Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 10:52 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 10:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Her er himmelriket hvis man ønsker å ta den helt ut. For maximum speed må man ha noe herfra: http://www.jettengineering.com/

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 12:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Når jeg studerer ytelsen på den Rossi'n som står i Barbera'n, tviler jeg på at den oppnår noe over 120 mph. Sundowner'n som Jett reklamerer for klarer 134 mph med en motor som yter 18000 RPM på en APC 10x6! Det er jo nesten dobbelt så mye krefter som Rossi'n i Barbera yter :?:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 12:26 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
"Mike" i RCU tråden bekrefter nå at gps målingen stemmer i forhold til denne doppler greia. :roll:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Når jeg studerer ytelsen på den Rossi'n som står i Barbera'n, tviler jeg på at den oppnår noe over 120 mph. Sundowner'n som Jett reklamerer for klarer 134 mph med en motor som yter 18000 RPM på en APC 10x6! Det er jo nesten dobbelt så mye krefter som Rossi'n i Barbera yter :?:


120mph, det er vel 215-220 km/t? Ikke for å sammenligne, siden modellene har forskjellig utstyr, men Sundowner'n til Jonny ble vel målt til 193km/t? Så akkurat det virker vel ikke så veldig ureelt? Og når en sammenligner Sundowner og Barbera Jean, så er det vel ikke tvil om at Barbera Jean har potensiale til å gå fortere? Hva er egentlig turtallet på Rossi'n i Barbera Jean da?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 12:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
"Mike" i RCU tråden bekrefter nå at gps målingen stemmer i forhold til denne doppler greia. :roll:


Så hvis dopplermålingen er bra nøyaktig, så stemmer GPS'n? Hva er dopplermålingens feilmargin da?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 12:52 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Hva er dopplermålingens feilmargin da?

Du får spørre på rcu, jeg har iallefall ikke peiling.. :|

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 5:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
De to siste postene på tråden på RCU summerer det greit opp. Ett eller annet er muffens her, sannsynligvis er ikke propellen korrekt i henhold til hva den er oppgitt til å være og gir derfor høyere fart enn den burde. Når dopplermålingene stemmer med GPS`n så er det nok korrekt likevel.
Det der er en rask m.therf.cker :lol: Men opphentingen er i gang, I`ll be back :twisted:


Hmmmm...lurer på om det går an å bruke skoskjei og skvise inn en trimmet ASP 52 med en 9x8 (den gjør ca 17 000 rpm) i den lille snuten på det flyet jeg har bestillt, åhhhh håper de er kjappe med å levere :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 6:02 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
vector 250 skrev:
flyet jeg har bestillt

Hvordan skal du montere gps i dette flyet.?, du må vel nesten ha det for å være helt sikker på målingene.. :mrgreen: (bil gps selvfølgelig) :lol:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 6:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Næææ, tror ikke det blir montert noe som helst mer i dette lille flyet, det blir for lite plass og tungt nok som det er. Jeg tar det på feelingen :lol:
Hvis jeg klarer å fly side om side, eller fortere enn barberte Jenny så vet vi jo omtrent hva det er i km/t

Den teorien om at propellen egentlig har mer pitch enn oppgitt forklarer også hvorfor Rossien kun klarer 1.19 hk (13400 på 10-8) som ikke er altfor sprekt. Men hvis den reelle pitchen er høyere så blir også effekten høyere og også pitchspeed`n og det forklarer jo det meste i denne sammenheng :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 6:47 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Skal sjekke litt mer ang. propellene som ble brukt.
Min foreløbige konklusjon er at kanskje generelt sett så går disse modellfly/heliene fortere enn vi først hadde trodd.
Jeg er temmelig overbevist om at en helt normal trainer går godt over 100 km/t.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 8:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Skal sjekke litt mer ang. propellene som ble brukt.
Min foreløbige konklusjon er at kanskje generelt sett så går disse modellfly/heliene fortere enn vi først hadde trodd.
Jeg er temmelig overbevist om at en helt normal trainer går godt over 100 km/t.


Nå er det bare et par år siden jeg rota meg borti fly og helikopter for første gang, og all min tid innen hobbyen tidligere har gått til bil og båt. Så bil er det beste jeg selv kan sammenligne med. Når jeg flyr i steindalen står jeg også litt i høyden, og passerer meg selv ofte i øyehøyde. Jeg har hatt noen trainere i lufta der inne, og synes at de har gått fortere under landing enn hva en god del biler presterer på full gass :mrgreen:

Når jeg har hatt full spiker på egne trainere så synes jeg virkelig at de har vært over 100 km/t, så jeg støtter den påstanden. Jeg har vært mye på dragrace, og en får et visst inntrykk av fart etterhvert, men selvfølgelig kan en bli lurt av størrelser. En må rett og slett ikke la seg påvirke av motorlyd eller størrelse, men heller selve bevegelsen på det flyvende objektet. En annen ting er rett og slett hvordan en selv må vri seg for å følge med...

Men skal en da gå ut fra at målingene på Yak'n stemmer, til tross for den store feilvisningen?

Og Vector, hva sier regnestykket ditt om vinga di? Skulle hatt en superlett GPS på den, bare for å sammenligne :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 10:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Min pitchspeed er på ca 217 km/t og trekker jeg ifra for slipp og drag så vil jeg tro at jeg havner på rundt 170-180 km/t, iallefall i stup (dette er et guesstimat og kan være høyere siden de lærde påstår at man kan overskride pitchspeed med ca 10% i stup i enkelte fly). Jeg har herjet en del i mitt nye nabolag for å vise naboene hvor skapet skal stå og når jeg flyr opp igjen til der hvor jeg bodde før og drar på for fullt nedover langs ås siden igjen så går det rimelig bra unna, og det skingrer og skriker slik at folk kommer ut for å se hva som foregår, he he.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 11:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Min pitchspeed er på ca 217 km/t og trekker jeg ifra for slipp og drag så vil jeg tro at jeg havner på rundt 170-180 km/t, iallefall i stup (dette er et guesstimat og kan være høyere siden de lærde påstår at man kan overskride pitchspeed med ca 10% i stup i enkelte fly). Jeg har herjet en del i mitt nye nabolag for å vise naboene hvor skapet skal stå og når jeg flyr opp igjen til der hvor jeg bodde før og drar på for fullt nedover langs ås siden igjen så går det rimelig bra unna, og det skingrer og skriker slik at folk kommer ut for å se hva som foregår, he he.


De få gangene jeg har sett den vingen gå for full peis, så skulle jeg trodd at du hadde passert 200km/t
Hadde vært kjekt å fått en reell måling på vinga også...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 11:59 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Men skal en da gå ut fra at målingene på Yak'n stemmer, til tross for den store feilvisningen?

Jeg begynner vel etterhvert å tro det ja, hvorfor skulle ikke det være rett dersom det viser seg at målingene på de andre flyene og raptoren er rette.?
Dersom det er feil, så er det feil på alle sammen etter min mening.

Det er ikke slik at jeg vil at denne yaken min skal gå fortest mulig, det er forsåhvidt uinterresant, men det er kjekt å vite. Jeg regner med at dere også er dritt lei av disse spørsmålene om hvor fort det går og hvor langt radioen rekker osv.
Omtrent annenhver person som stopper der inne på stripa kommer med disse spørsmålene der.

Jeg satte på en ny propell på yaken i helga med samme dimensjon og pitch som den jeg hadde fra før, men et annet merke. Jeg har lakkert den litt spesielt slik at overflata ble litt "ru" for å kalle det det. Denne propellen var en stor skuffelse, om det er lakkeringa som gjør det vet jeg ikke, men det er utvilsomt store forskjeller ute og går selv om dimensjonene er de samme.

Vector.! et lite spørsmål..Hvilken dia/pitch må til for å oppnå 180km/t med 9hk og 8500 rpm, med den kalkulatoren..?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Ons Jun 03, 2009 2:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
stressballen skrev:
Jeg regner med at dere også er dritt lei av disse spørsmålene om hvor fort det går og hvor langt radioen rekker osv.
Omtrent annenhver person som stopper der inne på stripa kommer med disse spørsmålene der.


Hva tror du jeg stort sett hører i en butikk hvor jeg selger biler, fly, båter, helikopter, radiostyringer og ubåter? :lol:
Hvor langt, hvor høyt, hvor dypt, hvor lenge, hvor fort, og til slutt, hvor mye :lol: :lol:

Jeg er også interessert i å vite hvor fort sakene går, men fremfor alt må det komme frem riktige opplysninger. Jeg tror også at GPS'n viste rett i dette tilfellet, men blir en noensinne helt sikker når det er så mye frem og tilbake?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC