjørt 33% nitro på bilene mine siden jeg åpna butikken, og vil ikke si at jeg ødelegger noe mer enn de som bruker 15 eller 20% nitro. Så lenge det er kvalitetsfuel, så går det nok bra, tror jeg iallefall :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Fre Jul 17, 2009 11:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det er en myte at mye nitro ødelegger motorer pga mer varme. Det nitro gjør er å tilføre mer O2 inn i brennkammeret og gjør det dermed mulig å brenne mer fuel og frigjøre mer power (ren nitro brenner dårlig og har høyere flammepunkt enn ren metanol). Man kan ved bruk av høy nitro kjøre rikere enn med lavere nitro UTEN å miste power :shock: Altså går motoren rikere og kaldere med samme power. Dersom man tyner absolutt max ut av motoren med høy nitro klarer man å brenne mer fuel og produserer mer varme og da KAN man kanskje overskride motorens toleransegrense. Så lenge man er bra justret og har en littegrann rik blanding så er nitro bare av det gode.

På biler er det mange som kjører med høyere temp på 15% enn på 30% nettopp fordi de tyner blandingen på nåla max for å bli fornøyd med power`n på 15% istedenfor å kjøre littegrann rikt på 30% (eller mer)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Lør Jul 18, 2009 5:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Enig i dette ja. Nitro'n kjøler jo godt den, så det er vel bare å kjøre på. Faren blir vel heller når en begynner å tyne oljeblandinga i fuelen?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Des 10, 2009 7:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har du funnet ut hvorfor dette skjedde med YS'n? Grunnen til at jeg spør er at det er flere tilfeller på RR om feil på YS motorer. Ser ut som det er ganske mange havari som kan skyldes fabrikasjonsfeil. Jeg har ingen tro på at en leanrun som du har hatt kan være årsaken til at en får havari på veivlager på noen 2-takt motorer, uansett fuel som har vært brukt.

Her er en stakkar som har fått en dårlig veiv:
http://rc.runryder.com/helicopter/t557183p1/

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Overhaling av T-rex 700
InnleggSkrevet: Tor Des 10, 2009 9:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Se på båtgutta, de kjører helst 60% nitro og ingen motor i verden blir tynet hardere enn båtmotorene. Det er ikke ofte de opplever havari så som delebrudd og annen elendighet.

På det store forumet maser folk stadig om at ASP motorer er laget for det europeiske marked hvor nitro er dyrt, og derfor er disse motorene høykomprimert og ment for lav nitro og tolererer ikke mer enn max 10-15%
Jeg har selvsagt testet dette gjentatte ganger med alle ASP jeg har fått kloa i og de elsker nitro, jo mer jo bedre. Der er to unntak som jeg har erfart og det er .30 fs og .91 totakt som ikke trivdes med mer enn max 15%.
Min ASP .36 XLS blir nå tvangsforet med 45% i båten og det funker bra det 8)

Jeg kjenner en kar som er ytterst forsiktig med sine motorer og som kun kjører straight (0%) og full castor (18-20%) og ikke tyner motorene sine nevneverdig. Likevel tok hans LA .40 kvelden på marka i fjor. Nei, gi dem pryl og mye nitro og la dem jobbe for føden, da liker de seg best :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC