Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 10:28 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 101 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Fre Jun 26, 2009 11:17 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
vector 250 skrev:
to typer silikon

Har du prøvd Tec 7 .??

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Lør Jun 27, 2009 12:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Næh, låselim duger nok ikke. Det er ikke bolter jeg må lime fast, men selve forgasseren, dvs alt som stikker ned i hullet der forgasseren sitter


Greit nok, men kanskje du leste innlegget litt for fort. Jeg snakket ikke om låselim beregnet for bolter. Limen jeg snakker ble eksempelvis brukt for å holde clutchen på båten til Håvard. Der står clutchen på en konet aksel, og blir bare holdt på plass med en skrue. Skruen løsnet hele tiden til tross for låselim beregnet for skruer, men med låselim på selve aksel-konen i tillegg har den holdt seg på plass. Det er en 26cc bensinmotor, så noe holder den iallefall. Lignende låselim bruker jeg på enveislagerene (litt låselim blir påført før lageret trykkes inn i ei hylse) som sitter i fuelhelikopterene mine, og det sitter iallefall som f***. Altså ikke låselim for skruer, men mer for press-forbindelser lignende en forgasser som stikkes ned i et hull. Blir kanskje for stor klaring, men personlig tror jeg det hadde gått, med mindre du har dremlet uten hemninger.

Men selvfølgelig, det er jo ikke sikkert det går. Er jo en viss mulighet for at jeg ikke skjønner hva du mener også :mrgreen: Men hvis alt annet ikke funker så kan rett type låselim kanskje overraske deg :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Lør Jun 27, 2009 12:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
vector 250 skrev:
to typer silikon

Har du prøvd Tec 7 .??


Den er fin, men trenger vel 24 timer før en begynner å teste. Det gjør nok det meste annet også, så en dose tålmodighet er nok nødvendig :D
Vanlig 2-komponent lim hadde jeg ikke giddet å prøvd til dette formålet, men hadde sikkert gjort en test med en lim som heter Stabilit Express. Det er en jævla god 2-komponent lim som kanskje hadde klart denne jobben. Fester godt der andre limer gir etter.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Lør Jun 27, 2009 12:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg vil også si at jeg bruker låselim som eksospakning på de fleste motorene mine som normalt bruker pakning mellom motor og eksos, også på Hyper 50 mot Align potte i T-rex 600. Funker som gull, og er mye bedre enn pakning :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Lør Jun 27, 2009 12:47 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Det er vel generelt vanskelig å lime aluminium p.g.a oksydlaget. Det må evt. slipes bort, da har en kun noen få minutter til å påføre lim, før det begynner å danne seg nytt oksydlag.
Tec 7 (eller sikaflex) er jo elastisk så det sprekker iallefall ikke. Bakdelen med disse er helt klart herdetiden.
Det låselimet er sikkert veldig bra men jeg kjenner ikke til det.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Lør Jun 27, 2009 9:45 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Locktite 603, den sitter! Hvis ikke den sitter så er neste steg Rotabound eller kjemisk metall; men da kommer den neppe opp igjen!

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Lør Jun 27, 2009 10:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Næh, låselim duger nok ikke. Det er ikke bolter jeg må lime fast, men selve forgasseren, dvs alt som stikker ned i hullet der forgasseren sitter. En 120 forgasser passer selvsagt ikke og derfor måtte det freses og slipes en del og det ble lite gods til overs for å få den nedi, samt at det ble litt rommt og tre typer epoksy samt to typer silikon klarer ikke å holde på forgasseren mer enn et par tanker med testing. Skitt la gå, jeg har satt på plass igjen original gasseren igjen, den sitter iallefall på plass og gir greit med effekt også.


Forstår at dette fort kan bli en frustrasjon blant folk som ikke har så mye erfaring med denne type modifiseringer. Jeg har freset og limt min forgasser på min hybridmotor. Den har nå gått et par kanner fuel på 17-19000 RPM i heli'n. :mrgreen:

Så jeg skal prøve å forklare folk som er nye i "gamet" hvordan dette skal gjøres:
Forgassern og blokka må freses slik at en har en trang pasning. Ikke konisk. Deretter må en lime. Jeg hab brukt KUN Araldite, dette har nå hold i over et år og mange liter fuel på turtall over 17000 RPM! 8)

Glem kraftig lim. her må en være fin på labben med MYYYE presis fresing med dremel :lol:

Dersom vector trenger mer support (jeg har allerede lånt han en spesial tuned pipe og moddet header) så er det bare å sende PM :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Lør Jun 27, 2009 3:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
ha ha ha, tullemannen :lol:
Den der hyperforgasseren som du har er jo bitteliten i forhold til den jeg holder på med :roll: Dessuten så er det maaange år siden jeg puttet en Hyper forgasser på min 91 motor og den sitter som støpt (det er jo enkelt med slike små forgassere), det var vel egentlig her du snappet opp dette trikset så det er ingen grunn til å briske seg og late som om det var du som oppfant kruttet :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Søn Jun 28, 2009 12:47 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Hehehehehhee!!!! Eg kan le meg ihel av dere to!!!!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Søn Jun 28, 2009 7:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
I dag var jeg jævlig nærme å havne i en potensiellt meget farlig og ødeleggende situasjon. Jeg drev og testet 52 motoren på APC 8x8. Den målte 18500 rpm på Towerpotta og etter litt saging så kom jeg opp i 19200 rpm med pipa til Yalla. Jeg drev og skrudde på nåla ut og inn mens driten gikk på full gnu for å finne ytterpunktene på innstilling av nåla. Plutselig var den for mager eller rik, husker ikke helt hvilken ende av skalaen jeg var på, men da stoppet motoren ganske tvert og jeg la merke til en hvit stripe som gikk tvers over det ene propellbladet nesten helt inne ved huben. Jeg tok tak med to fingrer og nærmest plukket bladet av :shock: :shock:
Fytti .elvete hvis ikke motoren tilfeldigvis hadde stoppet akkurat i det øyeblikket den gjorde.... Det er nesten helt utrolig flaks/sammentreff, for hadde motoren gått på 19 000+ rpm i ett hundredels sekund mer så hadde bladet føket som en kniv gjennom luften og resten av propellen (som da ville vært noe ut av balanse :roll: )hadde sikkert destruert motoren og også hånden min som hadde grep rundt dysenåla 2 cm fra propellen.
Jeg sjekket opp max turtall for normale APC propeller og det er 190 000 delt på diameter i tommer. I dette tilfellet 190 000:8=23750 rpm, så egentlig var jeg godt innenfor hva den burde tåle. På et tidspunkt var skruene som holdt motoren fast litt løse og da vibrerte det litt før jeg fikk dradd dem til igjen, det er muligens det som har forårsaket dette bruddet selv om det ikke var så mye det vibrerte. Muligens kan det bare ha vært en mandagspropell, who knows? Jeg tenker at det muligens er best å holde seg til pylon serien fra APC fra nå av siden de er ratet til 225 000: diameter, altså her 225 000:8=28125 rpm. Da har jeg 5000 rpm ekstra i sikkerhetsmargin.
Med tanke på unloading i lufta så hadde den propellen som gikk i stykker helt sikkert overskredet rpm limiten og hadde vel eksplodert og ristet i filler flyet på første turen.
Hva sier så dette meg? Jo, at jeg er på rett vei og motoren yter som rakkeren siden den begynner å kreve temmelig extreme propeller for å ikke pulverisere dem in flight :wink: :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Søn Jun 28, 2009 7:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Hva sier så dette meg? Jo, at jeg er på rett vei og motoren yter som rakkeren siden den begynner å kreve temmelig extreme propeller for å ikke pulverisere dem in flight :wink: :mrgreen:

Alltid kjekt å kunne låne deg utstyr som bringer motorene dine til et høyere nivå :P Bare si fra, så kan jeg si deg noen stalltips hvordan tune pipa 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Søn Jun 28, 2009 7:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Når jeg lånte deg pipa, så glemte jeg å si at det er en overhengende fare for detonasjon (tidlig tenning) pga overladding av motor'n. Dette er jo et kjendt fenomen, som gir ekstrem belastning på motorfeste og propell :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Søn Jun 28, 2009 8:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
åhhhåhåhåhååååhåhåhåhååhehehheheheeeihhhiihhihiiii :lol: Jeg må le, jeg har jo allerede måttet korte inn header`n med nesten 10 cm fra den åndssvake lengden som du drev og tøyset med :wink:

Det blir nok pipe på denne også, men det var kjekt med en direkte sammenligning mot Towerpotta. Det skillte ikke mer enn 700 rpm og på normale potter er ofte forskjellen rundt 1500 rpm. I tillegg til mer effekt så er også pipe mer sleek og vil gi lavere luftmotstand. Magnumen er jo tillaget for pipe så alt annet vil jo være blasfemi. Jeg får vel bare bestille meg ei pipe dersom du trenger tilbake denne med det første.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Søn Jun 28, 2009 8:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Når jeg lånte deg pipa, så glemte jeg å si at det er en overhengende fare for detonasjon (tidlig tenning) pga overladding av motor'n. Dette er jo et kjendt fenomen, som gir ekstrem belastning på motorfeste og propell :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:



Dette vet vel alle, det ligger jo i sakens natur :roll: og det er vel også derfor motorer er utstyrt med JUSTERBAR dysenål :lol:
Dessuten så er dette et tema av mindre betydning ved små propeller på sinnsyke turtall, men det er jo noe du enda ikke har erfart siden du sjelden har hatt motoren din over 10 000 rpm, he he he :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 12:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Da er Mini Tigershark nesten ferdig. Jeg trenger noen spesialkomponenter som er på vei for å få den helt komplett. Jeg tror ikke det finnes en plastspinner som overlever dette turtallet så to stk dimensjoner aluminiumspinnere er bestillt samt litt annet snop.

Jeg kjører Hitec 475 servoer med carbonitedrev for å spare vekt kontra ståldrev samt at de ikke krever mye strøm og dermed stort batteri, og staser på at dette holder. Modellen er liten og lett med små ror så jeg tror det skal gå greit.
Det blir en liten og søt 500 mah 2 cell lipopakke med en liten regulator til el.power og Futaba FASST 2.4 til å kontrollere (forhåpentligvis) driten med :mrgreen:

Ferdig take-off vekt blir akkurat 1300 gram

Håper å lukte på 300 km/t når dette tar løst 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 101 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC