Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 7:38 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 101 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 2:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En ting jeg ikke skjønner er at du ikke putter i litt mer seriøse servoer enn Hitec 475 i dette flyet. Jeg synes ikke denne servoen holder mål som styreservo i en Tamiya bakhjulstrekker med standard sølvkanne engang. Det er etter å ha testet kontra bedre servoer, og jeg er klart overbevist. Den er rett og slett ikke presis nok, og da skjønner jeg ikke hvordan denne skal holde mål i slike hastigheter. At en billigservo gjør samme nytte som en påkostet servo stemmer rett og slett ikke. Som styreservo på en skalabåt eller lignende går det nok fint, og det samme med kjipe servoer i et 200 grams innefly osv, men når du er i grenseland der enkeltkomponenter må virkelig yte, så kommer high performance utstyr inn i bildet.

Hitec 475 er vel den tredje kjipeste servoen hitec har? Og når det gjelder hitec, så synes iallefall jeg at du skal opp noen modeller for å komme til de som holder mål til slikt. Futaba har jo en del råskinn som funker bra også. Noen spesiell grunn til at du ikke putter seriøse servoer i prosjektene dine? Eller er det et kostnadsspørsmål? Greit nok med vekta, men det må vel finnes bedre servoer med samme vekt?

Ikke for å være frekk eller noe, men jeg forstår ikke valget på servo, og er litt nysgjerrig også :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 7:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg kan gjerne gjenta min begrunnelse for servovalget her:
vector 250 skrev:
Jeg kjører Hitec 475 servoer med carbonitedrev for å spare vekt kontra ståldrev samt at de ikke krever mye strøm og dermed STORT batteri, )


Råe servoer krever også rått batteri og da drar det opp vekten en god del. Dette er et kompromiss mellom vekt og ytelse. 475 servoene drar 5.5 kg på 6v og siden det er to av disse og dette er en delta med v-mix så blir det tilsammen 11 kilo servokraft på både høyderor og balanseror og således er det sikkert mer enn nok, spesiellt med tanke på hvor små rorene er og hvor lett modellen er (1.3 kilo). Dette er slettens ikke så verst servoer og kan ikke sammenlignes med vanlige standard seroer med plastdrev som drar 3-3.5 kilo. Jeg har flydd de i store 3-D fly med mye mer belastning på rorene enn de blir utsatt for her. Presisjonen er mer enn god nok og blir enda bedre på 2.4 enn ved bruk av 35 mhz, dessuten så har jeg hele himmelen å herje på og trenger ikke mongopresisjon for å kjøre fort rundt en smal bane :wink:

Jeg har selvsagt mye kraftigere skyts liggende som drar 11 kilo stykket og har dobble kulelager og ståldrev, men tror ganske enkelt ikke at de trengs i dette tilfellet. Jeg sparer ca 100 gram ved å velge de seroen jeg har gjort og det er nesten 10% av total flyvekt inklusive fuel.
Kostnader har aldri betydd noe for meg i denne hobbyen, da hadde jeg sluttet for lengst siden budskjettet er på mellom 2000-4000 i måneden hele året igjennom år etter år etter år..... :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Ons Jul 08, 2009 7:45 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 7:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Hitec 475 er vel den tredje kjipeste servoen hitec har?




I følge denne listen så er 475 servoen den sjette kjipeste servoen fra Hitec: http://www.servocity.com/html/hitec_servos.html

Eller vinklet litt annerledes, den aller beste servoen fra "standard" sortemanget til Hitec :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 7:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
stressballen skrev:
Hitec 475 er vel den tredje kjipeste servoen hitec har?




I følge denne listen så er 475 servoen den sjette kjipeste servoen fra Hitec: http://www.servocity.com/html/hitec_servos.html

Eller vinklet litt annerledes, den aller beste servoen fra "standard" sortemanget til Hitec :wink:


Hehe, det er nok et par modeller der jeg ikke regner med i det hele tatt :mrgreen:
At det er den beste standardservoen til hitec er nok en bedre vinkling ja.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 8:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Jeg kan gjerne gjenta min begrunnelse for servovalget her:
vector 250 skrev:
Jeg kjører Hitec 475 servoer med carbonitedrev for å spare vekt kontra ståldrev samt at de ikke krever mye strøm og dermed STORT batteri, )


Råe servoer krever også rått batteri og da drar det opp vekten en god del. Dette er et kompromiss mellom vekt og ytelse. 475 servoene drar 5.5 kg på 6v og siden det er to av disse og dette er en delta med v-mix så blir det tilsammen 11 kilo servokraft på både høyderor og balanseror og således er det sikkert mer enn nok, spesiellt med tanke på hvor små rorene er og hvor lett modellen er (1.3 kilo). Dette er slettens ikke så verst servoer og kan ikke sammenlignes med vanlige standard seroer med plastdrev som drar 3-3.5 kilo. Jeg har flydd de i store 3-D fly med mye mer belastning på rorene enn de blir utsatt for her. Presisjonen er mer enn god nok og blir enda bedre på 2.4 enn ved bruk av 35 mhz, dessuten så har jeg hele himmelen å herje på og trenger ikke mongopresisjon for å kjøre fort rundt en smal bane :wink:

Jeg har selvsagt mye kraftigere skyts liggende som drar 11 kilo stykket og har dobble kulelager og ståldrev, men tror ganske enkelt ikke at de trengs i dette tilfellet. Jeg sparer ca 100 gram ved å velge de seroen jeg har gjort og det er nesten 10% av total flyvekt inklusive fuel.
Kostnader har aldri betydd noe for meg i denne hobbyen, da hadde jeg sluttet for lengst siden budskjettet er på mellom 2000-4000 i måneden hele året igjennom år etter år etter år..... :wink:


Det kraftigere skytset du har liggende, det skulle vel tilfeldigvis ikke være de som heter MG995 vel :lol:

Jeg er med på det du skriver om å spare vekt og alt det der, men allikevel må det vel finnes servoer som er bedre egnet? Selv opplever jeg at servoen sentrerer greit, men det skal ikke mye til før den kommer ut av senterpunktet. Skulle tro at når du snakker om slike hastigheter at du burde ha servoer som er mer til å stole på, og jeg tenker da ikke bare på servoens styrke. Men selvfølgelig, jeg vet alt for lite om hvordan slikt fungerer i store hastigheter. Men jeg har selv fått en del aha-opplevelser når det gjelder servoer, og nå har jeg fått testa en god del opp gjennom årene, også av de påkostede modellene. Servoer som brukes i bil er det iallefall store forskjeller som kommer frem på de forskjellige modellene, og dette inntrykket har jeg også på helikopter. Jeg har dessverre fått testet for lite på fly, men jeg skal eksperimentere der også.

De fleste tilfeller jeg har sett av modeller som brukes i høye hastigheter blir det brukt mer seriøse servoer, men de modellene flyves vel kanskje av folk som stiller høyere krav til presisjon, jeg vet ikke.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 8:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hadde f.eks ikke dette vært et bedre valg? http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produ ... egoriID=38

Greit nok at det er plastdrev og at servoen er litt svakere (4.6kg/6v), men den er fysisk mindre, veldig presis og lettere også. Hvis denne hadde vært noe, så hadde du jo spart 20-30 gram på det også?

Men igjen, misforstå meg rett, 475 gjør sikkert jobben som du sier. Jeg diskuterer litt på grunn av at jeg selv også skal ha opp lignende saker engang, og da er det greit å ha vurdert litt på servoer. Ting kommer jo frem i slike diskusjoner. Velger du forresten 475 fordi at det er et av de bedre valgene, eller fordi at det er de du har liggende?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 8:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Biler er nok der servoer får mest pryl så man kan ikke sammenligne helt med de. Av fly så er det nok faktisk 3-D som belaster servoene mest pga digre ror som skal presses ut imot fart/propellvind.

Jeg har et par av de nevnte 995 mg servoene :lol: Det står en av hver på styringen på nitrobilene mine. Dårlig sentrering og presisjon, javel. Men etter å ha gitt opp Hitec 645 og Futaba 05 ettellerannet til ca 500 spenn stykket som ryker til helsike i tide og utide så er det dette som har holdt lengst og jeg har utmerket styring :lol: At de koster en 50 lapp er helt ok, men dette er ikke servoer jeg tør å ta opp i lufta.

De feteste servoene jeg har husker jeg ikke betegnelsen på, men de er dritraske og sterke og har funket flott i de største flyene mine med 26-30 ccm motorer. Yalla har dem også i sine 3-D fly og lovpriser de. Selvfølgelig er de ikke like presise som digitale servoer til 1000 lappen, men hva så? Det har jeg heller ikke bruk for til generell herjeflyging 8)

At dette kommer til å gå fort trenger ikke bety at det blir så vanvittig mye mer belastning på saker og ting. I slik fart må man ta slakke svinger og rolige roller. Raske fly har vesentlig mindre ror samt utslag og det kompenserer mye for den økte fartsvinden over rorflatene.

Da jeg fikk kikke nærmere på "Barberte Jenny" her forleden ble jeg meget overrasket over å se hvor spinkle overføringer og plastlinker det var i det flyet og det er dobbelt så tungt som mitt og går som kjent meget bra det også, men jeg fikk ikke med meg hvilke servoer som stod i. Jeg har iallefall ganske robuste overføringer og linker i stål.

Et godt eksempel på hvor spinkelt det kan være og likevel fungere i bra hastighet er Zagien min. Syltynne ror i depron som bøyer seg bare man blåser på de, likevel funkerer de greit i fart på iallefall over 150 km/t (de slutter riktignok å fungere når jeg flyr på 4 celler :lol: )
Der har jeg 15 grams miniservoer (samme utvendig size som vanlige 9 gramservoer) med ståldrev som drar 2.7 kilo og det er igrunnen overkill siden selve rorene gir seg lenge før servoene gjør det.

Jeg kunne jo selvsagt bare knalle i de grommeste servoene, men da blir det 40 gram mer vekt (stål veier mer enn plastdrev uansett merke på servoene og det det som utgjør hele forskjellen) pluss at det sannsynligvis blir marginalt med en liten søt lipopakke på 500 mah med såpass strømhungrige servoer (dette har jo Yalla testet ut før og det kostet ham en ny Reactor 46), så må jeg tilføre 50-60 gram mer batteri og vips så blir flyet tyngre, som igjen øker belastningen på servoene. Bygge lettest mulig er som oftest det beste.
Jeg skal uansett begynne litt rolig de to-tre første turene til jeg kjenner flyet litt. Hvis noe indikerer at servoene ikke henger med så blir det byttet sporenstreks siden jeg har en bråte med sterkere servoer liggende.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 8:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Hadde f.eks ikke dette vært et bedre valg? http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produ ... egoriID=38

Greit nok at det er plastdrev og at servoen er litt svakere (4.6kg/6v), men den er fysisk mindre, veldig presis og lettere også. Hvis denne hadde vært noe, så hadde du jo spart 20-30 gram på det også?

Men igjen, misforstå meg rett, 475 gjør sikkert jobben som du sier. Jeg diskuterer litt på grunn av at jeg selv også skal ha opp lignende saker engang, og da er det greit å ha vurdert litt på servoer. Ting kommer jo frem i slike diskusjoner. Velger du forresten 475 fordi at det er et av de bedre valgene, eller fordi at det er de du har liggende?



Hadde de der servoene hatt ståldrev, så kanskje. De har ikke ståldrev og da er det nylondrev, i tillegg så er det en midi size servo og drevene er da mindre enn i en standard servo og dermed også fysisk svakere. I hitec 475 er det Carbonite drev som i tillegg til at de er fysisk større også er 4 ganger mer solide enn nylondrev i følge Hitec, som har patent på den type drev. De 15 grammene pr servo som kunne spares med de midi servoene går nok tapt igjen fordi man må fore igjen servoåpningene i modellen som er kuttet for standard servoer. I tillegg så er disse servoene svakere enn 475, så akkurat de der er nok ikke noe bra alternativ


Jeg handlet inn en god del 475 servoer (tror jeg har 15-20 stk av de oppi haugen med ca 60 servoer) etter en del research for noen år siden nettopp pga at de gir rimelig bra ytelse med lav vekt og de får også meget god omtale på store forum ute i verden, caronite drevene er også et godt argument siden de holder passformen gjennom lang tids bruk uten at det oppstår slark imellom drevene slik som ofte skjer med metalldrev som slites mer mot hverandre ved vibrasjoner.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 9:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvis det er kuttet hull for standard, så er det jo grei skuring ja. Men sa du ikke at 475 var mer enn kraftig nok? Da burde jo dette holde fint selv om de er fysisk mindre? De drar jo den vekta de drar? I tillegg er de nok mer presise også. Men selvfølgelig, de er jo uaktuelle grunnet ferdig utskjærte hull iallefall. Men jeg har sett litt, de fleste andre standardservoer som også har bedre specs enn 475 veier jo omtrent det samme, vi snakker innenfor gjerne et par gram. Skulle tro at en Futaba S3010 eksempelvis er en bedre servo, uten å ha sjekket noe som helst.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 9:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Jeg har et par av de nevnte 995 mg servoene :lol: Det står en av hver på styringen på nitrobilene mine. Dårlig sentrering og presisjon, javel. Men etter å ha gitt opp Hitec 645 og Futaba 05 ettellerannet til ca 500 spenn stykket som ryker til helsike i tide og utide så er det dette som har holdt lengst og jeg har utmerket styring :lol: At de koster en 50 lapp er helt ok, men dette er ikke servoer jeg tør å ta opp i lufta.


Det er noen som har brukt de i nitrobiler og er fornøyd med det. Selv tror jeg at jeg testet dem i et par nitrobiler, og det ble med den ene turen. Det er nok forskjellige krav som gjør til hva folk velger. De ble iallefall altfor upresise for meg, jeg må ha kontroll på hvor servoene går når jeg slipper styringa, og det ble stort sett forskjellig resultat hver gang :mrgreen:

Jeg skal teste 475 i et fly engang jeg også, så regner jeg nok med at jeg blir mer fornøyd med de der enn hva jeg blir med dem i biler.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 9:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
caronite drevene er også et godt argument siden de holder passformen gjennom lang tids bruk uten at det oppstår slark imellom drevene slik som ofte skjer med metalldrev som slites mer mot hverandre ved vibrasjoner.


Blir ikke dette litt misvisende her, siden denne servoen bare har et kulelager i toppen? Hvordan er det med den andre opplagringen? (regner med at det er to opplagringer?)

Hvis den f.eks er opplagret i et plastlager i nedre del, og et kulelager i øvre del, så er det vel i plastlageret slarken oppstår?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 9:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Hvis det er kuttet hull for standard, så er det jo grei skuring ja. Men sa du ikke at 475 var mer enn kraftig nok? Da burde jo dette holde fint selv om de er fysisk mindre? De drar jo den vekta de drar? I tillegg er de nok mer presise også. Men selvfølgelig, de er jo uaktuelle grunnet ferdig utskjærte hull iallefall. Men jeg har sett litt, de fleste andre standardservoer som også har bedre specs enn 475 veier jo omtrent det samme, vi snakker innenfor gjerne et par gram. Skulle tro at en Futaba S3010 eksempelvis er en bedre servo, uten å ha sjekket noe som helst.



Disse mindre servoene er jo ca en kilo svakere enn 475 og har vesentlig mindre robuste drev (robustheten er like viktig som selve drakraften), derfor tror jeg ikke de er aktuelle for mitt bruk. Futaba S3010 er sikkert en kjempegod servo, den er litt sterkere enn 475, men har altså nylondrev som ifølge Hitec er fire ganger svakere materiale enn Carbonite (større fare for å miste en tann eller flere) Dessuten så blir det jævlig dyrt å handle inn forskjellige servoer hver gang man hiver sammen et annet fly, det er jo greit å få nyttet litt av alt det som ligger i skuffer og skap på hobbyrommet :wink:

Som sagt så har jeg mye fetere servoer enn disse 475, men jeg tror de gjør jobben og da er det liksom greit. Du må nesten se dette flyet for å skjønne hvor lite det er, da vil man lettere innse at det muligens ikke trengs de aller feteste servoer som er å oppdrive.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 9:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
[quote="stressballen
Blir ikke dette litt misvisende her, siden denne servoen bare har et kulelager i toppen? Hvordan er det med den andre opplagringen? (regner med at det er to opplagringer?)

Hvis den f.eks er opplagret i et plastlager i nedre del, og et kulelager i øvre del, så er det vel i plastlageret slarken oppstår?[/quote]



Tja, vet ikke helt hva jeg skal si. Har bare lest at dette med slark i drevpakken er et mindre utbredt problem med Carbonite enn metall. Jeg har kjørt flere Hitec 645 servoer i bil og de blir jævlig slarkete etter en tid, men 475 er uansett ikke et bra valg til styreservo i bil.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 10:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Men jeg har sett litt, de fleste andre standardservoer som også har bedre specs enn 475 veier jo omtrent det samme, vi snakker innenfor gjerne et par gram. Skulle tro at en Futaba S3010 eksempelvis er en bedre servo, uten å ha sjekket noe som helst.



Det som gjorde utslaget da jeg handlet inn 475 servoene var vel egentlig Carbonitedrevene som Hitec har tatt patent på og hevder er 4 ganger mer robust enn nylon. Dette skal være de mest robuste drev som er å få uten å gå til ståldrev (da stiger vekten en del). At det finnes massevis av andre standardservoer på samme vekt er greit og noen er også sterkere i dragkraft, men ingen har like robuste drev. Jeg har hatt disse servoene i noen år nå og flydd de i mange modeller og noen av dem har gått ned for full musikk i fly som har blitt totalhavarert. Ingen av disse servoene har til dags dato rapet et drev eller tatt kvelden på noen som helst måte så at de står for en støyt er det ikke tvil om. Jeg tror derfor ikke at det er mulig å knekke et drev i lufta i dette lille flyet, selv om det skulle gå unna i høye hastigheter. Dersom de mot formodning ikke skulle være sterke nok til å presse ut rorene når det går unna som værst så merker jeg jo det, throttler ned og lander og smeller i sterkere servoer og antakelig et litt større batteri, så er det tut og kjør igjen. Time will show, jeg regner med å ta jomfrutur så fort aluspinnerne kommer. 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håper dette vil gå meget fort
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 10:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Dessuten så blir det jævlig dyrt å handle inn forskjellige servoer hver gang man hiver sammen et annet fly, det er jo greit å få nyttet litt av alt det som ligger i skuffer og skap på hobbyrommet :wink:

Som sagt så har jeg mye fetere servoer enn disse 475, men jeg tror de gjør jobben og da er det liksom greit. Du må nesten se dette flyet for å skjønne hvor lite det er, da vil man lettere innse at det muligens ikke trengs de aller feteste servoer som er å oppdrive.


Klart, har en servoer liggende som gjør jobben, så er det jo bare å bruke dem, helt enig i det.

Det er ikke det at jeg mener at en skal bruke det feteste og dyreste som finnes, men jeg har bare ikke hatt de helt samme opplevelser som deg på denne servoen. Når jeg hører at den er fin til slik bruk, så kan jeg si at det allerede ligger bestilling inne hos leverandør fra meg på hitec HS-475 :mrgreen:

Bare et lite spørsmål off-topic, sitter og lurer litt på en 2-taktsmotor, og ser på størrelser som 40, 46, 52 og 61. Prisforskjellen opp til og med 52 er forsvinnende liten, og så blir det en liten økning igjen til 61. Sistnevnte er vel en del fysisk større enn de andre? Og 40, 46 og 52 er vel vanligvis forholdsvis lik i størrelse? Jeg har lyst på et 40-size 3D fly, og lurer altså på å prøve 2-takt, men er litt usikker på motorstørrelse. Regner med at 40 og kanskje 46 er bare dumt å kjøpe, men hva mener du? Er det da 52 eller 61 jeg bør gå for?

PS! har fått flyet du etterlyste.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 101 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC