Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 9:26 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 101 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Man Jun 08, 2009 11:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg driver nå og forbereder alle komponenter som skal inngå i disse to speed-prosjektene mine. Jeg var inne på Tower nettopp og bestillte flere propeller, så nå har jeg to pakker derfra med masse spennende highspeed propeller. Pipe til 36 motoren kommer fra England så det blir spennende å se hvordan den reagerer på det.
Jeg var i hobbyrommet og mekket litt mer på den grisetrimmede 52 motoren og fikk montert en 120 forgasser på 11mm på den (denne motoren består nå av komponenter fra Tower 46, ASP XL 120 AR, OS Hyper 50 og selvsagt er det noe også fra den originale ASP XLS 52`n :lol: ). Hele stasen er montert i testbenk og så fort jeg får inn alle propellene skal det testes ut masse propeller og div forskjellige fueltyper. Det skal bli morro å se om motoren klarer 19-20 000 rpm og om den henger ihop da. Jeg har en splitter ny en i eske i reserve i tilfelle jeg blåser den til helsike under testingen :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Tir Jun 09, 2009 12:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Håper du bruker vernebriller under testingen :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Tir Jun 09, 2009 4:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, vernebriller og susp må til for å berge det som betyr noe hvis det rakner helt :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Tir Jun 09, 2009 10:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Tittel'n på tråden er meget treffende "Håper dette vil gå meget fort". Håpe gjør jo dei fleste som ikke vet hva dei styrer med heheh. Tips: Jeg kan komme nedom med motor'n min slik at du kan se hvordan det skal gjøres :lol: for å være helt sikker på at du ikke gjør noen feil, linker jeg til et blide :

http://site.sunnfjordrc.no/index.php?op ... 53#ponyimg

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jun 10, 2009 7:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ha ha ha :lol: du har jo ikke engang knifeedge på con rod`d, he he he :lol: :lol: Det har jeg :wink:
Som alltid er du et skritt bak, litt morsomt at det er du selv som dokumenterer det, til og med med bilde for å fjerne enhver tvil om at du stadig ligger bakerst i løypa :lol: :lol: 8)

Motortuner wannabe :lol: :lol: :lol:

Jeg drog nettopp min til 16100 rpm på en 11" prop, hva har du gjort? :twisted:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jun 10, 2009 8:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hahah der har du jo allerede røpet at motor'n din er "over the peak" på effektkurva!!! Jeg har jo samme effekten på allerede 10300 RPM på en APC 14x6!!!!! Det jeg klarer på 10300 RPM er det samme som du må opp i 16100 for å klare :P

Jeg skal gi deg et tips: bytt til en O.S hyper-veiv slik jeg har gjort! 8)

P.S "knifing av conrod" re jo det samme som å be om at den brekker på mine high power take out maskiner......

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jun 10, 2009 9:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
He he he, du kommer dragende med den der 10300 rpm på 14-6 målingen igjen :lol: Har hørt den pipa før. La oss få litt harde fakta på bordet: 10300 rpm på 14-6 tilsvarer en SLAKK 91 firetakter :lol: Min 91 firetakter yter 10800 rpm på en 14-6 :wink: Dette er greit i et 3-D fly, men totalt ubrukelig i et speedfly, likevel er det den samme målingen du kommer dragende med gang etter gang til tross for at det her dreier seg utelukkende om speed :lol: :lol: Ta nå og drit i den 14-6`n og hiv på en liten speed propell og se hva du kommer opp med, istedenfor å bare prate om det :wink: Mens du prater og prater :roll: driver jeg og utfører real world tester :wink:

10300 rpm på 14-6 APC= 1.63 hk :lol: :lol:

Jeg har hatt 13500 på APC 13-6 og det er 1.88 hk :wink:

Hvem var det sin motor som yter mest sa du?? :wink:

Men dette er egentlig uinteressant, for nå dreier det seg om 8-8, 8-10, 8.5-7.5N, 8.7-7.8N (ja, det stemmer dette er propeller du ikke engang har hørt om, nå ligger du mange skritt bak, he he heeeee :lol: )

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Tor Jun 11, 2009 8:31 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jun 10, 2009 11:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, der ble det endelig stille fra den kanten og slutt på usaklige målinger på 3-D propeller :lol:

I morra blir det ny test med 10-6 som foreløpig er den minste propellen jeg har, i påvente av alle de nye mindre propellene.

Jeg har også hatt full overhaling av regulatoren på min YS 63 og det blir testing med APC 13-6 på den også i morra 8)

Hvis også denne fliser Yalla sin tilsvarende motor kommer jeg til å le meg ihjel :lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jun 10, 2009 11:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Nå er min blodtrimmede ASP Hyper 52 kommet i benk. Blir testet i morra. Jeg har sett på en Hawk 12x4. YS 63 klarer akkurat 13000 RPM på denne propellen på 30/23. Det tilsvarer akkurat 1,63 HK. Så får vi se hva ASP'n klarer på denne propellen. Jeg har ikke mindre propper, så jeg må nok bestille noe her..

bare jeg klarer mer enn 13600 RPM på denne propellen ,så har jeg noe som er blodigere enn vector 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Tor Jun 11, 2009 12:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jepp dette gikk jo som forventet, kansje en del bedre :lol: Jeg klarte 13800 RPM på en Hawk 12x4, noe som tilsv formidable 1,92HK

Dette på bare 15% nitro. Hva skjer når jeg mater inn 30% vet jeg ikke men det blir nok en del høyere 8)

Dersom dette ble mye teknisk vector, så betyr det at motor'n min banker gørra ut av potta di :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Tor Jun 11, 2009 7:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Dette er bare en ønsketenkning, for den Hawk propellen finnes ikke i prop/ thrust kalkulatoren, så her har du vært frempå og gjettet litt, og selvsagt ikke vært beskjeden heller :lol: :lol: . Nok en gang er dette bare vage ønsketenkninger og nok en gang en 3-D propell :roll: , dette handler altså om speed :lol: (håper jeg slipper å gjenta dette flere ganger :mrgreen: )

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Tor Jun 11, 2009 8:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg fikk tunedpipa til min 36 motor i dag så nå begynner det å bli mye som skal testes. Får ta helgen til bruk og håpe at det blir ok vær til å stå ute i hagen og pryle motorer på høye turtall (her snakker vi IKKE om 3-D propeller og moderate/sedate turtall :wink: )

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Fre Jun 12, 2009 11:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Fikk testet APC 10-6 på ASP 52 i dag og den snurret 16000 rpm i minuttet. Jeg hadde egentlig håpet på mer, men med tanke på at klodens sprekeste 50 motor (Dubb Jett) er oppgittt til å klare 17000 rpm på samme propellen så er det ikke så ille likevel for en billig Kinamotor 8)

Fikk også kjørt min nyoverhalte YS 63 som jeg kjøpte rimelig fra Canada som brukt/defekt og den gikk som en kule og ga samme ytelse eller faktisk litt mer enn Yalla sin nyere S utgave. Jeg så 11000 rpm på APC 13-6 og det er jævlig bra. (Yalla har aldri sett 11K på sin, muuuaahahhahahaaaahhahhaha :twisted: )

I morra blir det en del testkjøring av MVVS 49 med minipipe for å se om den kan hamle opp med den trimmede ASP motoren :?:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Lør Jun 13, 2009 3:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Jepp dette gikk jo som forventet, kansje en del bedre :lol: Jeg klarte 13800 RPM på en Hawk 12x4, noe som tilsv formidable 1,92HK

Dette på bare 15% nitro. Hva skjer når jeg mater inn 30% vet jeg ikke men det blir nok en del høyere 8)

Dersom dette ble mye teknisk vector, så betyr det at motor'n min banker gørra ut av potta di :mrgreen:



Jeg begynner med å le: heeehhehehehehiiihihihhheheheheemuuuaahahahaaahhhaa :lol: :lol:

Du er ikke den eneste som har Hawk 12-4 og jeg tok og heiv på en slik bare for å få en nøyaktig sammenligning med deg siden du bare klamrer deg til 3-D propeller.

Hold deg fast: jeg fikk 14200 rpm :twisted: Dette kan jeg bevise, for det kan gjentas hele dagen lang, bare å komme nedom og se selv.

Da er det vel rimelig å anta at siden du påstår at din yter 1.92 hk ved puslete 13800 rpm så gir nok min kongemotor 0.4-0.5 hk mer enn din siden jeg med letthet oppnår 14200 rpm på samme sleiva.

Jeg havner da på sånn ca 2.4 hk 8)

(Jeg har nok ikke røpet alle triksene til deg :wink: )

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Lør Jun 13, 2009 5:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
MVVS 49 ble forkastet i dag da den bare klarer 14500 rpm på APC 11-4 og ligger da 1500 rpm bak ASP`n. MVVS`n er knallbra i 3-D fly og har en utrolig kjapp og ren akselerasjon, så den skal få fortsette i slike fly istedenfor speedfly

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 101 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC