Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 6:01 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: NESTEN kræsj...
InnleggSkrevet: Fre Jun 05, 2009 8:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vi har besøk av noen venner nå i helgen, og tok turen til nesjane for å fly litt helikopter. Jeg har sagt til meg selv at jeg ikke skulle lande eller lette fra grusen, så vi fant et passende sted å ta av fra. Det var litt vind, og litt uvant å fly der siden det har skjedd så mange forandringer. Neste gang skal jeg lete litt for å se om det finnes bedre steder å lette/lande helikopter fra der inne. Uansett, jeg begynte med T-rex 600N, og tok det forholdsvis forsiktig for å ikke ta unødvendige risker. Det gjenstår enda litt justering for at motoren fungerer optimalt, så jeg får ta det neste gang :)

Men så var det T-rex 700 sin tur. Det startet fint, og gikk greit til tross for feit blanding. Skal justere motoren etterhvert, men det får bli en gang jeg har bedre tid. Jeg herjet en del med det, og begynner å føle meg frem på hvordan jeg skal gjøre tic-tocs. Men på slutten av tanken fikk jeg en liten overraskelse. Motoren stoppet i luften, og da begynte moroa. Det tok faktisk noen sekunder før jeg fattet at den hadde stoppet, og det andre problemet var at det har skjedd store endringer der inne, og det skapte en del utfordringer med tanke på hvor jeg skulle lande. Først gjaldt det å stabilisere helikopteret og få flydd det mot en åpning på selve grustaket, så gjaldt det å få det fort ned før kreftene i bladene var brukt opp. Jeg måtte i tillegg springe litt for å få helikopteret inn i synsfeltet. Når det gjensto omtrent en halvmeter, så var det ikke mer krefter igjen, så det ble en litt hard landing. Når jeg kom frem til helikopteret så sto bladene på halv åtte, men hadde tilsynelatende ingen skade. Understellet var knekt på 1 sted, så det var i siste liten, og dette er virkelig noe som kan kalles dead stick landing. Sannsynligvis er grunnen at fuelklunken hadde plassert seg i et hjørne vendt framover på helikopteret, og dette skjedde helt i slutten av tanken. Så fueltilførselen ble nok mest sannsynlig hindret. Jeg gav meg selv et klapp på skuldra, for dette var en utfordring som kunne gått skikkelig galt. Jeg har ikke sett skikkelig over helikopteret enda, men alt i alt gikk det veldig bra :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC